Gallring

Sålt första gallringen...

54 inlägg 21420 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Malwa
Användarvisningsbild

Sålt första gallringen...

Camaro1969  
#601911Provsålt drygt 1 ha gallring..

Behövdes underväxtröjas men eftersom maskinerna snart är där så skulle bolaget stå för den röjningen.. det va ju bra tänkte jag..

Men det va första och sista gången man släpper in nån ”proffsröjare” i skogen..

De har tagit ner fristående träd som håller 2 massavedsbitar.

Men struntat att röja ner slyn..

Och stora delar oröjt inom det snitslade området..

Nää jag ångrar jag inte gjorde det själv:(

Men nu har man provat på iaf..

Hade egentligen tänkt spara den här plätten tills jag hunnit röjt själv, men grannen ska gallra gränse så det va bara att passa på..

Får hoppas man blir nöjd när gallringen är gjord:)

TS
Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Re: Sålt första gallringen...

machonisti  
#601919Det är mycket som svider efter rotförsäljning. Tex figurer man ämnat gallra hittar man kalavverkade.

isteskog  
Camaro1969 skrev:Provsålt drygt 1 ha gallring..

Behövdes underväxtröjas men eftersom maskinerna snart är där så skulle bolaget stå för den röjningen.. det va ju bra tänkte jag..

Hade egentligen tänkt spara den här plätten tills jag hunnit röjt själv, men grannen ska gallra gränse så det va bara att passa på..

Låter som de röjt för att få upp medelstammen på gallringen! :???:

isteskog  
machonisti skrev:Det är mycket som svider efter rotförsäljning. Tex figurer man ämnat gallra hittar man kalavverkade.

Hur har de kunnat göra det? Fick de köra utan instruktioner från dig? :???:

Användarvisningsbild

Camaro1969  
isteskog skrev:

Jaa möjligt, men det tjänar väl inte bolage på då jag står för drivningen?

TS
Användarvisningsbild

machonisti  
isteskog skrev:
machonisti skrev:Det är mycket som svider efter rotförsäljning. Tex figurer man ämnat gallra hittar man kalavverkade.

Hur har de kunnat göra det? Fick de köra utan instruktioner från dig? :???:

Jag tror att jag gått på alla minor som finns. Gett instruktioner! men som genom olika händelsekedjor gått förlorade.

Meningen har väl varit att jag skulle kontrollera tex snitslingar innan avverkning. Jag har utöver skogen även ett heltidsarbete som ibland kräver övertid. Har lärt mig att instruktioner via telefon är mycket tolkningsbara.

Ibland är felet helt enkelt mitt :-ss fast det skulle varit mycket roligare om det varit någon annans. 🙏

isteskog  
Camaro1969 skrev:
isteskog skrev:

Jaa möjligt, men det tjänar väl inte bolage på då jag står för drivningen?

Ser bättre ut när det sen ska redovisas för dig. Avverkningskostnaden blir billigare med grövre medelstam!

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#601933Jaa möjligt, men det tjänar väl inte bolage på då jag står för drivningen?[/quote]
Ser bättre ut när det sen ska redovisas för dig. Avverkningskostnaden blir billigare med grövre medelstam![/quote]

Jo men virkesköparn vet ju att jag har rätt bra koll ändå.. har ju kört gallring själv i några år..

Så det köper ja nog inte..

Sa ju att han skulle skriva in i traktdirektivet att markägarn är petig och har själv kört gallring i 30 år =))

TS

isteskog  
#601937Då får vi hoppas att den dåligt utförda underröjningen inte påverkar gallringen ....... 😉

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#601953Joo, tänkte jag gnäller på den så kanske dom anstränger sig mer vid gallringen...

Får höra om underröjningen och julbordet kombinerades =))

TS

Avslutat-02  
#601967Så man har alltså röjt ner det som ska gallras och fortsätta växa på sina håll eller bli till leveransvirke? Men lämnat skräpet i botten?

Låter ju oerhört begåvat....
Verkar som om någon behöver en diameters mall med sig ut vid underväxtröjning......

Inget jag hade betalat för, och skördaren hade fått upparbetat stammarna...annars hittat annat att göra.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#601970Det är väldigt blandat hur de har röjt. men vid underväxtröjning trodde jag man tog ner allt som inte blir minst en massapinne, och kanske lite grövre där det står tätt så de är svårt att ta med aggregatet..

Gick och kollade idag och de har ju tagit ensamstående tall, typ 2 meter till närmsta som blivit 2 massavedpinnar ur.. inte så himla grov, men lång..

Sen tagit ensamstående björk som säkert varit 15 cm brösthöjd.. måste varit lite kämpigt med röjsåg, och kapat från 2 håll..

Men känns ju inge kul då jag skulle ta rätt på all löv själv till ved.. men nu ligger det en hel del sånt redan:(

Jag fick ju denna underväxtröjning gratis.. så man kanske inte ska va missnöjd?

TS

isteskog  
#601971Finns inga gratisluncher ...... 👎

Användarvisningsbild

Camaro1969  
isteskog skrev:Finns inga gratisluncher ...... 👎

Mycket väl medveten om det:)

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601973Hade den försvunnit i gallringen om röjaren lämnat den?

En bit - förlust
Två bitar - jämns upp
Tre bitar och fler - netto

Vet inte om det stämmer, men det är vad som sagts mig. En 6m lång bit med 10cm i rot och 6 i topp (under bark) är värd ca 9 kronor (0,03 m3fub) brutto. Sen skall väl skotaren ha ca 3 kr av det (100:-/fub), och jag undra hur mycket skördaren vill ha? Säg att han har 1200:- i timmen, den där 6:- räcker alltså till 18 sekunders upparbetning.

Jag vet inte om siffrorna är så exakta, men sätt in egna siffror och fundera.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).