Gallring

Högstubbar i gallringsskogen?

36 inlägg 11718 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583144
Deichenpoff skrev:Ekoxar gillar ek men det finns andra insekter som trivs i annan mulm.

Vad är mulm tror du? Först nu såg jag att detta är en gallringstråd och då finns mulmbildning inte på kartan. Men att skada en redan dålig ek +250 år kan hjälpa till.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

339  
#583146 När vi ändå kommit in på mulm så undrar jag om betydelsen för "stavagranar"? Alltså de små undanträngda granarna som dyker upp men knappt växer något? De kommer ju aldrig ikapp själva beståndet så ser ingen nackdel att lämna några då och då? Finns det överhuvudtaget någon fördel att ta bort dem helt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

svampbob  
#583150
339 skrev:När vi ändå kommit in på mulm så undrar jag om betydelsen för "stavagranar"? Alltså de små undanträngda granarna som dyker upp men knappt växer något? De kommer ju aldrig ikapp själva beståndet så ser ingen nackdel att lämna några då och då? Finns det överhuvudtaget någon fördel att ta bort dem helt?


Jag har upptäckt att Hjortarna gärna fejar på dessa små stavagranar med en dia på ca 4 cm. Så egentligen borde jag försöka lämna dom.

Användarvisningsbild

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

Deichenpoff  
#583151
Tåndemåla skrev:
Deichenpoff skrev:Ekoxar gillar ek men det finns andra insekter som trivs i annan mulm.

Vad är mulm tror du? Först nu såg jag att detta är en gallringstråd och då finns mulmbildning inte på kartan. Men att skada en redan dålig ek +250 år kan hjälpa till.

Tyckte att mulm kunde få vara med när man ändå pratar om insektsfrämjande åtgärder (.fågel)
För stubbarna är väl inte till för människan? Eller?

Användarvisningsbild

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583162 Nu får man ju ingen mulmbildningen i stubbar utan i gamla ihåliga ädellövsträd! Mulm är något du inte kan skapa utan bara hjälpa till lite på vägen! Det tar ca 100-150 år att få igång mulmbildningen naturligt i ädellövsträd

Avatar Fallback

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

339  
#585645 https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smala ... barkar-dem

Lite mer om hur man kan göra lite "naturvård" i gallringsskogen. Undra om man skulle kunna hitta någon på SLU som man kan ha som bollplank och lite frågeställning (mailkontakt) med? Skicka gärna PM om någon finns här på skogsforum.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).