Gallring

Förhöjd risk för torkskador i virkestäta granbestånd ?

17 inlägg 5827 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förhöjd risk för torkskador i virkestäta granbestånd ?

Jenny S  
#635096
jannee skrev:Torkstressant eller inte, men är det inte så enkelt att finns det "bara" tillräcklig tillgång med vatten klarar mer eller mindre alla granar av, även en stor svärmning av granbarkborre.
När granen inte får tillräckligt med vatten och näring för att producera den mängd kåda som behövs tar granen skada.
Ser redan idag, 1 April, hur granbarkborren kryper runt under barken i HELT friska granar, många av dessa kommer att dö eftersom granbarkborren hinner göra stor skada innan granen börjat växa (kommit till liv) och bilda kåda.
Granen har ett ytligt rotsystem, somrarna under de senaste åren varit väldigt torra, du kan gräva långt ned i alven och det bara dammar, inte undra på att granen då far illa.


Jo, så har jag också förstått det, oavsett vem jag pratat med. Normalt sett är ju vindfällen och redan nedtagna träd målet för borrarna. Det är på grund av den extremt gynnsamma sommaren 2018 de nu också går på friska träd.

Ja, jag har varit ut till rätt många sena angrepp från förra året (de du ser är sådana, inga svärmningar har skett i vår än då det är för kallt än så länge, även om de börjar vakna till liv och röra på sig), där barken är full med bruna (ofärdiga) barkborrar. Tog in en del barkprover i februari/mars och det är också relativt många fler i barken än vad som syns från början, visade det sig när de vaknade och kröp fram.
Det viktiga för dig (om det är dina granar) blir att snabbt ta ner och få ut dem, så barkborrarna inte hinner flytta (svärma)/angripa nya träd.

I mina trakter hade vi ändå ganska bra med regn under sommaren 2019, men det är ändå inte tillräckligt när det redan var så torrt. Förhoppningsvis har den här blöta milda vintern gett granen ett bättre utgångsläge för kommande sommar, än den hade förra våren.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Förhöjd risk för torkskador i virkestäta granbestånd ?

jannee  
#635100 Kunde hoppas att Jenny finge rätt när det gäller den regnrika vintern, tyvärr har det mesta redan RUNNIT bort.
Varit betydligt bättre om regnet kommit som snö, då hade marken haft en längre tid på sig att tillgodogöra sig vätan.
De vattensamlingar man har lite varstans i skogen har redan börjat sina eller i alla fall minska betydligt och då har ändå inte träden börjat dra.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).