Gallring

Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

72 inlägg 21639 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

valmet8604  
#690026
Viktor89 skrev:Jag såg även när jag läste åretsprislistor från södra att tallstockar får vara Max 70cm i rot. Det är ju som alltid.
Men även att tall stock inte får vara mer än 50 cm i topp!?
Det kanske inte är ett problem men jag reagerade när jag läste det.



har aldrig hört talas om att södra har haft en begränsning på diametern på tallen för timmer då den brukar ha bra kvalitet och större värde när den blir grov dock kan jag inte svära på det

Malwa
Avatar Fallback

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

wigge  
#690027 Hör uppe vet jag att Billerud önskar medellängd ca över 4 m, har aldrig fått påbackning när jag levererat.
Högg 3m Björk en gång då muttrade chauffören lite om att det var gränsfall att få det att sitta kvar mellan stakarna.

Medellängd 4,2-4,5 är inte helt lätt om man hugger själv... många 5m bitar för att kompensera korta tullar..

Avatar Fallback

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

alias  
#690039
valmet8604 skrev:har hört att tanken med medellängden på 4,2 m är att det ska passa med lastbilens stöttor samt att de slipper pussla in de korta bitarna längre in i lasset då de annars kan sticka ut ifrån lasset och orsaka skador på mötande bilar, och att det ska vara lättare för timmertrucken att minska risken för sned belastning när han lastar av vid massabruket.


Medellängd på 4,2 m kan ju uppnås genom att hugga t.ex. endast 3 m och 5,4 m längd och det lasset vill inte jag varken lasta eller lossa. Den virkesköpare som ev. skulle få för sig att försöka införa 4,2 m som "ny standardlängd" på t.ex. ett AU när man avtalat om fallande längder skulle inte vara välkommen tillbaka hit.

Personligen har jag svårt att se hur man får med sig mer virke på bil och släp med 3 stuvar om 4,2 m istället för 5 stuvar om 3 m, men det är en annan aspekt på logistiken.
Kör samma bil 2,45 eller 2,55 m kubb så tjänar man ingen fordonsvikt då man inte kan reducera antalet bankar.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690045 Men med längre medellängd, typ 4,2, blir de mer på skotaren och de borde gå fortare att lasta 3 travar på bil o släp än 5?

Användarvisningsbild

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Erre  
#690046
gnisten83 skrev:Men med längre medellängd, typ 4,2, blir de mer på skotaren och de borde gå fortare att lasta 3 travar på bil o släp än 5?

Ja visst är det så.
Vinsten ligger i att skotaren får med sig mer per runda. Lika så huggarvagnen.
Angående lastning på timmerbil å släp så är en lång medellängd alltid att föredra.
När jag körde så var slutavverkningsmassa det värsta. 3m bitar från rot och 5,5m toppar. Man fick trösta sig med att det var det bästa för markägaren.

Avatar Fallback

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

alias  
#690050
gnisten83 skrev:Men med längre medellängd, typ 4,2, blir de mer på skotaren och de borde gå fortare att lasta 3 travar på bil o släp än 5?


Håller med dig om ovanstående, men tänker att skotar virket gör man max 500 m medan det kanske ska åka lastbil 10 mil. Sen får man fundera över förhållandet i tidsåtgång för lastning och lossning i förhållande till körtid med lass och returresa.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Erre  
#690052 Ett lass med ponssen. Från avlägg å tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

alias  
#690056
Erre skrev:Ett lass med ponssen. Från avlägg å tillbaka.


Hmmm, 650 m enkel resa - å jag som trodde att svärfar hade egen grävare och byggde vägar allt eftersom Niaben eller Ponnsen rullade fram på skiftena! 😉

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Erre  
#690057 😁.
Blir inte alltid så.

Men visst, detta är det längsta vi fått köra någonsin.

Avatar Fallback

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690084 Behagligt. Jag hade 1300 meter enkel väg till bakänden på skiftet på den senaste gallringen jag skotade åt Mellanskog.
Dessutom var granveden 3 meters.

Avatar Fallback

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Bosse1  
#690088 Mätningen kan man fundera på också.

https://mabema.se/wp-content/uploads/20 ... tablad.pdf

Mabema_GPV_-_Datablad.pdf


"Begränsningar
Mabemas system har utvecklats utan tanke på ev. begränsningar. Målsättningen har alltid varit att ”alla travar skall mätas”. Dock har
erfarenheten givit oss att vissa förhållanden kan påverkar vårt mätresultat menligt. Här kan nämnas;

Dåligt lastade travar. Stockarna ligger kors och tvärs. Tjocka korta stockar i mitten. Hålrum skapas i traven.

Risiga travar. Riset skymmer stockändarna så att fel diameter erhålls samt att B-måttet förvrängs.

Stora längdvariationer i samma trave. Ger sk. stockocklusion dvs. närliggande stockar skymmer andra stockar.

Tätt packade travar eller travar som går i varandra (mellan trave 2 och 3). Ger travocklusion.

Snödrev. Gäller framför allt bakre änden på trave 3.

Trave 1 dvs. på bilen lastas dikt frontplåten. Ocklusion från plåt ger begränsat mätdata men mätdata kan tas från den bakre
ändan. Dock är det här svårt att se om yttre stockar döljer ett hålrum i mitten."
Senast redigerad av Bosse1 tis 29 dec 2020, 09:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Erre  
#690092
Skogsola skrev:Behagligt. Jag hade 1300 meter enkel väg till bakänden på skiftet på den senaste gallringen jag skotade åt Mellanskog.
Dessutom var granveden 3 meters.

Ja vi ska inte klaga.

Blev dryga kubik. ☹️

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).