Gallring

samråd vid gallring?

21 inlägg 7512 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: samråd vid gallring?

Camaro1969  
#635103
Contårta skrev:
Camaro1969 skrev:hej!

var ute med en virkesköpare och kikade på en gallring, eventuellt slutavverkning..

det är ett dåligt skött bestånd, varierande ålder. troligen ställdes frötall som blev kvar, och sen har gran och löv kommit en hel del.
virkesköparen ritade in massa höga naturvärden och pratade om samråd med skogsstyrelsen (tror jag det var) det är inget jag känner mig bekväm med när man hört om inskränkt äganderätt och allt vad det är.

jag gillade den förra virkesköparen bättre, han pratade om fulgallring för att inte riskera att skogsstyrelsen skulle sätta stopp...


Kanske för att om köparen köper ”nyckelbiotopsvirke” (måste inte vara en registrerad) och det kommer in till certifierad industri kan det köpa de bolaget bli av med sin eventuella certifiering samt att köparen riskerar bli av med jobbet. Se till att sköta skogen i tid istället :-bd



jo det var ju så han förklarade... men tyckte det var överdrivet=)

svårt att sköta den i tid när jag bara ägt den sen februari=) :-bd

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: samråd vid gallring?

Avslutat-02  
#635106 Fram med dammsugaren...och städa lämna sedan in en anmälan... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: samråd vid gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635147 Nyp ett halvt hektar.

Avatar Fallback

Re: samråd vid gallring?

surjämten  
#635325 Har aldrig upplevt att det är virkesköparens uppgift att skydda skog.
Det ligger väl hos ss när avverkningsanmälan är inlämnad.
Vore jag dig var detta sista kontakten med denna virkesköpare.

Avatar Fallback

Re: samråd vid gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635343 Det finns en del väldigt säregna områden som även vi produktionsnördar kan vilja spara. Men blanda då inte in SS utan behåll det som ditt eget reservat.

Avatar Fallback

Re: samråd vid gallring?

Värmlänning  
#635532
Skogsola skrev:Det finns en del väldigt säregna områden som även vi produktionsnördar kan vilja spara. Men blanda då inte in SS utan behåll det som ditt eget reservat.

Precis. Det är viktigt att behålla rådigheten över marken.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).