SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

323 inlägg 113036 visningar 54 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Vedproducent  
#675388 @Älgfoderodlare Jag tror inte man riktigt kan säga att 1000 stammar är max men jag tror det ligger runt där om man inte ska räkna med betydande självgallring. Det är ju också ett rimligt antal för att få en önskvärd medelstam. 700 m3 sk och 1000 stam blir ju 0,7 i medelstam. Jag tror det är ett bra mål att sikta på. Sen om det är något lite mer eller mindre är nog inte så viktigt.

Ja när jag gallrar nu själv blir ju både vägarna smalare och dom blir längre isär. 2 gallringar ser jag nog som realistiskt som mest. Även om den rumsliga fördelningen inte är jätteviktig så är i alla fall möjligheterna att ta bort stammar med olika fel större med minskat uttag i stickväg och ökat uttag mellan vägarna.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Älgfoderodlare  
#675407 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Vedproducent  
#675421
Älgfoderodlare skrev:
Vedproducent skrev:@Älgfoderodlare Jag tror inte man riktigt kan säga att 1000 stammar är max men jag tror det ligger runt där om man inte ska räkna med betydande självgallring. Det är ju också ett rimligt antal för att få en önskvärd medelstam. 700 m3 sk och 1000 stam blir ju 0,7 i medelstam. Jag tror det är ett bra mål att sikta på. Sen om det är något lite mer eller mindre är nog inte så viktigt.

Ja när jag gallrar nu själv blir ju både vägarna smalare och dom blir längre isär. 2 gallringar ser jag nog som realistiskt som mest. Även om den rumsliga fördelningen inte är jätteviktig så är i alla fall möjligheterna att ta bort stammar med olika fel större med minskat uttag i stickväg och ökat uttag mellan vägarna.


Om man nu bara bedömer utifrån de bilder du lagt upp, så ser det lite mer ut i stamantal för mig ( då stickvägarna inte framkommer inne i beståndet ). Vad är det du har där; G28 - G30 eller mer ? Med de sista 12-13 årens tillväxt bör du kanske närma dig Br. Eriksson i Hyssna's nivåer ? 1 m3 i medelstam på de 700 - 800 största, eller ? Samt att dina + 45 idag, är + 50 vid den tiden. Varför jag frågar är mest för att jag tror o tycker vi producerar för lite volym / areal idag än vad som kunde o borde vara möjligt på de flesta marker ! Privatskogsbrukare skulle kunna ha ett klart högre produktionsmål vid slutavverkningar än vad som är fallet idag. Det är ju dessutom där den största nettoeffekten finns.

Ja det är ju den stora saken. Vi har för låga volymer vid slutavverkning. Jag får ta och mäta antal men tror att det ligger runt 7-800. Boniteten är cirka G34. Finns allt vägar som tar bort areal. Skickar en bild på en väg och så ser det ut med 18-20 meters mellanrum. Mycket yta som går bort där.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Älgfoderodlare  
#675451 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Vedproducent  
#675455 Ja jag tycker det borde få plats lite fler träd främst i stickvägarna. Sen hur mycket det gör i volymtillväxt kan jag inte svara på. Enligt forskning så ska ju den rumsliga fördelningen inte vara så viktig. Men nån gräns är jag övertygad finns och som är passerad. Frågan är hur mycket?

Men det är ju helt ok detta beståndet också som du skriver. Men spekulerar ju lite hur man ska få det ännu lite bättre.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Vedproducent  
#675458 En sak till i detta beståndet är ju rotsystemet som nästan ligger uppe på marken på många ställen. Rothalsar som går ut mer än en meter från stammen. Ingen körning med maskiner är ju bra men små maskiner med längre mellan vägarna måste vara att föredra.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Älgfoderodlare  
#675483 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

machonisti  
#675497 Mycket fint bestånd, vedproducent!
Nu över till vindfällen, inte mina marker men däremot ett grannskifte. Två bilder på två separata maskingallringar utförda nu senaste sommar några km ifrån varandra. Aila visade var skåpet skulle stå.
1603516394_20201020_145028.jpg
1603516379_20201020_144350.jpg

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

JensSkoog  
#675501 Det är lite svårt för mig att kalla det där för
skog - liknar ju mest på en krigszon :((

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

fendt311  
#675518 Det där såg inget roligt ut.😲

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Avslutat-02  
#675526 Är så man blir sugen.... Det kliar i fingrarna...

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Robbie  
#675599 Rediga vägar (typ 4,5m) är nog bättre ekonomiskt i längden, speciellt om man anlägger vägarna redan i förstagallring. Att hålla på med småmaskiner är bara estetiskt försvarbart. Det är i beståndet det gallras för hårt i min mening, att en väg är lite bred gör ju absolut sitt men inte så mycket som en för liten grundyta.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

alias  
#677558 Är den ökande lövandelen en del av orsaken till den s.k. katastrofen?

https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... jligt.html

Tappar man 18 % av volymproduktionen på de första 38 åren med 50 % björkandel så lär man tappa ännu mer under kommande del av omloppstiden.

Hur många har inte sett ansatser till att, efter en radikal förröjning, försöka gallra fram något vettigt ur björkbestånd med grönkronor som små tofsar högst upp?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias
Senast redigerad av alias tis 03 nov 2020, 20:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

isteskog  
#677560 Kanske göra som Älgfoderodlaren: Stamkvista björken......

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

alias  
#677562
isteskog skrev:Kanske göra som Älgfoderodlaren: Stamkvista björken......


Hur främjar det tillväxten hos björken?

Där älg och rådjur "hjälpt" mig med att reducera grenverket på ffa tall så har det inte bidragit till ökad tillväxt hos dessa trädindivider...

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).