SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

311 inlägg 111317 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Avslutat-02  
#672830 Det är nog ingen plantering längre... Gallring va?

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672833
generationsskifte skrev:Vad är lämpligt avstånd mellan stammarna på en 48-årig T28 plantering?

Den bör vara färdig gallrad och med ett stammarnas på 800 stam/ha blir det 3,5 m lite drygt om jag räknat rätt

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

generationsskifte  
#672839
vinterrojarn skrev:Det är nog ingen plantering längre... Gallring va?


Ja precis, en G1:a står det i planen.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

generationsskifte  
#672841
Tåndemåla skrev:
generationsskifte skrev:Vad är lämpligt avstånd mellan stammarna på en 48-årig T28 plantering?

Den bör vara färdig gallrad och med ett stammarnas på 800 stam/ha blir det 3,5 m lite drygt om jag räknat rätt


Tack för svar! Ska ta mig ut och mäta på det lite då, gissar på att det står runt 2-2,5 m idag. Försöka ge mig på en gallring där i vinter.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Fredrik Reuter  
#672858 Ett tips är att vara noga med mätningen och även hålla stenkoll på grundytan.

Länken nedan går till det verktyg jag tog fram för att man enkelt ska kunna se hur förhållandet mellan förband och stammar per hektar.

skogsfakta/rakna-stammar-per-hektar-forband.php

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

generationsskifte  
#672987
Fredrik Reuter skrev:Ett tips är att vara noga med mätningen och även hålla stenkoll på grundytan.

Länken nedan går till det verktyg jag tog fram för att man enkelt ska kunna se hur förhållandet mellan förband och stammar per hektar.

skogsfakta/rakna-stammar-per-hektar-forband.php


Ska kika på det, tack Fredrik 👍

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Vedproducent  
#675326 Hamnade ute i skogen på älgpass. Ett bestånd som är gallrat 3 gånger. 58 år ren granskog på gammal åkermark. Hög bonitet. 550 m3 sk per hektar om man ska tro på färsk laserscanning. 13 år sen det gallrades sist. Har ju som tanke att all skog ska stå utan att gallra minst sista 25 åren för att få kubik. Då är skogen 70 år och bör ju hålla runt 700 m3 sk per hektar då. Så är det en avvägning med alla hot av alla möjliga slag.

Man måste ha lite tur också. Men det börjar bli en trevlig skog att gå i också fast många skulle kallat det för en trädplantage.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Fredrik Reuter  
#675327 Växtligt! 👍
Vad är det för stamantal idag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Vedproducent  
#675330
Fredrik Reuter skrev:Växtligt! 👍
Vad är det för stamantal idag?

Jag har inte mätt men uppskattningsvis ligger det runt 7-800. Tror inte det blir några problem ur självgallringssynpunkt i alla fall. Lite onödigt breda stickvägar kan jag ju tycka. Men jag ser ju också att träden närmast vägen också växt riktigt bra. Är ju ett flertal runt 45 cm i brösthöjd. Så lite får man nog tro på forskningen som säger att den rumsliga fördelningen har mindre betydelse på gran. Tror ändå inte att detta är max på något sätt ur produktionssynpunkt. Men slutresultatet som jag gallrar nu med P25:an och Alstorn lär jag aldrig få se.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Älgfoderodlare  
#675332 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 01:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Vedproducent  
#675342
Älgfoderodlare skrev:
Vedproducent skrev:
Fredrik Reuter skrev:Växtligt! 👍
Vad är det för stamantal idag?

Jag har inte mätt men uppskattningsvis ligger det runt 7-800. Tror inte det blir några problem ur självgallringssynpunkt i alla fall. Lite onödigt breda stickvägar kan jag ju tycka. Men jag ser ju också att träden närmast vägen också växt riktigt bra. Är ju ett flertal runt 45 cm i brösthöjd. Så lite får man nog tro på forskningen som säger att den rumsliga fördelningen har mindre betydelse på gran. Tror ändå inte att detta är max på något sätt ur produktionssynpunkt. Men slutresultatet som jag gallrar nu med P25:an och Alstorn lär jag aldrig få se.


