Gallring

Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp.

113 inlägg 36306 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

charger  
#644307 Att arbeta som småföretagare åt stora företag är ingen guldgruva,alldeles för ojämlika parter.
Det är dax för de stora uppdragsgivarna att nu köpa in avverkningsmaskiner själva och anställa
Förare med vettig lön,och arbetsvillkor.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

skogshare  
#644312 Med andra ord tillbaka till ruta ett ! Spännande !

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

charger  
#644314 Vilka jobbar utan ersättning idag? D går 100 000 tals raketforskare mm arbetslösa idag.
De får sin försörjning ändå utan motprestation.

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

Anton k  
#644359 Räkna på vad merjobbet kommer kosta dig och lägg fram dom uppgifterna.
Det kan även vara till hjälp att ta med någon kunnig duktig person till förhandlingen, som ett stöd o bollplank.

Är du medlem i SMF så finns ju dom att rådfråga.
Det är svårt att jämföra olika branscher, lite som äpplen o päron..

Användarvisningsbild

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

GremoNiclas  
#644382 Punkt 5 och 6 tycker jag inte är mycket å gnälla över men övriga punkter är varierande grad av dumheter och traditionell bolagsfilosofi, inte bara Ö som tillämpar vissa punkter.

Alternativen är...
*Sluta helt åt Ö. Försök hitta annat lite vettigare bolag.
*Lägg ett bud där du försökt att räkna, och tagit höjd, för vad alla nya påhitt kostar.
* Gör som många andra. Kör vidare ändå för det är så satans roligt att köra maskin i skogen, oavsett omständigheter. Gärna Lördags/söndagsmys i hytten också :roll: :roll:
* Sluta helt...

Slutade själv för 1,5 år sedan. Det var skönt!

Användarvisningsbild

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

Fredrik Reuter  
#644501 Vi pratade om denna tråd idag i vår podcast, därför bumpar jag tråden så man kan hitta den i "Aktiva trådar".

Användarvisningsbild

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

Torbjörn Johnsen  
#644504 Ja, och här hittar ni podden (avsnitt 9): Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Användarvisningsbild

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

skogshare  
#644522 Uppenbarligen liknande prissättningsproblem för röjningsentreprenörerna enligt nedanstående artikel ur Skogsaktuellt ;

Hej, på https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... nalen.html kan du läsa artikeln "Skogsvårdsentreprenör: Därför lönar det sig inte att vara seriös och satsa på personalen"!

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

Avslutat-02  
#644529 Ja det där känner man ju igen..
Att bli utan uppdrag om man säger vad man vill ha för att utföra jobben.

Man brukar bli ersatt av firmor med utländsk arbetskraft, oftast här av thailändska arbetare....

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645587 Jag kan meddela att diskussionerna fortsätter med Ö.
Där håller de hårt fast vid att priserna skall ner till strax över 2013 års nivåer samt att de vill införa alla nya påhitt.
Dvs. prissänkning samt fler uppgifter än innan för det nya lägre priset.

När det gäller timpriset på en skördare höjer de 2013 års pris med 1,3%...1,3% på 7 år.
Skotaren höjer man med 2,09% för samma period.

Detta innebär att idag kör vi för skördaren för 2013 års pris+7,9% en ordentlig sänkning av nuvarande pris.
Skotaren kör vi idag för 2013 års pris+9,1% även här en ordentlig sänkning.
Jag hinner inte räkna över accordslistan ikväll.

Jag tänker att detta är inte den utveckling vi ser i andra entreprenadverksamheter.
Det pågår över landet ett stort arbete med att lyfta fram de gröna näringarna (där skogen ingår) som en attraktiv och viktig framtidsbransch.
Jag undrar hur Ö tänker när man agerar på detta sätt mot de som utför detta arbete och hur det påverkar våra ungdomar i deras yrkesval.

Har idag pratat med flera olika entreprenörer som kör åt Ö men på olika geografiska områden, prisbilden varierar med 231kr/timme för samma maskintyp beroende på var man kör.
Och då är det bättre betalt där skog och terrängförhållandena är bättre!

