Gallring

Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

39 inlägg 15901 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

isteskog  
#630270 Hur höga är tallarna? Min erfarenhet är att de stannar av och tvinar när det blir skuggigare.... Tror inte stickvägsbredd och gleshet i beståndet är avgörande, om inte det är totalt söndergallrat förståss.... 😉

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

Lars Lundqvist SLU  
#630274 Om dom slår upp mellan hjulspåren i stickvägen så säger det bland annat att de större trädens rötter tillfälligt slogs ut i mittremsan, så plantorna växer i princip utan konkurrens just nu. I övrigt säger det bara att det tycks vara en lättföryngrad mark, och exakt vad det är vet vi inte. Det skiljer mellan olika delar av landet och olika delar av samma fastighet eller rentav bestånd, men det finns ingen enkel förklaring vad det beror på.
Men inte ens på en lättföryngrad mark brukar plantorna komma nån vart i längden. Plantorna dör ofta vartefter så du har alltid en beståndsföryngring som ser ut att vara på gång. Men den kommer aldrig nån vart, såvida du inte avverkar överbeståndet eller åtminstone glesar ut rejält.

Användarvisningsbild

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

Fredrik Reuter  
#630287 En rättning: Rubriken till denna tråd kommer från själva motionen i fråga, jag har uppdaterat första inlägget för att förtydliga detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630304
Lars Lundqvist SLU skrev:
Uvskogen skrev:Sen är det inte helt osannolikt att jag dessutom stödplanterar lite här och där. Lite lärk bl.a.

Om du med stödplantering menar att du tänker plantera i luckor inne i skogen så finns det studier och långliggande fältförsök som visar att det inte fungerar. Granplantor överlever men växer extremt långsamt och tillför inget till det ursprungliga beståndet. Tall och lärk slås i princip ut helt och håller över tiden. Enstaka contorta lyckas ibland överleva och växa upp till rimlig storlek. Det fungerar knappt ens att hjälpplantera i en föryngring på ett hygge om den ursprungliga föryngringen har hunnit närma sig en meter i höjd.


Tack!

Användarvisningsbild

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

Älgfoderodlare  
#630307 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

svampbob  
#630318 Jag var ute och gallrade en halv hektar igår kväll. Jag gallrade det området försiktigt manuellt vinter 13-14 sedan så avverkades 7 ha runt omkring sommaren 16 och min gallrade halv-unga dunge stod kvar. Det har tippat ett par träd varje år.
Jag gick där och kollade i måndags och såg att den inte hade hänt något med granarna som stod där under tallarna trots att det är rätt glest och ett stort hygge runt om. Min gallring med för mycket sparat fick underkänt.
Sprang över med röjsågen och gallrade sedan igen det grova å nu är det en timmerställning med lite björk i. Jag ska skota ut i eftermiddag så då får jag en översikt av resultatet.

Användarvisningsbild

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

rejser  
#630319 Som nybörjare, hur kommer en sådana tätare bestånd påverkas i lönsamhet när kvalitets-scanningen av stockar börjar med årsringar på 1cm och ingen höjdar-kvalitet på virket?

Avatar Fallback

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

FredrikB  
#630321 Intressant fråga rejser, jag har faktiskt tänkt den tanken själv mycket och med följande följdfrågor i huvudet.

Hur blir det om 10-20-30-40-50 år?

Kommer KL trä ha så pass stor efterfrågan att man kan tillämpa något lägre kvalite på det man använder här?

Hur långt kommer tekniken hjälpa industrin med att pressa fram bättre kvalite från skogen och billigare inköp på det som inte håller kraven (laserscanna varje stock för att få betalt efter kvalite)?

Användarvisningsbild

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

Älgfoderodlare  
#630322 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

rejser  
#630324
FredrikB skrev:Intressant fråga rejser, jag har faktiskt tänkt den tanken själv mycket och med följande följdfrågor i huvudet.

Hur blir det om 10-20-30-40-50 år?

Kommer KL trä ha så pass stor efterfrågan att man kan tillämpa något lägre kvalite på det man använder här?

Hur långt kommer tekniken hjälpa industrin med att pressa fram bättre kvalite från skogen och billigare inköp på det som inte håller kraven (laserscanna varje stock för att få betalt efter kvalite)?


Laserscanna är dom ju redan i princip igång med på test-stadie.
På sätt och vis gillar jag den utvecklingen då det kanske känns som att stoltheten kan komma tillbaka. När jag ser stockar som växt upp och knappt duger till något så känns det sådär även om det inte är jag som är ansvarig. Men likväl när man ser jättebra virke som rätt inköpare blir jätteglad för så sträcker jag lite på mig.

Men man har ju inte fått betalt för kvalitet så då förstår man att det inte har prioriterats på många ställen, vår skog är en mix, men det är för att den är svår att bruka på många ställen på grund av bergigt/stenigt.

Användarvisningsbild

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

Vedproducent  
#630326 Scanningen på enskild stock bekräftar ju i så fall bara exakt hur den stocken ser ut. Det förändrar ju inte efterfrågan på det man vill ha och det man får. Att det skulle ändra betalningen totalt sett har jag svårt att se. Man vet ju väl vad det är man köper och får i dag.

Användarvisningsbild

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

svampbob  
#630328
Älgfoderodlare skrev:
svampbob skrev:Jag var ute och gallrade en halv hektar igår kväll. Jag gallrade det området försiktigt manuellt vinter 13-14 sedan så avverkades 7 ha runt omkring sommaren 16 och min gallrade halv-unga dunge stod kvar. Det har tippat ett par träd varje år.
Jag gick där och kollade i måndags och såg att den inte hade hänt något med granarna som stod där under tallarna trots att det är rätt glest och ett stort hygge runt om. Min gallring med för mycket sparat fick underkänt.
Sprang över med röjsågen och gallrade sedan igen det grova å nu är det en timmerställning med lite björk i. Jag ska skota ut i eftermiddag så då får jag en översikt av resultatet.


Att med blotta ögat försöka se om det händer något i ens likåldriga bestånd om man inte mäter det, är ganska svårt. Ett sätt på vilket det tydligt framgår ATT något verkligen händer, är just stamkvistning ! Övervallningen o hur trädens tillväxt sker på ett för beståndet likartat sätt, blir mycket mer framträdande när man har en "markör" på stammen som visar att just något händer. Jag har gått i mina Tallbestånd o tänkt; - " Växer dom inget" ? Men att sen titta på hur övervallningen utvecklas o då inse fakta, ger en bra uppfattningen om hur det verkligen sker något i tillväxt !


Området hade dikats på 60 talet och därefter har skogen tagit fart. Jag gissar att det fanns lite tall där redan innan dikningen och att dom nu utgör det övre beståndet där under har sedan mängder med främst gran o björk kommit upp. Det jag kunde konstatera var att dessa tre till fem meter höga granar i princip har stått stilla med toppskott på enstaka cm.

Användarvisningsbild

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

Älgfoderodlare  
#630332 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

ROP  
#630334 Jag är idag ute och röjer mina Ekebobjörkar planterade på sommaren 2013 med efterföljande hjälpplantering året efter.
Valde förädlade björkplantor efter ett studiebesök hos ovannämnda tvillingar.
De är värda att lyssna på

Användarvisningsbild

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

Älgfoderodlare  
#630336 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:56, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).