Hej " Vedproducent " ! Jag har ett par frågor. Hur mycket togs ut i sista gallringen i detta bestånd ? Om du / ni inte hade gjort den sista gallringen, hade ni kunnat upprätthålla den höga tillväxten på huvuddelen av träden i så fall ? Det sista ex. du nämner som du håller på att gallra nu. Underförstått så läser jag att det INTE gallras lika hårt som det på bilderna. Vad kommer antalet stammar i det bestånd att vara i så fall ( om jag tolkat rätt ) ?

Har ingen exakt uppgift på gallringsuttaget för den avdelningen då det ingick i många fler avdelningar. Men det bör varit runt 70-90 fub per hektar i uttag. Tillväxten sjunker ju några år vid varje gallring. Jag tror absolut att den mesta tillväxten hade kunnat utnyttjas vid bara 2 gallringar. Möjligen du hade fått avverka något tidigare men 1000 stammar av gran på riktigt bördig mark är min uppfattning att det klarar. Blir det sen enstaka träd som självgallrar sig gör det inte så mycket då det oftast är dom klenaste.

Men det finns inget självklart facit då ekonomiska faktorer ska vägas in också och hur totala åldersfördelningen ser ut. Som att denna intäkten från 40 hektars gallring för 13 år sen gjorde att jag kunde spara i alla fall 5 hektar lite äldre skog att växa ett tag till. Avverkade ju 200 hektar när jag köpte fastigheten för 23 år sen. Sista 23 åren har jag avverkat 5 procent av produktiva arealen. Fortfarande saknas det riktigt gammal skog och nu saknas det även riktigt ung skog. Men med ett gigantiskt berg av areal mellan 23 och 60 år gammalt. Mycket areal på dessa volymrika bördiga marker. Arealer som i dag går att avverka men som jag tycker är för tidigt. Då ska man väga det mot andra möjliga intäkter.

Men det är ju sånt här som gör att det också är roligt med skog. Det kan gå att göra på olika sätt och få ett bra resultat ändå beroende på förutsättningarna.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

martall  
#675364 Har till största delen erfarenhet av tallskog och där belyser man ofta att tallen som pionjär behöver succesivt mer och mer utrymme vartefter den växer och därmed upprepade röjningar och gallringar jämfört med gran som klarar sig på färre. Kan det vara så att man i vissa fall gallrar tallbestånd så hårt för att frigöra utrymme för kronorna så att man inte tillvaratar hela markens produktionsförmåga? Många tallskogar är glesa ända från förstagallring ända sen "stora" maskiner vart aktuella i bondskogen. Senast i veckan hörde jag om en förstagallring i en bördigare tallskog där närmare 90 fub hektaren togs ut med motivering att kronorna behöver gott med utrymme tidigt, kan ju inte vara någon annan än massaindustrin som vinner på det.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Älgfoderodlare  
#675371 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 01:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Älgfoderodlare  
#675373
martall skrev:Har till största delen erfarenhet av tallskog och där belyser man ofta att tallen som pionjär behöver succesivt mer och mer utrymme vartefter den växer och därmed upprepade röjningar och gallringar jämfört med gran som klarar sig på färre. Kan det vara så att man i vissa fall gallrar tallbestånd så hårt för att frigöra utrymme för kronorna så att man inte tillvaratar hela markens produktionsförmåga? Många tallskogar är glesa ända från förstagallring ända sen "stora" maskiner vart aktuella i bondskogen. Senast i veckan hörde jag om en förstagallring i en bördigare tallskog där närmare 90 fub hektaren togs ut med motivering att kronorna behöver gott med utrymme tidigt, kan ju inte vara någon annan än massaindustrin som vinner på det.


- Ja, nu kan jag ju inte svara rent generellt, men då många gallringar i Tallbestånd nästan ser ut som timmerställningar efter första gallring, så upplever nog jag att man kan ha klart tätare förband under längre tid i ett Tallbestånds utveckling. Eftersom jag bara låggallrar, så ser man ju var gränsen går för självgallring samt hur många dominanter man kan ha o träden fortsätter ändå att växa. Det kan nog helt klart bli en högre slutavverkningsålder på dessa Tallbestånd, men då gallringar som oftast ändå ger så låga eller inga netton ( snarare minus ), så satsar jag hellre på höga slutavverkningsvolymer. Och man bör nog kunna ligga på ca. 900 - 1100 stammar / ha även för Tall. Men diam. -spridningen kan bli lite större.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

fendt311  
#675386 Håller med er. Dom gallrar så bara för att få ut kubik. Till en hög gallring kostnad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).