Gallring

Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

45 inlägg 19174 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

LillFeke  
#589915 Hej! Jag har varit med på forumet länge, men det här blir både mitt första inlägg och min första tråd. Jag har nyligen köpt en gård och vill försöka ge mig ut i skogen själv.

Det är en hel del skog, ca 200ha. Och jag inser att jag inte kommer klara allt själv. Därför är redan ett avv.uppdrag sålt. Men jag vill göra så mycket som möjligt själv, har även ett arbete som möjliggör att jag är i skogen på hel eller halvtid över vintern.

Min plan för första vintern är att ge mig på en gallring (farfar får vara läromästare). Och de grejer som finns tillgängligt just nu är: 4hjuling med vagn utan kran och en 2204 jordbrukare med vajerspel och timmerstötting. Och sågar såklart. Sen funderar jag på att kanske låna nån demo skotare för att få en känsla.

Tänker mig att ta större timmerstockar och så med traktorn och mer lätthanterliga sorter med hjulingen, sen får man ju se hur mycket man orkar hugga 🙄

Vad tror ni? Kan jag vara inne på rätt spår? Har ni några tips och idéer? Hur mycket virke kan man orka få fram om man hugger varannan vecka och aldrig huggit förr?

Ska bli kul att höra era åsikter! 😀 :-bd



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

Cat554  
#589917 Start med det utstyret du har. Gjør røjning og førstagallring. Undvik å konkurrere med maskinene. Siden du har en læremester bør du få en fin skog så.
Nå vet vi jo ikke hur skogen ser ut i dag, men du vil ha uppgifter nok med å skøta skogen.
Virkestraven blir kanskje inte imponerande. 5-6 kubikkmeter på en dag gir ikke stor inntekt, men den riktige verdien er din velskøtte skog.

Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

JerryH  
#589945 Tog själv över gården av pappa förra årsskiftet. Min första plan var att köpa loss skogen ifrån grannen då hans skiften ligger jämte mina skiften och vi har gemensamma skogsvägar och ingen av barnen visat intresse över att ta över. Men efter mycket om och men så hade visst sonen ändrat sig, och från att ha varit "bara sälj skiten!" så är han helt plötsligt jätteintresserad.. Sen om det är avverkningarna han är intresserad av vet jag inte, för ända gången han har skådats med en motorsåg i handen var när han far, 80 år i dec, skulle ut och ta hand om lite barkborreträd så fick sonen följa med.. =P

Hade det förvärvet gjorts hade jag siktat på röjning och 1a gallring sen leja bort resten. Det är ju trots allt inte lika farligt att få ett 1a gallringsträd över sig som ett 2a gallringsträd... Men nu när det inte blev så här så blev det istället en liten maskininvestering i somras för att enklare klara av 1a o 2a gallring utan att slita ut min kontorskropp allt för fort.. Jag jobbar som mekkonstuktör på en konsultfirma och kör 80% och sedan har jag fredagar hemma på gården och så mycket av helgen jag känner att jag har tid och ork att lägga i skogen.

Med "på köpet" när jag tog över gården fanns dock både traktor med huggarvagn och en traktor med NIAB processor vilken underlättar arbetet med större träd rätt ordentligt.

Sommarens maskininvestering är ingen som jag ser mig kunna räkna hem ekonomiskt (man får räkna in den på hobbykontot helt enkelt), utan det är mer en investering för att jag ska kunna ha en chans att sköta skogen så det inte bara blir att jag förvaltar den och lejer bort allt jobb. Då är det ju ingen idee att äga skogen.

Avatar Fallback

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

roa  
#589984 Hej nu vet jag inte var fastigheter ligger i Sverige eller hur trädslagsblanndningen och åldersfördelningen är. Mitt råd inrikta dig på röjning och klenare ved huggning i björk

Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

Loggerslife  
#590001 Jag hade satsat på att göra all (eller så mycket du hinner och orkar) röjning själv. Kanske ta dig an någon klenare förstagallring med med processorn. Kan ju vara en trevlig vintersyssla 👌.

MEN!!!!!
Starta inte upp för många projekt innan du är klar med dom som redan är påbörjade för då blir allting bara halvdant.

Lägg ner lite extra tid på att där finns bra och rejäla avlägg samt rejäla skogsbilvägar , det kommer du alltid ha med dig. Det ger pluspoäng från alla. 👍 vare sig det gäller avverkningar, plantering eller jakt och friluftsliv.

Ring runt och kolla virkespriser hos dom olika bolagen och se till att du får en bra kontakt med inköpare eller inspektor.

Hoppas svaren har gett dig lite mer att gå på. 😆

Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

LillFeke  
#590039 Tack för era synpunkter! Alltid roligt att höra andras uppfattningar. Jo, som ni ganska enstämmigt säger så är det väl röjningen man ska engagera sig mest i. Men det var ett bra instick att kanske snarare inrikta mig på vedhuggning än gallring, tar kanske bort en del egna prestationskrav :)

För övrigt blir det sällan så mycket gjort på dagarna, utan jag brukar hellre pressa farfar på historier från tiden dom körde med häst och kälke. Finns många guldkorn där som gamlingarna själv inte verkar tycka är värd att berätta :-ss :-ss

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

Mikael A  
#590562 Börja nedifrån i storleksordning, dvs plantering, plantvård, röjning.. Har du gjort allt som finns att göra där kan du ge dig på gallring och vedhuggning.
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

jannee  
#590574 Är benägen att helt hålla med Mikael A men vill börja med att först o främst göra ALL röjning själv (även den inför slutavverkning).
I.o.m.denna röjning får du också ett hum av vad som växer bäst/passar just på din mark.

Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

machonisti  
#590596 Att gallra är roligt. Tyvärr kan man inte räkna med några rediga inkomster. Vinsten ligger i beståndet som lämnar. Manuell gallring lämpar sig bäst i specialfall som små figurer eller känsliga bestånd.
Förut ansåg jag att man skulle gallra allt själv men har ändrat mig totalt. Det är nog bäst att nappa tag i röjsågen som övriga förespråkat.
Vid gallring så ligger virket kvar nedsnöat på marken och på våren går tjälen och alla diken flödar och paniken stiger då risken finns att allt lämnar kvar i skogen. Vid röjning är det bara att bära hem röjsågen och avsluta då den oväntade förkylningen ändrar alla fina planer.

Avatar Fallback

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

isteskog  
#590607
machonisti skrev:Att gallra är roligt. Tyvärr kan man inte räkna med några rediga inkomster. Vinsten ligger i beståndet som lämnar. Manuell gallring lämpar sig bäst i specialfall som små figurer eller känsliga bestånd.
Förut ansåg jag att man skulle gallra allt själv men har ändrat mig totalt. Det är nog bäst att nappa tag i röjsågen som övriga förespråkat.
Vid gallring så ligger virket kvar nedsnöat på marken och på våren går tjälen och alla diken flödar och paniken stiger då risken finns att allt lämnar kvar i skogen. Vid röjning är det bara att bära hem röjsågen och avsluta då den oväntade förkylningen ändrar alla fina planer.

Har du mest myrskiften, Macho?

Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

machonisti  
#590610 Det finns en del dikade myrar på mina marker. Torrbackarna säljer jag till bolagen. Sen räknar jag myrskiften till kategorin känsliga bestånd, iste. Så ja det blir en del spänning då solen börjar värma.

Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

LillFeke  
#591347 Det är verkligen bitterljuvt att läsa era svar 😅. Men kul att höra era synpunkter. Och att röjningen är det bästa att sköta själv förstår jag, och tänker även prova ta allt (så mycket som möjligt) själv. Sen har jag tittat ut ett lämpligt område att gallra i, om inte annat, så bara för att veta till sen hur det går till och vad jag ska/kan begära när jag lejer för det.

Sen har jag hittat nåt riktigt kul som faktiskt generar lite pengar. Att hugga och rensa sommarstugetomter 😀😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

Turid  
#591414 Som flera har varit inne på så beror det väl en hel del på hur skogen se ut. Hur mycket plantering, röjning, gallring osv har du? Är det bara nåt eller ett par mindre bestånd med gallring så skulle nog jag göra det själv, men är det större bestånd så hade jag nog lejt bort det (om det nu inte är så att du vill dela upp de större bestånden i flera små för att i framtiden kunna göra allt själv).

Annars är ju röjningen tacksam att sköta själv, dels för att du kan forma skogen som du vill ha den redan så tidigt som möjligt. Plus att har du lite kontakt med någon/några som bygger gärdsgårdar så kan du ju passa på och hugga lite gärdsgårdsvirke när du ändå håller på och röjer, vilket iaf jag kan tycka är en lite kul variation av arbetet samtidigt som det ger en liten intäkt från röjningen (speciellt som du redan hade en fyrhjuling och vagn).

Avatar Fallback

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

lillsorken  
#592806 Många kloka som har svarat i tråden. Givetvis är plantering och röjning det mest "lönsamma" att göra själv. Förstagallring är också något som är okej att göra själv och kanske det som ger mest glädje åt sig själv, för det finns inte mycket bättre än att gå och titta på vad man gjort med egna händer.
Rent ekonomiskt så är det väl kanske klokare att gå och plocka ut fröträd och andra mer specifika träd som står "konstigt till". Men som sagt rent själsligt så är det inte mycket som slår en förstagallring...

Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

JerryH  
#592828
lillsorken skrev:Många kloka som har svarat i tråden. Givetvis är plantering och röjning det mest "lönsamma" att göra själv. Förstagallring är också något som är okej att göra själv och kanske det som ger mest glädje åt sig själv, för det finns inte mycket bättre än att gå och titta på vad man gjort med egna händer.
Rent ekonomiskt så är det väl kanske klokare att gå och plocka ut fröträd och andra mer specifika träd som står "konstigt till". Men som sagt rent själsligt så är det inte mycket som slår en förstagallring...


Röjning ger också mycket glädje när man går i backen ett halvår-år efter när det man röjt vissnat ned och det känns som man går i en helt annan backe. Och kan man filtrera bort det man precis sågat ned så får man den känslan redan när man packar ihop för dagen :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).