Gallring

Manuell huggning/gallring

50 inlägg 21109 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Manuell huggning/gallring

anersimyra  
#626191
Uvskogen skrev:Fast jag skulle ha glädje av en hyfsat kunnig människa som på timbasis kan hjälpa mig vi avverkningar av gårdsträd och i "parkmiljö". Gillar inte att alltid vara själv när det är lite knepigare fällningar, av säkerhetsskäl.
Så jag kan gott tänka mig att engagera en med skogsvana och adekvat utbildning för både motorsåg och/eller röjsåg.
Inte konstigare än att jag samarbetar med en riktigt proffs för svåra träd och träd som bättre sköts om än bara fälls.

Arboristbranschen har förstås alltid behov av markfolk för diverse uppgifter. Dessvärre får de outbildade eller oerfarna mest fungera som ” risnissar ” på många av dessa företag trots löften om intern utbildning.. :shock:

Malwa
Avatar Fallback

Re: Manuell huggning/gallring

Axl  
#626244 Mycket onödiga svar här tycker jag. Tyvärr så är det väl ek/bok och kanske någon fröställning tall som huggs manuellt idag. Så att hitta ett jobb som huggare i skogen skulle säga är nästintill omöjligt. Kan man däremot tänka sig att göra lite av varje och har rätt inställning så är det inte omöjligt att få såga lite nu och då. Det finns inte jobb på något bolag men dom har säkerligen entreprenörer dom använder sig av så tips om vart ni ska vända er borde dom kunna ge.

Avatar Fallback

Re: Manuell huggning/gallring

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626302 Linjerydding blir gjort manuelt i Norge iverfall, der bør da Vera jobb og få.
Deler av Norge har høg bonitet så da veks fort opp igjen og, bør vel Vera ganske frodig i Sør Sverige og.
Viss eg ikkje hadde hatt den jobben eg allerede har så kunne eg tenkt meg og vært med i "the service crew" Dei fere rundt og tar eit og anna tre her og der som står i veien for lav og høgspentlinja. Ofte i nærheten av bebyggelse så flising må påreknast. Kjenne ein som har da sånn, dei er ikkje fast ansatt men innleid og da er ikkje vanskelig og få fri, så for den som berre skal forsørga seg sjølv og har lyst til og Vera i fjellet om sommaren må da Vera fint.

Användarvisningsbild

Re: Manuell huggning/gallring

Hoggormen  
#626474 Jag bor i Norge, så jag vet inte hur marknaden er i Sverige, men här är en snabb historia på hur jag fick lönade arbete i skogen.

I 2016 köpte jag meg en förstörd motorsag för att lära meg lite om motorer och vedproduktion. Jag gillade og fick till det, så
I 2017 köpte jag ett lite, glömt bruk med lite bete och skog. Anskaffade geter, och läste allt på detta forum. Högg fram huset och fixad ved till huset som jag bar fram manuellt.

I 2018 köpte jag meg en traktorgrävare og högg fram min väg och skotade längved som jag solgte med den.

I 2019 köpte jag en gammal Volvo med winch och startade en avverkning i en brant. Efter första leveransen frågade jag min lokale skobruksledare om jag kunne hjälpa honom i skogen.

I 2020 fixade han kontakt med er bolag som driver i skogen, og nu har jag nyss sendt min första faktura till dom, efter att dom sagt seg nöjd med mitt jobb.

Så; anvend all din ledige tid och inkomst på skog och utrustning, se till att du gör alt på svåraste vis när du jobbar i egen skog för att lära tekniker, si ja till all skitjobb och les all teori du kan. Så går det nog till sist.

Användarvisningsbild

Re: Manuell huggning/gallring

JensSkoog  
#626498 Toppers, @Hoggormen :-bd
Allt går om man vill och jobbar för det :grin:

Användarvisningsbild

Re: Manuell huggning/gallring

JensSkoog  
#626500 Toppers, @Hoggormen :-bd
Allt går om man vill och jobbar för det :grin:

Hoppas att du läste det här @Mattias k
Ge dig inte, och lycke till med planerna om ett liv med såg och sågjobb 🤗

Avatar Fallback

Re: Manuell huggning/gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626549 Om man vill börja hugga på hobbynivå utan egen skog så kan det vara en grej att man går in i förstagallringar och gör ett snyggt jobb mot att man får ta virket. Finns säkert någon markägare här som skulle gå med på upplägget.

Avatar Fallback

Re: Manuell huggning/gallring

jannee  
#626556 Som mark och skogsägare är jag väldigt skeptisk att låta någon obehörig överhuvudtaget göra något som helst i min (vår) skog.
Bara att vara arbetsgivare och ansvarig kan stå en dyrt, dessutom kan en okunnig totalt ödelägga en plantering.
Dokumenterade referenser + att personen ifråga är en entreprenör är en förutsättning innan.........

