Gallring

Sålt första gallringen...

54 inlägg 18751 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sålt första gallringen...

marcus1  
#602108 Försöker själv i egna skogen röja omkull enbitars stammar om det är jag som står för avverknings kostnaden, men är det firman som betalar avverkningen så får de stå om de inte står intill andra stammar.
Sen kan ju skördarföraren plocka upp dem om de ligger passligt till.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Sålt första gallringen...

Pensionär  
#602117
Skogsola skrev:Du har en fast summa uppgjord för avverkningskostnad? Annars så kostar ett 30 liters träd
( 0,03 m3) mer att hugga än vad det är värt. I Sverige röjer vi helst ner dem.



Nej de är ingen huggningskostnad alls. Köparen står för alla kostnader, summorna som Kim nämner är den betalning som han får för virket.

Avatar Fallback

Re: Sålt första gallringen...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602118 Det låter ju smidigt. I Sverige finns det inga gratisluncher. Köparen räknar alltid in sina kostnader även om han inte presenterar dem för markägaren alla gånger. I Sverige hade Kim möjligen fått ett högre pris om medelstammen på gallringen varit högre.

Användarvisningsbild

Re: Sålt första gallringen...

Kim74  
#602145 Jepp, i kontraktet är skrivet vad jag får betalt för alla sortiment skilt för sig. Sen kan ju uppköparen styra lite till sin fördel genom apteringen. Priset jag får är med bark och noll moms.

Användarvisningsbild

Re: Sålt första gallringen...

Contårta  
#602167
Kim74 skrev:Jepp, i kontraktet är skrivet vad jag får betalt för alla sortiment skilt för sig. Sen kan ju uppköparen styra lite till sin fördel genom apteringen. Priset jag får är med bark och noll moms.


Du har fått ett fast netto per kubik? 16 euro/kubik på barr-o lövmassa? Vad får du för timret då?

Användarvisningsbild

Re: Sålt första gallringen...

machonisti  
#602178
Skogsola skrev:Det låter ju smidigt. I Sverige finns det inga gratisluncher. Köparen räknar alltid in sina kostnader även om han inte presenterar dem för markägaren alla gånger. I Sverige hade Kim möjligen fått ett högre pris om medelstammen på gallringen varit högre.

Det finns ingen gratislunch någonstans utan man får nog räkna med inskränkningar på annat. Rothandeln i Fin går till som Kim beskriver.
Jag fick 21 € + moms för småstock och 53 € + moms för stock i somras i gallring.
64,50 + moms inga avdrag för stocken på slutavverkning, medel skotningsavstånd tippar jag till 600 - 700 m.

Användarvisningsbild

Re: Sålt första gallringen...

Kim74  
#602199 Vid gallringen fast pris tall småstock 23 e/m3 och tallstock 47 e/m3.

Avatar Fallback

Re: Sålt första gallringen...

Helmer95  
#602307 Tur du har kört gallring förr i 30 år då 👍🏼

Annars är ju ”markägare röjer själv” den största lögnen vi skördarförare varit med om sen morsan sa att tomten fanns ;)

Användarvisningsbild

Re: Sålt första gallringen...

Camaro1969  
#602309
Helmer95 skrev:Tur du har kört gallring förr i 30 år då 👍🏼

Annars är ju ”markägare röjer själv” den största lögnen vi skördarförare varit med om sen morsan sa att tomten fanns ;)


Nja 4-5 år typ..

Men tyckte han skulle överdriva i traktdirektive 😃

   TS
Avatar Fallback

Re: Sålt första gallringen...

Helmer95  
#602313 De räcker gott å väl för att du också har sett nåt skräck exempel kanske? 😉

Användarvisningsbild

Re: Sålt första gallringen...

Camaro1969  
#620288 suck...

inte nog med att underväxtröjningen var skit...

inte ens traktdirektivet kan de följa!

står att markägaren ska kontaktas INNAN avverkningen på tele....

nu ringde skördarförarn.. och han hade huggit upp basväg + börjat efter ena sidan..

jag hade tänkt föreslå alternativ basväg samt att han skulle börja från andra hållet...
nu har han troligen kört genom röjskog med basväg samt börja från klena sidan i gallringen..

jag ville börja från den sidan med grov skog, för att mynna ut i röjskogen vartefter vägarna hamnar...
så eventuellt kunde man skippa sista vägen beroende på hur det faller ut...

jaja nu har jag blivit upprörd 2 ggr innan ens gallringen är utförd, kanske man är fjantig...

resultatet kan ju faktiskt bli kanonbra, jag hoppas på det iaf!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sålt första gallringen...

Grålle52  
#620339 Min enda gallring hittills så gick jag och maskinföraren runt och kollade. Snitslade vägar etc.

Användarvisningsbild

Re: Sålt första gallringen...

Camaro1969  
#620884 Såg faktiskt bra ut nu när skördarn varit där, så jag får vara rätt nöjd ändå:)

Men kommer underväxtröja själv allt som ska gallras framöver.

Minst 2 år före

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sålt första gallringen...

Camaro1969  
#633179 slutavräknat.

tog lite hemved, så blev skyldig litegrann,

avverkningen kostade 265:- m3fub
medelstam 0,05 och 300 meter skotning.

det är väl ganska okej med tanke på att det var rätt klent

   TS
Avatar Fallback

Re: Sålt första gallringen...

Avslutat-02  
#633182 Huvudsaken är att jobbet är bra utfört och att du är nöjd med resultatet.

Mellanskillnaden som du än så länge för stå för, kommer väl vedförsäljningen att ta hand om...eller?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).