Gallring

Gallra eller röja hårdare

23 inlägg 11858 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallra eller röja hårdare

Vågen  
#642364 Tänkte att är det blandat gran tall o björk kan det väl vara idé att se över tallen o björken först ifall det är lite mycket att göra och ont om tid.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallra eller röja hårdare

Virkesvältan  
#643980 Jag tror oxå på att röja brutalt som någon skrev. Det har jag gjort i flera bestånd och kan skjuta upp gallringen. Målet är även endast en gallring. Röj dock inte bort all björk.
Att bygga en väg kan jag också rekommendera. Det ger många fördelar.

Avatar Fallback

Re: Gallra eller röja hårdare

Vågen  
#643983 Ja, man kan ju undra för vem en första gallring görs!

Användarvisningsbild

Re: Gallra eller röja hårdare

Skogshenke  
#683236 Vilken höjd är det på träden där ni tänker en gallringsröjning?

Har själv tänkt och gjort på detta vis i tallbestånd som jag samtidigt har stamkvistat. Detta var på tall som är ca 14meter i höjd. Stamkvista en del tallar upp till 7 meter, riktigt hårt, dessa tallar fick förvånansvärt bra fart även om det var gröna grenar som sågades ner.

Användarvisningsbild

Re: Gallra eller röja hårdare

Mellberg  
#683258 En första gallring bör göras senast när de högsta träden är 15 meter. Det du benämner gallringsröjning, kan du i princip göra när som helst, men man måste alltid ta hänsyn till höjden vid röjning/gallring. Går alltså att ta mer vid lägre höjd oavsett skötselmodell.

Vid röjning tänker vi stamantal, vid gallring grundyta.

Vid timmerställning, fröträd eller skärm, är det stammar/ha som gäller 😎

Användarvisningsbild

Re: Gallra eller röja hårdare

Älgfoderodlare  
#683276 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 01:44, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Gallra eller röja hårdare

Torleif  
#683467 Att ha någon sorts traktorväg åtminstone vintertid till sin skog gör ju den mycket mer användbar och lättare att sköta.
Jag har satsat ganska mycket arbete på vägbygge de senaste tre åren fastän sträckan är bara ett par hundra meter.
Gamla vägen som var byggd som hästväg någon gång på 1700-talet eller tidigt 1800-tal var totalt sönderkörd så djupt att traktorn ville lägga sig på magen och dessutom slingrade den sig fram mellan tvåmeterhöga stenblock och var så smal att det var på yttersta gränsen att min MF165 rymdes emellan. Det var mindre än 5cm till godo på vägbredden och där skulle man försöka få kärran att följa efter i rätt spår. Det kunde ta en timme att krångla sig förbi och det gällde att ha väldigt små lass och passa på när det var påfruset.
Någon skogsbilväg blev det sannerligen inte men den är i alla fall farbar med traktor och kärra större delen av året nu. Resultatet är att skogen blev användbar för husbehovsändamål på ett helt annat vis.
Väg är bra att ha!
Satsa på det om du kan!

Användarvisningsbild

Re: Gallra eller röja hårdare

Gregzore  
#684617 Nu har jag tappat koll på hur många dagar jag röjde i skiftet (fler än 10 men färre än 20)... Men nu är det 'klart' för denna omgång. Det kändes som att jag tog hårt, men jag får nog vandra genom den igen om ett par år och se hur den växer. Men nu är det en massa underväxtröjning på att göra listan som går betydligt fortare per ha.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).