Gallring

Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp.

113 inlägg 36327 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

jannee  
#644169 Finns snart inga duktiga entreprenörer kvar som kör för Södra - och inte att undra på.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

Avslutat-02  
#644170 Kanske inte ska skriva ut vilka ni tror det handlar om, för vederbörandes räkning...

Så det är Ö som gäller...

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

Axl  
#644206 Är erat nuvarande avtal uppsagt? Ska det nya avtalet indexregleras så det kommer inte bli några prisförhandlingar utan bara 80% av skogsmaskinimdex 1 gång per år?

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

Vilsten  
#644211
Axl skrev:Ska ni lämna ett nytt anbud? Då får du väl försöka räkna på vad alla dom här påhitten kan tänkas kosta och lägga det på ditt nya pris?

Om jag förstår det rätt är det inte fråga om nytt anbud utan ett fast påslag 2013 års anbud?


Nu är jag inte maskinentreprenör, men jag hade nog kastat in handduken eller letat annan uppdragsgivare...

Användarvisningsbild

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644224 skall alla föreningar minska snitslingen? verkar vara så norrut också. Är extremt tidskrävande för oss som underväxtröjjer att plocka fram mobilen varannan minut för att hålla koll på gränser... Däremot har vi fått in det i avtalet men man är för dålig på att ta extra betalt för de osnitslade underväxtobjekten.

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644230 I princip är det inte fel att entreprenörerna tar över fler arbetsuppgifter som planering och snitsling. Men då gäller det att kunna ta betalt för det också.

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

Anton k  
#644244 Många av punkterna går ju att lösa med en höjd ersättning men att inte ha ett jämnt flöde under året hoppas jag inte någon skriver under på.
Att köra 200% en månad o sen stå still nästa månad är ett bevis på dålig planering från bolagets sida.
Har ni haft ett sjuårigt avtal nu eller är det som många andra ett tillsvidare avtal?
Att investera många miljoner i maskiner o sen få ett ettårigt avtal med tillsvidare förlängning är också en märklig uppgörelse.
Det kan säkert vara väldigt svårt att kräva bra avtal med stora lån o anställd personal men försök iaf att få ett kontrakt på dina villkor, som du kan va nöjd med när du går ut genom dörren.

Jag hoppas att den tiden kommer när man kan uppmuntra sina barn eller ungdomar att satsa på ett jobb inom skogen, för att det är en bra arbetsplats med fri luft, ansvarskänsla, bra villkor med rediga personer som man kan lita på.

Just nu är väl det största samtalsämnet, hur ska skogsbruket klara sig utan dom lånavlönade utlandsarbetarna...

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

kungsis  
#644246 De gångerna jag har anlitat för gallring/slutavverkningar har jag kollat tiden de varit där och jämfört med vad de kostat. Än så länge har jag inte fattat hur någon ställer upp på det. Och tydligen så blir det värre :shock: .
Fast största felet tycker jag är att skogen är för billig.

Mvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

Axl  
#644264 Lite OT kanske men hur ser det ut med avtalstider i andra branscher? Skrivs ofta om korta avtalstider och dyra maskiner i skogen, men hur ser det ut i andra branscher? Om jag tex köper en grävmaskin eller ett krossverk

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

Amatörhuggare 62  
#644271 Helt galet.
Dom får snart bära, ut virket själva.
Plåga ihjäl, en hel yrkeskår.

Kan ju inte vara, lätt å anställa folk.
Med rätt kunskaper.
Och få dom, att stanna.

När det är såna osäkra betingelser.

@SkogsGotte
Nej det är inte lätt ibland.
Har man tur, kanske man snubblar.
Över nån gammal taggtråd.
Och kan sedan, i bästa fall.
Hitta någon sten eller pinne.

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644274 Detta är en ganska stor omarbetning av befintliga avtal.
Vi är flera över hela landet som har framfört att detta borde medföra omförhandling av priset, alla har då bemötts med dålig attityd och svar i stil med: ”andra har skrivit på”.

Det är av den anledningen som jag bad om era synpunkter.
Man känner sig ganska liten när man får förklara för sig att dessa förändringar är till min fördel??
Då är det viktigt att öppet fråga om andras åsikter, för det kan vara så att jag har helt fel När jag tänker.

Av era svar/kommentarer drar jag slutsatsen att jag ligger rätt i min bedömning av förändringarna.

Jag har dessutom väldigt svårt att tro att denna sänkning kommer markägaren tillgodo.
Ryktet säger att det kan vara ett bonussystem inblandat som gynnar enskild individ om man lyckas med att få någon att skriva på. Men det är bara ett rykte och jag har ingen aning om det stämmer.

Och som ni säger, det finns andra att köra åt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

bgsentr  
#644282 Nu är det ju väldigt många i den här gruppen som äger Ö vad jag kan föstå.
Vad säger ni nu?
Det brukar framhållas alla fördelar och att utan Ö så hade allt vid Gudrun gått åt skogen!
Vilket självklart inte är sant! alla gjorde allt de kunde, tex Vida lagrade 7 milj m3, och de köpte in allt till ett bestämt pris.
Ö sa aldrig vad de betalade utan betalade ut överskottet som efterlikvid senare.

Jag är själv delägare i Ö och tar starkt avstånd till såna här påfund, är de ens kompatibla med Fsc?
Läs igenom vad som står där!
Nu vill jag se er som alltid ser Ö som en Gud uttala er.
Vad säger ni nu?

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

jannee  
#644283 Är det inte så att inspektörer och virkesinköpare för olika sågverk i lönndom samarbetar när det gäller att hålla ned prisutvecklingen för skogsentreprenörer.
Verkar vara piskan som ska gälla.
Flera entreprenörer har det sports mig får endast köra en liten kvot, måste stå halva veckor, dessutom flytta från objekt till objekt i stället för att slutföra varje objekt.
Stående skog med mindre barkborreangrepp kan åsidosättas, endast liggande tas omhand medan andra kan få större objekt gjorda.
Lite hipp som happ.
Verkar som skogsägaren ska stå för lagret och eventuella lagringsskador (barkborreangreppen).
För övrigt är det ju Södra och Sydved som direkt och indirekt bestämmer priset för skogsägarens råvara.

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644287 Se det så här. Fåmansföretagen med en eller två maskiner ska bort. Kvar blir ett fåtal stora företag med många maskiner, egen trailerbil, egen grusgrop och egna anställda planerare.

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644294
Axl skrev:Lite OT kanske men hur ser det ut med avtalstider i andra branscher? Skrivs ofta om korta avtalstider och dyra maskiner i skogen, men hur ser det ut i andra branscher? Om jag tex köper en grävmaskin eller ett krossverk


Har de senaste 10 åren jobbat i tjänstemannakåren i anläggningsföretag och detta med långa avtal finns inte ut mot maskiner. Framförallt inte några garanterade volymer. Vi tar in resurser och det kan bli körning på någon vecka eller något år men om det händer något så är det inte ovanligt att det är slut på dagen.
Krossverk har vi också även med långa samarbeten men volymen kan variera mellan 1 miljon ton ena året och 0 året efter.

Sysslar man med mycket speciella uppdrag där det krävs specialfordon som bara passar på den körningen så kan man få till avtal på något år.

Skogsbranschen är onekligen speciell och det verkar helt omöjligt för bolagen att någon skulle köra åt flera bolag. Har hört om avtal som garanterat 80% körning men om man skulle fylla ut de sista 20% hos ett annat bolag så är man inte välkommen tillbaka. Skogsåkarna verkar ur den aspekten lyckats bättre och kör oftare åt fler bolag.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).