SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

323 inlägg 113429 visningar 54 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Vardon  
#669836
Tåndemåla skrev:
Vardon skrev:Vad är lämpligt uttag då? Förhoppningsvis kommer H8an imorgon och ska gallra ett bestånd åt mig.

3,4 Ha, 25 år T23 virkesförråd 185 m3sk, skogsbruksplanen gjord i maj.

Jag ska försöka vara aktiv och föraren gallrar inte glest tycker jag. Beståndet är misskött vad det gäller röjning.



Inte för att vara sådan men är skogen 25 år och T23 är grundytan 42 m2 för att det ska bli 185 m3. Höjd vid 25 år är 9,5 m. Känns som att någon parameter inte stämmer.


Kan några kvarlämnade frötallar påverka?

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669843 Nä för de ska vara i ett eget skikt och beskrivas var för sig.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#669866
Tåndemåla skrev:Inte för att vara sådan men är skogen 25 år och T23 är grundytan 42 m2 för att det ska bli 185 m3. Höjd vid 25 år är 9,5 m. Känns som att någon parameter inte stämmer.

Hur blir det om 25 är brösthöjdsålder?

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669878
Lars Lundqvist SLU skrev:
Tåndemåla skrev:Inte för att vara sådan men är skogen 25 år och T23 är grundytan 42 m2 för att det ska bli 185 m3. Höjd vid 25 år är 9,5 m. Känns som att någon parameter inte stämmer.

Hur blir det om 25 är brösthöjdsålder?

Höjd blir knappt 11 m och gy blir då 38 m2 b69 tabellen. Så bäst stämmer det med total åldern och volymen om si är T29 då är höjden 12,5m och det räcker med 33m2 i gy Det är inget omöjligt i Dalarna med planterad tall.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

alias  
#669886
Vardon skrev:
Tåndemåla skrev:
Vardon skrev:Vad är lämpligt uttag då? Förhoppningsvis kommer H8an imorgon och ska gallra ett bestånd åt mig.

3,4 Ha, 25 år T23 virkesförråd 185 m3sk, skogsbruksplanen gjord i maj.

Jag ska försöka vara aktiv och föraren gallrar inte glest tycker jag. Beståndet är misskött vad det gäller röjning.



Inte för att vara sådan men är skogen 25 år och T23 är grundytan 42 m2 för att det ska bli 185 m3. Höjd vid 25 år är 9,5 m. Känns som att någon parameter inte stämmer.


Kan några kvarlämnade frötallar påverka?


Har du tillgång till en hyfsat aktuell laserskanning av volymen via Skogliga Grunddata?

I.s.f. kan du ju avgöra om volymen/ha är rimlig, eller om denna är överskattad och SI och ålder sannolikt är korrekt angivna istället.

Funderar även rent allmänt kring nyttan med att ange SI H100 eller H50 även med ojämna meter, vilket indikerar en mycket hög noggrannhet i skattningen.

Interpolerar man tillväxtfunktionerna mellen t.ex. T22 & T24 i skogsbruksplaneprogrammen om man anger T23, eller räknar den på värdena för T22 eller T24?

Efter att ha sett hur t.ex. HMS hanterar beståndsåldrar och konvertering mellan SI för björk och gran vid intrångsvärdering (Skogsnormen) så är jag skeptisk till hur en del programmerare tänker.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669894 Splan som jag kör räknar på varje steg i si. I ung skog finns ingen anledning att sätta ojämna steg utan det är först i skog över 60 år jag själv sätter tex T25 eller G29

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

alias  
#669944
Tåndemåla skrev:Splan som jag kör räknar på varje steg i si. I ung skog finns ingen anledning att sätta ojämna steg utan det är först i skog över 60 år jag själv sätter tex T25 eller G29


Vad säger Splan för idealproduktion på t.ex. G25, G27, G29 resp. G31?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

r93  
#669945 Nu har jag fått siffrorna från studenten, och beståndet är 1,2 ha stort.

Det gallrades för sju år sedan, efter gallringen så gjordes ny skogsbruksplan.

Så för sju år sedan så var det 110 m3sk/ha och 9,5 i tillväxt.

Nu är det 100 m3sk/ha.

Så, jag kallar nog detta bestånd för en gallringskatastrof.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Vardon  
#670000
alias skrev:
Har du tillgång till en hyfsat aktuell laserskanning av volymen via Skogliga Grunddata?

I.s.f. kan du ju avgöra om volymen/ha är rimlig, eller om denna är överskattad och SI och ålder sannolikt är korrekt angivna istället.



Klok ide...Gissade ytan utifrån kartan och det blev samma yta.

den tyckte 235 m3sk men senaste scanning var från 2010- räknar den upp tro?

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

morco  
#670006 Finns en funktion för uppräkning, rita ett område och ange tillväxtår och bonitet. Verkade skitbra tills jag märkte att det överskattar brutalt, borde vara lätt att få till den funktionen så det kanske funkar nu, någon som testat nyligen?

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670010
alias skrev:
Tåndemåla skrev:Splan som jag kör räknar på varje steg i si. I ung skog finns ingen anledning att sätta ojämna steg utan det är först i skog över 60 år jag själv sätter tex T25 eller G29


Vad säger Splan för idealproduktion på t.ex. G25, G27, G29 resp. G31?

MVH
Alias

Ber om ursäkt men jag förstår inte frågan. Oavsett planprogram föreslår de inga produktioner utan beräknar de parametrar som vi aktivt tillför.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

alias  
#670047
Tåndemåla skrev:
alias skrev:
Tåndemåla skrev:Splan som jag kör räknar på varje steg i si. I ung skog finns ingen anledning att sätta ojämna steg utan det är först i skog över 60 år jag själv sätter tex T25 eller G29


Vad säger Splan för idealproduktion på t.ex. G25, G27, G29 resp. G31?

MVH
Alias

Ber om ursäkt men jag förstår inte frågan. Oavsett planprogram föreslår de inga produktioner utan beräknar de parametrar som vi aktivt tillför.


Det jag avsåg med idealproduktion var boniteten uttryckt i m3sk/ha/år.

För t.ex. SI(H100) G28 i södra Sverige blir det 9,0 m3sk/ha/år och för G26 7,9 m3sk/ha/år.

Har aldrig sett dylika siffror för de ojämna SI(H100), därav min nyfikenhet.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Vedproducent  
#670172 Var inne på mina sidor på Skogsstyrelsen. Det var tydligen ny laserscanning här 2020. Kollade några gallringsbestånd och kul att se det växer. Ålder på skogen här 48-58 år plus plastålder. Blir gott om kubik när man är försiktig med skogen.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Vardon  
#670358
Torbjörn Johnsen skrev:
Bilder!!!!! Före, under och efter 😀 😀 😀


Idag kom maskinen och vi traskade runt, förare, inköpare och jag. En del fläckar där det bara blivit björk men den får väl gallras med.

I princip oröjt de första 15 åren. Så många dubbelstammar som väl kanske fått växa för mycket. Jag har sagt försiktig gallring bättre att gallra en gång till och blir vi skyldiga så blir vi....

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#670369 Det ser ut som om du har en del älgskador.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).