Avatar Fallback

Re: Manuell huggning/gallring

Reymond  
#626576 Manuell huggning i all ära. Var själv anställd huggare 5 år i slutet av 70-talet och början 80.
Trivdes var enda dag. Kunde se vad man gjort, och en underbar frihetskänsla. Högg på delvis ackord. Låter som skryt men vi var riktigt jävliga på att arbeta och få något gjort. Blev alltid skapligt netto över i gallringarna. Idag passar gallringar med motorsåg bara den som har egen skog, gör det på fritid eller som pensionär och inte behöver tänka så mycket på prestationen. Idag bedömer jag att ingen skogsägare vill betala vad det kostar.
Mycket beroende på att massaveden inte är mycket bättre betald idag än för ca 40 år sedan.
I stället skulle jag idag satsa som entreprenör inom skogsvård, främst röjning. Samtidigt ta sej an typ naturvårdshuggningar med stort inslag av grovt löv etc. Dessa jobb kan man spara till när snö i ungskogarna gör det för svårt. Grönt körkort är ett måste och tycker du skall skaffa dej en kompanjon så du undviker ensamarbete.
Mycket roligare att jobba.

Användarvisningsbild

Re: Manuell huggning/gallring

TrioBrake  
#626602
anersimyra skrev:Vi hyrde in tre ” huggare ” som skulle hjälpa till med fällning av borregran under två veckor strax innan jul. Det visade sig vara tre unga grabbar vars enda erfarenhet var att de jobbat med röjning och att de tagit varsitt AB kort, de fick helt enkelt gå hem efter två dagar varunder de presterat skrattretande uselt.. :lol:


Varför blir aldrig jag inlejd på sånt där skoj ^#(^

Användarvisningsbild

Re: Manuell huggning/gallring

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639247 Ok, ni som är övertygade om att det inte finns jobb framöver för manuellhuggare/skogsvårdare kan ju sluta läsa här.

Du som är intresserad av att på deltid jobba med modern skogsvård har framtiden för dig.
Är du dessutom intresserad av att göra någon timme i Dalarna i framtiden får gärna skicka mig ett PM.
(Om detta blev utanför forumreglerna hojta till moderator så anpassar jag mig förstås)

Användarvisningsbild

Re: Manuell huggning/gallring

JensSkoog  
#639281 :-bd :-bd @Uvskogen
Håller med till fullo!

Nånstans måste man börja, och dom som verkligen vill, hittar
fram till det de vill jobba med.

Får berätta om en "grabb" som tog sitt kort för motorsåg tidigare i år med mig som instruktör. Han brinner för skogsjobb, och varje vecka följer han ett linjeröjarlag några dar som obetald läropojk, och de andra dagarna fixade jag en röjning för honom i en femårig plantering där sly har tagit fart. Han fakturerar med låg timmespris eftersom han är grön och utan moms eftersom han inte har nått den gränsen ännu. Skogegaren är mycket nöjd med det och med att jobbet blir gjort, och grabben blir duktigare hela tiden. När jag hämtade han i skogen idag, fick jag höra att åtta timmar med röjsågen i solsken och värme hade varit härliga timmar, och att allt flyter på allt bättre.
Jag är säker på att han har en framtid i skogen, eftersom det är det han vill framför allt annat.

Avatar Fallback

Re: Manuell huggning/gallring

Avslutat-02  
#639285 Kul att höra att jobb finns, annars tycker jag mest att marknaden är lite död...

Användarvisningsbild

Re: Manuell huggning/gallring

halvproffs  
#639326 Tomtträdsavverkningar finns det gott om. Fick förfrågan i feb av en kamrat om en avverkning av planterad tall. Säkert ett 30tal som planterades för kanske 40 år sedan så dom är ganska stora nu. Dock har vi skjutit upp avv till hösten pga tidsbrist.
Har bara gjort några mindre tomtträavv.

Användarvisningsbild

Re: Manuell huggning/gallring

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699812 Är ute nu för första gången och faktiskt gallrar i egen skog. Egentligen så borde jag kanske inte skriva i den här tråden då jag faktiskt bära fäller träden. Sen blir det P25. Så nu har huggit en smal remsa för att testa om min metod fungerar. Ser ut som en storm dragit fram, hälften av träden står mot andra. Men det löser sig sen hoppas jag när jag vinschar in dem. Fungerar det här bra så är det väldigt arbetsbesparande.
Gallar hårt då jag är på ett ställe som jag helst inte vill tillbaka till.
Tar en paus nu, i kojan! 😀 Behöver nog åka hem och byta till mina gamla huggarkängor (HQ classis). Fryser fötterna av mig i de nya HQ tech, redan efter en timme! (-10)
1612948279_20210210_095908.jpg
1612948277_20210210_100234.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).