Gallring

Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

72 inlägg 21634 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Vedproducent  
#618912 Ja fallande längder ska utnyttjas. Det där att lastbilarna vill ha en fast längd 4,5 meter ska man inte lyssna på. Det är dina pengar dom tar.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Larssa  
#618914 Det är inte ofta man behöver lämna något om man på sista biten väljer att gå under 5cm.

Avatar Fallback

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Larssa  
#618919 Alldeles för lite spill faktiskt, jag brukar samla ihop stumparna och rötveden till ved.
Hittills denna säsong så är vedhögen på mindre än en kubik.
Huggit 100-150 fastkubik. Gissning.

Avatar Fallback

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

isteskog  
#618920 Håller fullständigt med! Jag gör massaveden så att det inte blir något kvar i toppen ..... 😉

Avatar Fallback

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Bosse1  
#618924 Håller man en längd är det väl lätt att räkna ut vad som rullar iväg ?
Finns det nån uppgift om medellängd på massaveden på mätbeskedet ?

Användarvisningsbild

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Vardon  
#618932 Jag resonerar att det är så så småmängder det handlar om att tiden för kvistning , hantering etc äter upp vinsten. Att det tippar ner med grovändan bak på en lång, att en kort glider framför stöttan att en smal åker in genom grinden så är det snart mer timpenning att leta tomburkar på stan.

Säg om man tar den på 4,5m och 8 cm i topp istället för 5,5 m 5 cm ( bara fiktiva exempel) och 300kr kubiken så förlorar jag ungefär 1 kr på den biten. ((0,04x0,04x3,14x1)-(0,025x0,025x3,14x1))x300=0,92 kr

Men det är så jag resonerar som ändå inte hinner gallra det jag behöver och tjänar mer på att hinna ett träd till än att få ut det allra sista i varje bit. Och dessutom inte är så snabb andra men så jättemånga kubik blir det inte.

Finns väl inga rätt och fel bara man har en vettig förklaring till vad man gör

Användarvisningsbild

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Vedproducent  
#618941 Nej i en klen gallring kan det väl kvitta. Det blir inte mycket varken i volym eller pengar. Då är det nog bäst att göra det som passar en själv bäst. Jag har ju jobbat som inköpare och som jag tjatat på mina entreprenörer att hugga en grov timmerstock med lite röta kort för att nästa stock ska bli en fin timmerstock. Men nej dom blir lika långa dom. Då blir det pengar av det som drabbar markägaren. Så det jag gjorde då var att barrmassaveden fick bli standardlängd 3 meter och granmassaveden fallande.

Avatar Fallback

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#618943 Nog vill jag utnyttja längdspridningen för att få med volymen ur skogen. Däremot inget under 5 cm. Onödigt arbete för att det mäts in som luft. Bitar går av som kan bli krångel och fara under hela hanteringen. Gallringsskördarna vill gärna mata ut så långt som valsarna drar och det är ett oskick. Bättre att ha de topparna att köra över.

Användarvisningsbild

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Inglorius  
#618950
Ldsaren skrev:Medel måste vara 4.2 annars avdrag , är väl bra att dra ut längderna lite , det kan ju bli korta rikigt grova med röta som drar ned medelängden , gäller ju inte klengallring förstås .

Nja det blir inget avdrag för längder , men gnäll av åkarna om dom inte får ihop sina ton. Och nu med nya mätningen så får du inte ha något i traven som är över 70 cm på barr och gran, det ska i brännveden.

Användarvisningsbild

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Inglorius  
#618951 Just spill blir det ju mindre av med fallande.

Användarvisningsbild

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Vardon  
#618954 Hur räknas medellängden? Per volym eller styck? Om en är 3m lång och 70 cm i diameter och en 5 m lång och 5 cm är medellängden aningen över 3 m eller 4 m?

Avatar Fallback

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Bosse1  
#618955 Hur tror ni stumpar påverkar mätresultatet när det blir "hål" ?

https://youtu.be/bghgEO3P8eU?t=103

Avatar Fallback

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#618967
Vardon skrev:Hur räknas medellängden? Per volym eller styck? Om en är 3m lång och 70 cm i diameter och en 5 m lång och 5 cm är medellängden aningen över 3 m eller 4 m?


Volymvägt, så aningen över 3 m. Man får tänka på att travmätning är en bedömningssport, man skall uppskatta volym och fastandel efer några tumregler.

Användarvisningsbild

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Inglorius  
#618972 Vart lägger du massa biten som är 71 cm ? 😉

Avatar Fallback

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#618997
Inglorius skrev:Vart lägger du massa biten som är 71 cm ? 😉

Brännved, annars blir de sekunda

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).