Gallring

Vad brukar du få för stickvägsandel?

62 inlägg 18655 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Tralsmo  
#598857
halvproffs skrev:Länge sedan jag läste någonting om tvillingarna.
Har dom gjort någon slutavverkning så vi vet om det är rutten gran bara eller om det är friskt?



Vore ochså intresserad av å höra om hur det gått me de.
Har ett bestånd som nog kan liknas ve deras. Tyvärr blåste det lite i det ve Gudrun å Per så det ä väl inte mer än knappt ett hektar kvar. Nu va ju det manuellgallrat lite försiktigt precis innan Gudrun så det va kanske det som ställde till det.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602633 Varit ute och motionerat ner julmaten med lite underröjning inför kommande förstagallring och filosoferade över stickvägsandel. Anta att vi har en perfekt plantering där träden står på 2 X 2 meter och 2500 stam per hektar. Vi drar fram i varannan rad och sopar helt brutalt ner allt framför oss. Då har vi en sticksvägsandel på i stort sett 100%. Men vi har fortfarande 1250 stam kvar eller dubbelt så många som vi ska ha till slutavverkning och kan gå in och gallra en gång till i raderna. Vad menar jag med det då? Antagligen bara att stickvägsandel inte är ett relevant mått.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).