Skulle vara väldigt intressant att få veta vad markägaren får betala Ö för en maskin.
Är ganska säker på att mark/skogsägaren inte får ta del av denna sänkning.

Det imponerar inte på mig när ett bolag gör stor vinst om det baseras på att man behandlar andra illa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

Torbjörn Johnsen  
#645591 Något nytt om punkterna om att ansvara för avlägg eller farbar väg? Eller om vitesstraffet för den som delar produktionsdata med markägaren?

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645625 Ja och nej.
När det gäller farbar väg så har man förklarat att man inte menar som det är skrivet, men man tänker inte ändra på skrivningen eller göra några tillägg i avtalet angående den punkten.
Vad man menar med punkten kunde man inte förklara på något bra sätt.
Exempel:
Vi kör en avverkning och någon av våra anställda blir akut sjuk och behöver ambulanstransport.
Ambulansen kan inte komma fram pga snö på skogsvägen, vår anställda avlider/blir svårt skadad pga detta.
Vad tror ni kommer att hända i en rättegång om detta?
Tror ni Ö kommer att ställa sig upp och säga: det är vi som inte har klarat av att snöröja!
Eller tror ni att de kommer att hänvisa till vad som står i kontraktet...

Med denna skrivningen kommer vi inte att kunna utföra vissa uppdrag pga att vi är väldigt måna om vår personal.

Angående vitesföreläggande var svaret att där kanske vi tog i lite för mycket, men man tänker inte ändra på det heller.

Grundsvaret är hela tiden att man är mycket nöjda med det nya avtalet, som man (enligt dem själva) tagit fram i dialog med entreprenörerna.
Jag har deltagit i dessa möten och inget av det som vi på ent sidan framfört har man lyssnat på.
I dessa möten har även Ö:s egna maskinlag deltagit och alltid fått ha sista ordet om det nya avtalet.

Har vi haft åsikter har Ö genast vänt sig till sina egna lag och där fått medhåll om sin egen ståndpunkt.
Så, ja det har varit dialog men de säger ingenstans att man har lyssnat på oss, och det märks i avtalet.
I politiken hade det kallats "partipiskan"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

Lars Lundqvist SLU  
#645627
nässjömåla skrev:8.Ö äger alla produktionsfiler och tidsloggar som kommer från våra maskiner, vi får absolut inte visa dessa för markägaren.
Ingen ersättning utgår

9.Brott mot 8 kan falla under GDPR och bötesbeläggs då med 200 basbelopp.(ja, 200)

10.GDPR med det lilla bötesbeloppet 200 basbelopp samt att entreprenör kostnadsfritt och i den omfattning Ö önskar skall tillhandahålla upplysningar om GDPR.
Ingen ersättning utgår.

Vad i en maskins produktionsfil eller loggfil skulle ha nånting alls med GDPR att göra? Om filerna innehåller uppgifter om markägaren så är ni skyldiga att på begäran redovisa för markägaren exakt vilken info ni har, och Ö måste ha tillstånd av markägaren för att få ta del av och behandla sådana uppgifter. Men uppgifter om vad en maskin gjort är inte en personuppgift, så hur motiverar man detta med GDPR?

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645632 Det du skriver är ungefär samma resonemang som vi förde med Ö, detta resulterade i att vi fick det svaret som jag har redovisat i punkt 8 och 9.
när frågan ställdes första gången blev den tillfrågade ordentligt upprörd över att jag kunde undra sådana saker överhuvudtaget, sedan lämnade hen rummet och ringde och informerade sig.
Sedan återkom hen och allt blev ännu mer förvirrat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

Torbjörn Johnsen  
#645645 Varför är Ö:s egna lag med i en diskussion om avtal med en leverantör? De är väl anställda och inte avtalsparter så deras villkor kan ju knappast bli identiska? Eller kommer de personligen att få ansvara för avlägg eller farbar väg?

Jag har även länkt samma tankar som Lars när det gäller GDPR.

Låter allt mer som en fars!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).