Gallring

Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp.

113 inlägg 36297 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

vicram87  
#662454 Av bitfördelningen och dömma ser det ut som utfallet har
Speglats mot aptfilen ,några enstaka bitar i dåliga längder blir det alltid pga av krök mm,och bitar som blir för korta eller långa.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662459
vicram87 skrev:Av bitfördelningen och dömma ser det ut som utfallet har
Speglats mot aptfilen ,några enstaka bitar i dåliga längder blir det alltid pga av krök mm,och bitar som blir för korta eller långa.


Bra iakttagelse. Nästa steg var att jämföra aptfil med prislista. Baslängden är 43dm. Det är rätt spännande att räkna fram de olika längdkorrektionerna.

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

vicram87  
#662472 Man blir lite snurrig av alla siffror men kommer fram till detta ,har bara kollat granen
Läng dm. Längdkorrektion %
31. 54
34. 54,7
37 69
40. 58
43. 100
46. 60
49. 89
52. 72
55. 80
Känns som att jag räknat fel för om detta stämmer är det den konstigaste längdkorrektionen jag nånsin sett . 🤔

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662507 Det handlar väl bara om att lura datorn att göra så många 43: or som det går eller möjligen 49:or. Får väl hoppas att inte markägaren blir drabbad. Antagligen får de ett fast pris rakt över på timmret.

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662732
vicram87 skrev:Man blir lite snurrig av alla siffror men kommer fram till detta ,har bara kollat granen
Läng dm. Längdkorrektion %
31. 54
34. 54,7
37 69
40. 58
43. 100
46. 60
49. 89
52. 72
55. 80
Känns som att jag räknat fel för om detta stämmer är det den konstigaste längdkorrektionen jag nånsin sett . 🤔



Du har räknat rätt. Du kan även kolla längdkorrektionen på övriga diameterintervall, den är nämligen inte konstant för varje given längd.

Som du säkert räknat ut så var det inte denna prislistan jag skrev kontrakt på.

Tall var det dominerande trädslaget och där har jag för mig att längdkorrektionen toppade på 140% som mest.

Till @Skogsola kan jag säga att det inte reglerades på fastpris och jag som markägare drabbades.

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

vittran  
#663029 Verkligen angelägen fråga. inte så många som laddat ner filerna men de kan ju vara studerade i alla fall. Om inte intresse för att göra ngt åt saken i uppköpare och sågverksled så är markägare och maskinförare fler till antalet och de som sitter verkligen på rätta stolen.. Upplever en enighet om rättvisa och öppenhet. Gillar hur ni som kan/orkar räkna tar er an saken och bidrar med er kunskap. Alla är lika viktiga!

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663051
vittran skrev:Verkligen angelägen fråga. inte så många som laddat ner filerna men de kan ju vara studerade i alla fall. Om inte intresse för att göra ngt åt saken i uppköpare och sågverksled så är markägare och maskinförare fler till antalet och de som sitter verkligen på rätta stolen.. Upplever en enighet om rättvisa och öppenhet. Gillar hur ni som kan/orkar räkna tar er an saken och bidrar med er kunskap. Alla är lika viktiga!


Ja det är synnerligen viktigt. Om inte markägaren bryr sig om sin avverkning så ska man inte räkna med att någon annan gör det heller.

Maskinföraren har inget annat incitament än stolthet för att göra rätt och man ska heller inte begära att de analyserar varje prislista som inköpsorganisationen skickar över som kan vara flera i veckan.

Däremot tycker jag att man som markägare åtminstone kan bemöda sig att skriva in i avtalet att apterings och produktionsfil skall levereras i läsbar pdf efter avverkning och att man ska få del av de riktiga inmätningsbeskeden från Biometria och inte nöja sig med summariska sammanställningar

Jag kan bara fortsätta propagera för detta likt Bertilsson propagerade tidigare tills han upplevde sig ovälkommen på forumet.

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

vittran  
#663057 Ingen är väl ovälkommen här.. Diskussionen måste ha höjd och ibland får man tåla att nån sätter ner hälen, men då får man försöka svara/förklara sakligt. Jag har dock alltid känt mej välkommen i maskinlagen. Men alla tjugoett tusen etthundra femtionio (för tillfället) tycker väl inte lika. När vi fått valsat frågan genom maskineriet kommer det säkert något bra ur detta. Senare sprider det sej i flera led, så att man är trygg i det man gör. Stress är förödande och det blir mycket stress när priser pressas. Det är viktigt att reda ut skäl till orimliga krav. Först då kommer man framåt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).