SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

323 inlägg 113478 visningar 54 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667174 Det är en avvikelse på gallring i det företaget jag jobbar för om det är över 24% bör vara mellan mellan 18-22%

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667175
Vedproducent skrev:
Tåndemåla skrev:Jag kan mäta träd exat. Men ingen vill betala mig för det. Så hur skulle slu Lars uppskatta och bearbeta en förstagalling gran vid skogsbruksplanläggning. Du har 7 min Det är det vad vi ska göra ett hektar i vår lista för planläggning. Så hur ska du mäta gy höjd dgv och trädslags fördelning. Du ska även göra en naturvärdes bedömning och ett Åtgärd förslag. Och även få ner det i pränt. Jag är uppenbart intresserad hur jag ska lösa detta.

På 7 minuter är det köttögat som gäller...

Nä en relaskops yta tar du på 20-40 sek. Men det intressanta är var du tar den. Med tre höjder och en ålder kör man ett hektar på tio min. Mitt medel på bestånd vid planläggning är 1,2 ha över de senaste åren och 20 000 ha. Kött ögat eller som jag säger höftoskopet har utslags rösen. Jag går inte på volym utan gy och höjd. Stämmer de mäter jag i te mer.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667176
isteskog skrev:Eller så blir planerna bristfälliga! Låter orimligt att hinna med 1 ha på 7 minuter......

Man är kanske längre tid om man slår det över hala arealen i ett bestånd sån är på 0,4 ha än vad man är på ett som är 4 ha men jag vet hur jag lägger min tid. Klagar någon över vad jag gör i skogen så är ni välkomna.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667177
Chainsaw Charlie skrev:7 minuter/ha låter kvickt.
Jag räknar med att göra 30 ha om dagen i normal privatskog här med relativt små bestånd. Så ca 16 minuter/ha för min del.

Snittar väl 50 ha för de dagar jag är i fällt. Men det är mycket tid som inte är i skogen. Men det är tiden i skogen som ger lön

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667187 Mycket fixering vid stickväg och yta? Vad är en stickväg? En meters gata där man kan gå? Två meters gata att köra fyrhjuling? Tre meters gata för Vimek eller Malwa? Fyra meters gata för gallringskotare eller bonntraktor? Fem meters gata för storskotare? Om jag backar in skotaren i en naturlig lucka, har det uppstått en stickväg då? Om jag av misstag trasslar in skotaren i H8:ans mellanstråk och tar mig ut utan att skada något, har det uppstått en stickväg då?

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

alias  
#667339
Skogsola skrev:Mycket fixering vid stickväg och yta? Vad är en stickväg? En meters gata där man kan gå? Två meters gata att köra fyrhjuling? Tre meters gata för Vimek eller Malwa? Fyra meters gata för gallringskotare eller bonntraktor? Fem meters gata för storskotare? Om jag backar in skotaren i en naturlig lucka, har det uppstått en stickväg då? Om jag av misstag trasslar in skotaren i H8:ans mellanstråk och tar mig ut utan att skada något, har det uppstått en stickväg då?


Kunde inte släppa funderingarna om volymuttag i stickvägarna när jag tog en skogspromenad.

1600554187_20200919_124114.jpg


Sent förstagallrat 45-årigt bestånd. Gallrat med Rottne H8 vintern 2017/2018 och skotat med ÖSA 678 (2,6 m bred).

Beståndet är ca 0,7 ha, gallringsuttaget blev ca 35 m3fub (50 m3fub/ha) och stickvägslängden hamnar på ca 350-370 m när jag mäter i ortofoto.

Började fundera på hur många träd som avverkats för varje löpmeter eller kvadratmeter stickväg.

På ca 190 m stickväg, ca 3,5-4 m bred, så räknade jag 64 stubbar (kan ha missat några under lite ris och toppar). Det skulle innebära ungefär ett avverkat träd på 3 löpmeter stickväg. Om man räknar med ca 500 löpmeter stickväg (20 m c-c svstånd) på ett hektar vid bra beståndsform och TGL-förhållanden så skulle det innebära att ca 170 träd hade avverkats för stickvägarna.

En stickvägsbredd på 3,5-4 m och 20 m c-c avstånd på stickvägarna ger en stickvägsareal på 17,5-20 %.

Om 170 träd skulle motsvara samma procentandel av det ogallrade beståndets stamantal som stickvägsarealen ovan så skulle ursprungsbeståndet ha innehållit endast 850-970 stammar/ha.
Om jag så skulle ha missat 1/3 sv stubbarna under topparna och riset i stickvägarna (räknar då på 255 stubbar istället för 170) så hade det ogallrade beståndet, med samma resonemang som ovan, hållit 1275-1460 stammar.

Beståndet var bomtätt före gallringen och jag upplever det inte som glest nu heller, så jag är glad om stamantalet ligger i spannet 1200-1500 nu efter gallringen.

Nu förplanerade jag stickvägarna där jag tyckte att de gjorde minst skada i beståndet, och inte slaviskt efter måttbandet (och hoppas att skördarförare överlag gör detsamma).
Det kanske stökar till nyttjandet av teorin om att det är sannolikt att ett stråk som omfattar X % av beståndsarealen också sannolikt innehåller X % av beståndets volym eller stamantal?

