Gallring

Gallra beståndsgående i mörkret

13 inlägg 9960 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallra beståndsgående i mörkret

svampbob  
#619525 Jag är ju inget proffs på att köra skördare och ännu mindre på att göra det när solen har gått ned. Jag tycker att det går rätt bra att hugga upp vägarna men att köra slingerstråken sedan är svårt och jag kommer lätt vilse.

Finns det några knep eller ska man hålla sig hemma på kvällarna?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallra beståndsgående i mörkret

Värmlänning  
#619527
svampbob skrev:Jag är ju inget proffs på att köra skördare och ännu mindre på att göra det när solen har gått ned. Jag tycker att det går rätt bra att hugga upp vägarna men att köra slingerstråken sedan är svårt och jag kommer lätt vilse.

Finns det några knep eller ska man hålla sig hemma på kvällarna?

Snitsla när det är ljust på dagen

Användarvisningsbild

Re: Gallra beståndsgående i mörkret

svampbob  
#619528
Värmlänning skrev:
svampbob skrev:Jag är ju inget proffs på att köra skördare och ännu mindre på att göra det när solen har gått ned. Jag tycker att det går rätt bra att hugga upp vägarna men att köra slingerstråken sedan är svårt och jag kommer lätt vilse.

Finns det några knep eller ska man hålla sig hemma på kvällarna?

Snitsla när det är ljust på dagen


Det är sant jag borde snitsla på helgen då jag har chans att vara ute i ljuset. Ska göra ett försök imorgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra beståndsgående i mörkret

Värmlänning  
#619529
svampbob skrev:
Värmlänning skrev:
svampbob skrev:Jag är ju inget proffs på att köra skördare och ännu mindre på att göra det när solen har gått ned. Jag tycker att det går rätt bra att hugga upp vägarna men att köra slingerstråken sedan är svårt och jag kommer lätt vilse.

Finns det några knep eller ska man hålla sig hemma på kvällarna?

Snitsla när det är ljust på dagen


Det är sant jag borde snitsla på helgen då jag har chans att vara ute i ljuset. Ska göra ett försök imorgon.

Försök få tag på snitselband med reflex i så du ser en bit framåt, då kan du se riktningen men ändå justera lite från maskin!

Avatar Fallback

Re: Gallra beståndsgående i mörkrets

Aspåsnäset  
#619540 Sikta på virket längs vägen är väl det vanliga.
Hugg väg. Lägg slingervirke åt bägge håll anpassat till aktuell skotare. Hugg nästa väg längs slingervirke.
Mvh

Avatar Fallback

Re: Gallra beståndsgående i mörkret

Amatörhuggare 62  
#619585 För länge sedan, när ja körde 701a.
Så körde jag vägarna, å gallrade.
Så lång kranen var.
Sedan körde ägaren, slingerstråken
Dagtid.
Snitslade tätt å vägmitt.
När d var ljust.

Användarvisningsbild

Re: Gallra beståndsgående i mörkret

Fredrik Reuter  
#619612 Jag brukade leta efter stubbarna som togs när jag körde vägen, eller märket i snön efter aggregatet. Där brukade jag ligga upp till en kranlängd ifrån stubbarna för att maxa stråket.

Man kan också med fördel leta efter huvudstammar som måste stå kvar och att då sikta in en väg som inte påverkar dessa träd.

Var inte för rädd att slingra iväg en bit från stickvägen, då kan du få med mer i stråket än om man bara kör rakt. Kommer du från en yttersväng så kan du köra in mot stickvägen och ta med träd som står nära stickvägen. När du upparbetat dessa så kan du backa tillbaka i stråket och sedan fortsätta på lagomt avstånd.

Användarvisningsbild

Re: Gallra beståndsgående i mörkret

svampbob  
#622714 Kvällens gallringsmissöde var att jag inte lyckades hitta igen skotaren i mörkret. Hade låtit skördaren stå på tomgång för att bli varm medan jag skotade ihop ett halvt lass. Lämnade skotaren gick till skördaren och körde ett par timmar. Parkerade skördaren och tänkte att nog hittar jag skotaren i mörkret med hjälp av mobiltelefonen visste att det var ca 100 meter mellan maskinerna. Jag fick ge upp och gå tillbaka och tända belysningen på skördaren för att ha en chans att hitta skotaren i mörkret.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallra beståndsgående i mörkret

Torbjörn Johnsen  
#622735 Bara elände med stora skogsinnehav :d

Användarvisningsbild

Re: Gallra beståndsgående i mörkret

svampbob  
#622738
Torbjörn Johnsen skrev:Bara elände med stora skogsinnehav :d


Den här gången räckte det med en ha för att tappa bort maskinen. I mörkret är alla skotare gråa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra beståndsgående i mörkret

tallen100  
#622748
svampbob skrev:I mörkret är alla skotare gråa.

Du menar svarta :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Gallra beståndsgående i mörkret

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623436 Gallrar gärna stråken i mörkret. Lätt att följa virkeshögarna ifrån stickvägen. Är ju inte så farligt att få oanade hinder i stråket då skördaren bara går där en gång. Stickvägen hugger jag på dagarna då man kan läsa av terrängen mycket enklare och placera vägarna rätt.

Användarvisningsbild

Re: Gallra beståndsgående i mörkret

JerryH  
#623454 Nu har det inte blivit så mycket mörkerkörning på sistone för min del, utan det var mest i början när man var ny bakom spakarna.. (Kanske inte rätt kombination =))

Men stämplade allt i dagsljus med floucerande färg och hade därmed hyfsat bra koll på saker o ting. Missade väl kanske något träd pga märkningen var på fel sida av trädet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).