Gallring

samråd vid gallring?

21 inlägg 7443 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

samråd vid gallring?

Camaro1969  
#635056 hej!

var ute med en virkesköpare och kikade på en gallring, eventuellt slutavverkning..

det är ett dåligt skött bestånd, varierande ålder. troligen ställdes frötall som blev kvar, och sen har gran och löv kommit en hel del.
virkesköparen ritade in massa höga naturvärden och pratade om samråd med skogsstyrelsen (tror jag det var) det är inget jag känner mig bekväm med när man hört om inskränkt äganderätt och allt vad det är.

alternativet sa han var slutavverkningsanmälan men att man även där skulle uppge de höga naturvärdena?


har ni någon erfarenhet av liknande?

jag gillade den förra virkesköparen bättre, han pratade om fulgallring för att inte riskera att skogsstyrelsen skulle sätta stopp...



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: samråd vid gallring?

Avslutat-02  
#635057 Bättre gallra först, sen lämna in en anmälan..

Annars blir det låst.

Användarvisningsbild

Re: samråd vid gallring?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635058 Byt tillbaks till din gamla virkesköpare, vet ja! :-bd
/Niklas

Avatar Fallback

Re: samråd vid gallring?

alias  
#635059 Samråd innan gallring är inget jag känner igen - om det inte är fråga om t.ex. naturvårdsgallring i nyckelbiotop.

Sen förstår jag inte varför inköparen ska fylla i hyggesanmälan.
Jag vill själv fylla i hyggesanmälan, skriva traktdirektivet, snitsla trakten och dessutom ha minst telefonkontakt med entreprenören innan avverkningsstart.

Jag avskur "visk-lekar" där information ska gå igenom flera led mellan avsändare och avsedd mottagare.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: samråd vid gallring?

Camaro1969  
#635060
Niking skrev:Byt tillbaks till din gamla virkesköpare, vet ja! :-bd
/Niklas


då måste han byta jobb igen, kan jag tvinga han? =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: samråd vid gallring?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635062
Camaro1969 skrev:
Niking skrev:Byt tillbaks till din gamla virkesköpare, vet ja! :-bd
/Niklas


då måste han byta jobb igen, kan jag tvinga han? =)

Alternativt kan du ta ut en annan virkesköpare och se om denne är mer resonabel...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: samråd vid gallring?

isteskog  
#635063 Lägg gärna ut några bilder! 🙂

Avatar Fallback

Re: samråd vid gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635064 Måste finnas flera virkesköpare i ditt område. Alternativt lej entreprenör själv.

Användarvisningsbild

Re: samråd vid gallring?

Camaro1969  
#635068
isteskog skrev:Lägg gärna ut några bilder! 🙂



självklart !

men tänkte såklart inte på det när jag vad till skogs...

jag får ta mig dit nån dag igen och fota lite, ska även dit och underväxtröja en del=)

   TS
Användarvisningsbild

Re: samråd vid gallring?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635072 Så det behöver förröjas? I så fall kan det vara taktiskt att göra det först, innan du tar ut nästa virkesköpare...

Har du behov av egen ved? I så fall kan det vara klokt att även ta ut den från detta bestånd, innan du visar upp beståndet för nästa virkesköpare....

Det gäller ju här att rädda vad som räddas kan, innan det är för sent.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: samråd vid gallring?

Camaro1969  
#635074
Niking skrev:Så det behöver förröjas? I så fall kan det vara taktiskt att göra det först, innan du tar ut nästa virkesköpare...

Har du behov av egen ved? I så fall kan det vara klokt att även ta ut den från detta bestånd, innan du visar upp beståndet för nästa virkesköpare....

Det gäller ju här att rädda vad som räddas kan, innan det är för sent.
/Niklas



tänker lite så jag med..

jo jag har ju börjat lite med ved för avsalu... så det kommer vara behov av ved framöver..

jag får underväxtröja och snygga till innan näste får syna skogen.. hade det inte varit så eländigt till hade jag ju kunna huggit bort allt "naturvärde" själv innan gallring.

kanske man ska gå med sågen och kapa upp vindfällen och liknande så det förmultnar snabbare...

jag måste dit och fota så ni får ta del av det.. då blir säkert råden bättre med=)

och visst finns det fler virkesköpare, och även möjlighet att själv leja maskin och sälja som leveransvirke...

   TS
Användarvisningsbild

Re: samråd vid gallring?

Contårta  
#635087
Camaro1969 skrev:hej!

var ute med en virkesköpare och kikade på en gallring, eventuellt slutavverkning..

det är ett dåligt skött bestånd, varierande ålder. troligen ställdes frötall som blev kvar, och sen har gran och löv kommit en hel del.
virkesköparen ritade in massa höga naturvärden och pratade om samråd med skogsstyrelsen (tror jag det var) det är inget jag känner mig bekväm med när man hört om inskränkt äganderätt och allt vad det är.

jag gillade den förra virkesköparen bättre, han pratade om fulgallring för att inte riskera att skogsstyrelsen skulle sätta stopp...


Kanske för att om köparen köper ”nyckelbiotopsvirke” (måste inte vara en registrerad) och det kommer in till certifierad industri kan det köpa de bolaget bli av med sin eventuella certifiering samt att köparen riskerar bli av med jobbet. Se till att sköta skogen i tid istället :-bd

Avatar Fallback

Re: samråd vid gallring?

Avslutat-02  
#635088 Går att blanda ut virket med virke från en gallring eller avverkning så är det mindre chans.... Men det bör ju också då bli stickprov eller prov på allt virke vid terminalen isåfall om man ska vara orolig för detta...

Har sett detta många gånger, och ingen säger något utan kör på bara.

Tala inte om vad ni har på skifterna, så slipper ni problem och sköt skogen.

Avatar Fallback

Re: samråd vid gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635090 Var måttligt paranoid så går det bra. :grin:

Avatar Fallback

Re: samråd vid gallring?

Avslutat-02  
#635092 Har en bekant som lämnade in avverkingsanmälan och precis på sista dagen innan 6 veckor gått ringer de från skogsstyrelsen och sätter stopp...

Som tur var hade han redan vid underväxtröjningen städat bort en hel del..

Av 10 ha, blev det 0.5 ha som han vart tvungen att spara...
Men om det blåste omkull så fick han rätt att kapa bort träden...om de förstörde föryngring....klart att de gör det...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).