Gallring

Gallring - Bokskog

11 inlägg 5702 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallring - Bokskog

Nacho  
#574009 Hej,

Vet knappt var jag ska börja. Men i vilket fall, vi ska flytta till en mindre hästgård (blivande väl mer sanningsenligt). Total markareal 6ha varav ca 2.5ha är bokskog. Har ingen kunskap alls inom området men den måste vara så gott som fullvuxen, rejält stora är träden i vart fall. Den kan dock inte ha gallrats på en evighet då träden växer väldigt tätt och trädkronorna går in i varandra. Det har ju resulterat i att ljuset aldrig når marken så den här helt täckt av ett tjockt lager löv och mull.

Så till saken, vill egentligen uppnå två saker med en gallring: 1) Vill vi kunna låta vissa av beteshagarna sträcka sig in i skogen för att ge hästarna väderskydd om så önskas och 2) Rent estetiskt är det vackrare med en bokskog där solen när ner till marken.

Som jag förstår det måste även en gallring anmälas då det är ädellövskog? Finns det då också en risk att jag inte kommer få gallra? Sen är jag nyfiken på det ekonomiska, kommer en gallring betala sig själv? Har ingen aning om varken kostnaden eller vad man kan få för bokskog.

Hoppas någon kan hjälpa mig på traven.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring - Bokskog

Chainsaw Charlie  
#574025 Hej och välkommen till forumet!

Du behöver endast anmäla föryngringshuggning och inte gallring så det är fritt fram.
Om skogen är grov som du säger så kommer gallringen att ge ett hyfsat netto. Bok är i särklass det bäst betalda massasortimentet och om det även är god kvalitet så kanske det går att plocka ut en och annan sågstock också.

Användarvisningsbild

Re: Gallring - Bokskog

Nacho  
#574051 Hej och tack,

Vet inte vad som räknas som grovt i sammanhanget, men man får inte armarna runt träden i vart fall. Höjd skulle jag tippa 15 meter och uppåt.

Finns det någon tydligt definition av gallring, alltså hur stor andel man får ta inte det räknas som en avverkning? Och vem kontaktar man i mellanskåne för ett uppdrag? Förmodar att man säljer det på rot och att kostnaderna kvittas och ett netto betalas ut?

// Nacho

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring - Bokskog

Chainsaw Charlie  
#574165 För barrskog finns en tydlig definition, paragraf 10 i skogsvårdslagen: https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... -gallring/

För lövskog är det lite mer oklart men i ditt fall ger det sig nog av sig självt, för gallrar du för hårt så kommer du få ett stort uppslag av bokföryngring och övrig undervegetation och då motverkar det syftet om ditt mål är ett mer öppet bestånd.

De flesta skogsbolag i ditt område har nog bra koll på bokskog men Sydved brukar vara duktiga på den biten och har avsättning för massaveden i Nymölla.

Ja, du säljer ett avverkningsuppdrag där du skriver ett kontrakt med pris för varje sortiment (massaved, kubb, stock och ris) samt kostnader för huggning och skotning. När allt virke är inmätt får du en slutredovisning med intäkter och kostnader och ett netto betalas ut.

Användarvisningsbild

Re: Gallring - Bokskog

Nacho  
#574191 Kanon, stort tack. Nästa steg får helt enkelt bli en kontakt med Sydved och ta det därifrån.

Med vänlig hälsning
Nacho

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring - Bokskog

Torbjörn Johnsen  
#574193 Jag vet inte om Bjernareds såg (Halland) köper virke i Skåne men de berättade i alla fall på en skogsdag hos @rejser om välbetalda sortiment av bok. Kanske värt att kolla? Eller om det finns liknande mindre såg i Skåne?

Användarvisningsbild

Re: Gallring - Bokskog

Nacho  
#574195 Hej,

Absolut, har tid på mig att undersöka. Tillträder gården först i februari nästa år, men då jag helt saknar denna typ av erfarenhet försöker jag vara ute i god tid och lära mig både det ena och det andra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring - Bokskog

Jonashuggare  
#574257
Nacho skrev:Kanon, stort tack. Nästa steg får helt enkelt bli en kontakt med Sydved och ta det därifrån.

Med vänlig hälsning
Nacho

Finns även andra bolag som kan Bok.

Användarvisningsbild

Re: Gallring - Bokskog

Nacho  
#574258 Jag tar gärna emot flera förslag. Är som sagt total nybörjare, vet inte vilka som finns.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring - Bokskog

Jonashuggare  
#574261
Nacho skrev:Jag tar gärna emot flera förslag. Är som sagt total nybörjare, vet inte vilka som finns.

Södra

Avatar Fallback

Re: Gallring - Bokskog

FredrikB  
#583340 Hej.
Även Skånetimmer är en aktör som har en del bok i sitt sortiment.
Är i samma sits själv, med samma areal med bokgallring och funderar på dem som aktör.
Jag har haft dem på avverkningsuppdrag på en granpost och det va bra bemötande och hantering av hela processen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).