Gallring

Är gallringsfritt bäst ?

169 inlägg 60829 visningar 41 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är gallringsfritt bäst ?

skogshare  
#712215 Vad säger ni om att i omgångar röja tall - och eventuellt björk - till 800 stammar/ha och att lämna kvar 150-200 bra stammar vid en relativt sen avverkning som kombinerad timmerställning / fröträdställning. Måste groten tas bort för att underlätta markberedningen/föryngringen? När bör ställningen avvecklas? Är det ett högriskprojekt på grund av stormfällningsrisken?

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Är gallringsfritt bäst ?

Torbjörn Johnsen  
#712225 800 tall efter en sen röjning låter lite men beror nog på bonitet. Däremot så funkar nog 800 björk bra efter sista röjningen.

Användarvisningsbild

Re: Är gallringsfritt bäst ?

skogshare  
#712229
Torbjörn Johnsen skrev:800 tall efter en sen röjning låter lite men beror nog på bonitet. Däremot så funkar nog 800 björk bra efter sista röjningen.


@Torbjörn Johnsen, menar du att det hos tallen i första hand är kvalitén eller utnyttjandet av markens produktionsförmåga som blir lidande av ett eventuellt något glest förband tills beståndet sluter sig? Som tidigare menar jag att sista röjningen bör ske vid 6-8m trädhöjd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Är gallringsfritt bäst ?

jannee  
#712233 För och nackdelar med att plantera tall glest.
Hur glest blir för glest, gäller då främst södra Sverige.
Någon villig som kan förklara?
Samman när man blandar gran och tall, hur glest förespråkas.
Vill verkligen undvika att behöva gallra med förlust satta plantor.

Användarvisningsbild

Re: Är gallringsfritt bäst ?

skogshare  
#722020 Vilken arbetsutrustning totalt sett anser ni optimal i ett gallringsfritt skogsbruk som drivs i egen regi? Gärna inkluderande stamkvistning men i första hand exklusive maskiner för slutavverkning och markberedning. Allt givetvis med hänsyn till olika avgörande förhållanden avseende skogsinnehavets beskaffenhet. Var ungefär hamnar - mellan tummen och pekfingret - nyanskaffningskostnaden för resp. uppsättning av utrustning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är gallringsfritt bäst ?

Lars Lundqvist SLU  
#722022 Ett gallringsfritt skogsbruk blir väl:

- markberedning
- plantering
- röjning
- slutavverkning.

Du stryker markberedning och slutavverkning. Kvar blir plantering + röjning. Så… planteringsrör plus röjsåg?

Avatar Fallback

Re: Är gallringsfritt bäst ?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722023 En bamsig röjsåg för hårdhänt underröjning för max 10 000 klarar man sig med. Tänk vad många 4-hjulingar, kranvagnar och vimekar som skogsforumisterna skulle spara in.

Användarvisningsbild

Re: Är gallringsfritt bäst ?

Sjögården  
#722027 Fungerar för den modige som törs röja lite ordentligt..
Men bara i granskog 😉

Användarvisningsbild

Re: Är gallringsfritt bäst ?

Sjögården  
#722031 Och i lövskog förstås men den måste ju röjas till du själv gråter och grannen skrattar förstås.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Är gallringsfritt bäst ?

Älgfoderodlare  
#722056 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 01:51, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Är gallringsfritt bäst ?

339  
#722066
Älgfoderodlare skrev:Förutom röjkniv, handsåg, ett par bra handskar o stamkvistningsutrustning, är tid min största investering !


Kan du rekommendera någon bra teleskopisk kvistsåg runt 5-6 meter full längd?

Användarvisningsbild

Re: Är gallringsfritt bäst ?

Älgfoderodlare  
#722079 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 01:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Är gallringsfritt bäst ?

Maverick  
#722098
339 skrev:
Älgfoderodlare skrev:Förutom röjkniv, handsåg, ett par bra handskar o stamkvistningsutrustning, är tid min största investering !


Kan du rekommendera någon bra teleskopisk kvistsåg runt 5-6 meter full längd?


Håller silky väldigt högt. Finns flera modeller. Har själv en silky forester som är helt fenomenal

Avatar Fallback

Re: Är gallringsfritt bäst ?

Amatörhuggare 62  
#722115 Fenomenala blad.
Själv har jag, Hayatchi.

Användarvisningsbild

Re: Är gallringsfritt bäst ?

skogshare  
#722185 Ingen nämner behov av fyrhjuling med huggar-/ kranvagn för bl.a. planttransport, barkborrevirke//brännved och eventuellt ett smidigt gödslingsaggregat. Behövs det inte eller går det på andra konton?  

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).