Gallring

Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

45 inlägg 19170 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

Camaro1969  
#592865 liknande situation, men saknar mentor och maskiner annat än atv..

jag kommer bara röja, plantera, ta reda på vindfällor.

att gallra och få något betalt i pengar är nog bara att glömma.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

Avslutat-02  
#592873 Jag fick in ett jätte fint jobb igår...är och röjer där i dag ska hugga framöver.
Allt ska nästan ner...kubb,massa och lite timmer också ved så klart...

Mentorer finns ju här annars så är det bara att höra av dig så fixar vi det... :wink:

Avatar Fallback

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

Avslutat-02  
#592875 Så här ser det ut...en kvarglömd gallring emot åker och kraftledning...

Ca 200 m huggning och 20 meter brett..
Körde med dolmar 4501.
Kommer hugga med jonsered antingen 2051 eller 2153... Vi får se.

Avatar Fallback

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599481 Hej Lillfeke
Så klart du skall göra så mycket du vill och hinner.
Enligt mitt sätt och se på skogsbruk är det ju bättre att hela tiden byta upp sig för de pengarna du tjänar på skogen.
Börja med det du har traktor och linkran.
Sedan köper du nyare och bättre grejor allt eftersom.
Som i mitt fall där vi nu efter stormen Alfride bytt upp oss till nyare huggarvagn för det vi högg själva.
Och för det vi ej hann med själva betalade vi 200000kr i avverkningskostnader. Istället kunde vi köpt en egen traktorprocessor för de pengarna.
Så mitt råd är köp grejor för pengarna istället för att betala skogsbolag, medlemsföreningar och andra företag för att utföra jobbet.

Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

LillFeke  
#619207 Som jag skrev i en annan tråd är jag nu igång med gallring, så det är ju kul! Vagnparken består för tillfället av en ny atv-vagn med wirekran till hjulingen och en doning bakom en skoter. Smågrejer, snudd på leksaker. Men deras kapacitet överstiger än så länge vad jag klarar av att hugga! Traktorn får stå på gården för tillfället.

Nog finns det mycket att lära gällande urtag och så vidare allt! Men farfar pekar mer än gärna och i annat fall kan jag ju fråga er :-bd

Kan i vart fall konstatera att jag är otroligt nöjd över mitt val att hålla på själv och hoppas att jag någon dag kommer kunna klara av att sköta all skogsvård själv, det är långt dit men så är jag tjurig också!

Ska se om jag kan ladda upp lite bilder också:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

T-Grön  
#619211 Vilken fin mark!
Grundtipset nr 1 är Röj
Nr 2 är Röj
Nr 3 är röj.
Har sett så många i din situation, å de Hr nästan alltid börjat med det som är lite roligt å som syns. Dvs gallrat lite och tagit vindfällen.
Sedan har röjningarna kommit längst ner på listan, och tillslut inte blivit av.

Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

Camaro1969  
#619214
curre skrev:Hej Lillfeke
Så klart du skall göra så mycket du vill och hinner.
Enligt mitt sätt och se på skogsbruk är det ju bättre att hela tiden byta upp sig för de pengarna du tjänar på skogen.
Börja med det du har traktor och linkran.
Sedan köper du nyare och bättre grejor allt eftersom.
Som i mitt fall där vi nu efter stormen Alfride bytt upp oss till nyare huggarvagn för det vi högg själva.
Och för det vi ej hann med själva betalade vi 200000kr i avverkningskostnader. Istället kunde vi köpt en egen traktorprocessor för de pengarna.
Så mitt råd är köp grejor för pengarna istället för att betala skogsbolag, medlemsföreningar och andra företag för att utföra jobbet.



visst är det kul med maskiner, det tycker jag med...

min erfarenhet är att du får samma betalt för virket på rot som om du själv hugger det och kör fram till vägkant.

iaf slutavverkningen.

Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

Camaro1969  
#619219
LillFeke skrev:Som jag skrev i en annan tråd är jag nu igång med gallring, så det är ju kul! Vagnparken består för tillfället av en ny atv-vagn med wirekran till hjulingen och en doning bakom en skoter. Smågrejer, snudd på leksaker. Men deras kapacitet överstiger än så länge vad jag klarar av att hugga! Traktorn får stå på gården för tillfället.

Nog finns det mycket att lära gällande urtag och så vidare allt! Men farfar pekar mer än gärna och i annat fall kan jag ju fråga er :-bd

Kan i vart fall konstatera att jag är otroligt nöjd över mitt val att hålla på själv och hoppas att jag någon dag kommer kunna klara av att sköta all skogsvård själv, det är långt dit men så är jag tjurig också!

Ska se om jag kan ladda upp lite bilder också:


gick dragstången ur vagnen? =)

Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

LillFeke  
#619244
Camaro1969 skrev:
gick dragstången ur vagnen? =)


Ja exakt det var det som hände! Tydligen var inte dom där klämbultarna riktigt säker, så det är åtgärdat nu med en genomgående sprint



Jo jag vet att röjning är prio 1, men tänker att jag har hållit mig till det under sommar och tidig höst, så då får jag hugga fram till våren och då ta fram röjarn igen :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

Avslutat-02  
#619246 Man brukade säga att fastighet på 50 ha så växer det in röjning på ca 2.5 ha per år.
Jag säger att det är närmare 5 ha per år inkl underväxt.

Så om du röjer 5-10ha underväxt och ungskog per år så räcker det, sedan är det bara underhåll och nöjet kvar..
Alltså vinter-vår huggning..

Du tänker helt rätt.

Avatar Fallback

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

valtra mega  
#619298 Om man måste röja 5 ha varje år av 50 ha så med omloppstid på 80 år skulle man ha röjt 8 gånger när man slutavverkar

Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

Vedproducent  
#619302
valtra mega skrev:Om man måste röja 5 ha varje år av 50 ha så med omloppstid på 80 år skulle man ha röjt 8 gånger när man slutavverkar

Jag räknar då 2 röjningar på 100 år. Alltså 1 hektar om året om du har 50 hektar.

Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

Camaro1969  
#620009 jag räknar med 3 röjningar.

2 ungskogs samt 1 underväxt inför gallring.

kanske skulle man även räknat in en till inför slutavverkning?

Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

LillFeke  
#620025
Camaro1969 skrev:jag räknar med 3 röjningar.

2 ungskogs samt 1 underväxt inför gallring.

kanske skulle man även räknat in en till inför slutavverkning?


Hur blir det i så fall? 4röjningar / ha = 800

Så 800 röjningar på 100 år, 80 på 10 och 8 på 1

Alltså 8ha per år för att ligga i fas? Är det så ni räknar? Eller hur tänker ni? :-b

Sen att variablerna ändras förstår jag ju :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

Camaro1969  
#620028
LillFeke skrev:
Camaro1969 skrev:jag räknar med 3 röjningar.

2 ungskogs samt 1 underväxt inför gallring.

kanske skulle man även räknat in en till inför slutavverkning?


Hur blir det i så fall? 4röjningar / ha = 800

Så 800 röjningar på 100 år, 80 på 10 och 8 på 1

Alltså 8ha per år för att ligga i fas? Är det så ni räknar? Eller hur tänker ni? :-b

Sen att variablerna ändras förstår jag ju :-bd


per bestånd och omloppstid menade jag =)

så 50 hektar ger väl då 2 hektar per år om jag räknar med 4ggr per omloppstid om omloppstiden är 100 år

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).