SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Skogsgödsling - När, var och hur?

22 inlägg 18941 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsgödsling - När, var och hur?

barbarossa  
#644638 https://www.maatalousisokarhu.fi/verkko ... np.hittade detta men hur mycket per ha?

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Skogsgödsling - När, var och hur?

Lars Lundqvist SLU  
#644660 Varför gödsla så ung skog?

Användarvisningsbild

Re: Skogsgödsling - När, var och hur?

multiw  
#644663 Eller varför gödsla alls. Frågade tidigare om ditt inlägg "nya rön från SLU" där gödslingen inte hade någon effekt efter 33år..... Har jag missat något?

Användarvisningsbild

Re: Skogsgödsling - När, var och hur?

Lars Lundqvist SLU  
#644666 Gödsling av skog fungerar på ett annat sätt än gödsling av ettåriga grödor i jordbruk. Det som ökar är primärt mängden barr, men bara under några få år. Sen återgår barrmängden till vad det var innan gödslingen. Stammens diameter ökar sekundärt när kronan blir större/tätare, men det studien visar är att när kronan går tillbaka till normal storlek så gör även stammen det.

Så för att få en långsiktig tillväxteffekt av gödslingen så måste man antingen få en ökad höjdtillväxt, så att träden blir tydligt högre än de skulle varit utan gödsling, eller så måste man fortsätta gödsla återkommande resten av omloppstiden, helst vart 7-8 år, så att träden har kvar sina större kronor hela tiden och därmed får grövre stam.

Samtidigt finns det två faktorer som sänker den totala effekten. Gödslade träd får något lägre densitet på veden och risken för skador och avgång ökar. Och att gödsla i samband med gallring ökar risken ännu mer, och förlänger tiden med höjd risk.

Avatar Fallback

Re: Skogsgödsling - När, var och hur?

barbarossa  
#644667
Lars Lundqvist SLU skrev:Varför gödsla så ung skog?

Påskynda

Användarvisningsbild

Re: Skogsgödsling - När, var och hur?

HannuRöj  
#713587 😀 Hej!
Skogsvårdföreningen har flera askagödslingsprojekter på gång. I eftermiddag var helikoptern i ett område som finns även en av våran fastigheter. Så det blev tre ton askagranulat per hektar till kväverika torvmarker. De som sprider gödseln är svensk, tror de röjer ledningsgator med.
Råkade vara på plats när de hade precis kommit och parkerat helikoptern i en liten bärg så jag snackade ett par ord med piloten. Vid lastbilen kunde man inte mycket prata, men min svettiga skogsjackan blev nog torkat ganska snabbt och keppsen blåst någonstans förran koptern var inte nära ens 🤣 .

Avatar Fallback

Re: Skogsgödsling - När, var och hur?

barbarossa  
#719628
1626417642_img_20210716_075050_120.jpg
Bortrac 150 på granplantor årsm 18. Marken är torvaktig gammal åkermark. 🌲

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).