Edit: Menar inte att dra allt för långtgående slutsatser från observationer på ett par stickvägar i ett enskilt bestånd.
Hur ser det ut hos er andra, är mina siffror undantaget som bekräftar regeln om de enorma volymuttagen i stickvägarna?

MVH
Alias
Senast redigerad av alias sön 20 sep 2020, 09:06, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667341 Lägg då till att många av träden i din stickväg skulle ha gallrats bort alldeles oavsett vägen. Och några träd i vägkanten skulle ha huggits bort om gallringen varit helt likformig.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#667373
alias skrev:Nu förplanerade jag stickvägarna där jag tyckte att de gjorde minst skada i beståndet, och inte slaviskt efter måttbandet (och hoppas att skördarförare överlag gör detsamma).
Det kanske stökar till nyttjandet av teorin om att det är sannolikt att ett stråk som omfattar X % av beståndsarealen också sannolikt innehåller X % av beståndets volym eller stamantal?

Problemet ligger i hur man normalt definierar stickvägsbredd. Om man drar en linje på varsin sida om körstråket så man systematiskt lägger den på vägsidan av alla kantträd så överskattar man vägarealen systematiskt. Men det spelar mindre roll på beståndsnivå eftersom man då underskattar arealen mellan stickvägarna. Det som spelar roll är hur stort uttaget blir och hur mycket som står kvar på beståndsnivå. Det är därför man måste mäta så man får med både vägar och mellanzon på ett objektivt särr.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Vedproducent  
#667712 Var ute och tittade på ett bestånd i dag 10 hektar stort. Gallrades försiktigt senaste gången för 20 år sen och är nu 70 år. Jag vill ju lämna skogen orörd sista 25 åren för att få upp kubik. Denna marken är ändå bara en G 30 men nu börjar det bli kubik. Kan nog stå 10 år till men man får väl ta det vid lämpligt tillfälle prismässigt. Men virket här går till över 300 000 kr hektaret så det blir kubik och bra ekonomi.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Älgfoderodlare  
#667714 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

r93  
#667724 Snyggt vedpriducent!!
Grannen har ett bestånd som ser liknande ut, dock är det planterat på gammal betesmark tror jag, så det är rejält bördigt. Men det är aldrig gallrat utan han har format det med endast röjsåg, han har själv sagt att det är ett experiment.

Sist jag gick där och kollade så blev jag rejält impad av hur många kubik som fanns där.

Ska se om jag kommer ihåg att gå dit och fota.

Beståndet kan max vara 50 år för han har själv planterat det säger han.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667729 Tycker att det är fröjdefullt att besöka de bestånd som manuellgallrades runt sekelskiftet och skotades med Minibruunett.
En inlejd planläggare har rekommenderat mera gallring men det ska inte hända. Därefter har jag haft fyra olika skördarlag med helt olika taktik. De första gjorde försiktiga uttag med långt mellan vägarna. Så långt att det är en skaplig ogallrad remsa i mitten. Den senaste gallrar hårt jämnt och snyggt med runt 14-15 meter mellan vägarna. Ser bra ut tills det börjar blåsa. Då är det färdigt.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Fredrik Reuter  
#668587
Lars Lundqvist SLU skrev:
alias skrev:Nu förplanerade jag stickvägarna där jag tyckte att de gjorde minst skada i beståndet, och inte slaviskt efter måttbandet (och hoppas att skördarförare överlag gör detsamma).
Det kanske stökar till nyttjandet av teorin om att det är sannolikt att ett stråk som omfattar X % av beståndsarealen också sannolikt innehåller X % av beståndets volym eller stamantal?

Problemet ligger i hur man normalt definierar stickvägsbredd. Om man drar en linje på varsin sida om körstråket så man systematiskt lägger den på vägsidan av alla kantträd så överskattar man vägarealen systematiskt. Men det spelar mindre roll på beståndsnivå eftersom man då underskattar arealen mellan stickvägarna. Det som spelar roll är hur stort uttaget blir och hur mycket som står kvar på beståndsnivå. Det är därför man måste mäta så man får med både vägar och mellanzon på ett objektivt särr.


Detta med stickvägar och uttag är intressant. Jag har börjat göra en interaktiv uträkning baserat på stickvägsbredd, avstånd mellan vägar och hur det påverkar uttaget på olika håll.

Någon som vill kolla så finns den här: skogsfakta/stickvag-areal-gallring.php

Verktyget är mycket enkelt uppbyggt och baseras på ytan som diskuterats här ovan nyligen. Troligtvis kan det trots det återspegla verkligen skapligt, eller vad tycker ni?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

hlb  
#668638 Riktigt bra och enkelt. Lätt att förstå och ändå blir det ju lite aha, när man leker med parametrarna.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Fredrik Reuter  
#668661 Vad bra, tack för inputen.

Är det någon uträkning utifrån indatan i reglagen som ni saknar? Eller kanske saknar du något reglage? Det bästa är ju om vi kan komma fram till lösningar tillsammans.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).