Gallring

Krav på 40 m mellan stickvägarna i Tyskland

41 inlägg 15370 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Krav på 40 m mellan stickvägarna i Tyskland

JohannesG  
#572942 Förutom storleken som knappt kräver någon väg alls och kommer imellan nästan överallt tror jag då att en traktor med driven vagn för det mesta tar sig fram lika bra. Och vissa stenar som miniskotaren helst kört runt har traktorn gränslat utan att tänka på det.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Krav på 40 m mellan stickvägarna i Tyskland

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573006
JohannesG skrev:Förutom storleken som knappt kräver någon väg alls och kommer imellan nästan överallt tror jag då att en traktor med driven vagn för det mesta tar sig fram lika bra. Och vissa stenar som miniskotaren helst kört runt har traktorn gränslat utan att tänka på det.

Så är det säkert, jag har ingen erfarenhet alls av skogskörning med traktor. Det jag tänkte på att det är så pass brant på flera ställen att jag inte skulle våga. Men det kan ju förstås bero på min oerfarenhet.

Avatar Fallback

Re: Krav på 40 m mellan stickvägarna i Tyskland

axwell  
#573009
Uvskogen skrev:Så är det säkert, jag har ingen erfarenhet alls av skogskörning med traktor. Det jag tänkte på att det är så pass brant på flera ställen att jag inte skulle våga. Men det kan ju förstås bero på min oerfarenhet.


Stå på dig runt Bison, en medelstor traktor kräver ett helt annat underlag än där Bison kan gå med maxlast.
Vet inte hur snabbsvängd Bison är men traktor som med lätthet grenslar stubb&sten brukar samtidigt vara som en elefant i porslinsbutiken.

Nu skulle ja ha haft din gamla/nya Bison, får inte ut sista virket från en myrholme med Kubotan+ 1-ton tunga vagnen.
Det hade nog gått med lätta Yanmar + 300-kg XYZ/Mörevagnen.
Handlastar nu bakom ATV + lånad hembyggd vedvagn, fy f-n för tunga 515 cm-timmerstockar( inte 520, 490, 460 osv)

Det här partiet har inte avverkats sen första jordbrukstraktorn såg dagens ljus, svårt att få tjäle som håller.

Användarvisningsbild

Re: Krav på 40 m mellan stickvägarna i Tyskland

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573013
axwell skrev:
Uvskogen skrev:Så är det säkert, jag har ingen erfarenhet alls av skogskörning med traktor. Det jag tänkte på att det är så pass brant på flera ställen att jag inte skulle våga. Men det kan ju förstås bero på min oerfarenhet.


Stå på dig runt Bison, en medelstor traktor kräver ett helt annat underlag än där Bison kan gå med maxlast.
Vet inte hur snabbsvängd Bison är men traktor som med lätthet grenslar stubb&sten brukar samtidigt vara som en elefant i porslinsbutiken.

Nu skulle ja ha haft din gamla/nya Bison, får inte ut sista virket från en myrholme med Kubotan+ 1-ton tunga vagnen.
Det hade nog gått med lätta Yanmar + 300-kg XYZ/Mörevagnen.
Handlastar nu bakom ATV + lånad hembyggd vedvagn, fy f-n för tunga 515 cm-timmerstockar( inte 520, 490, 460 osv)

Det här partiet har inte avverkats sen första jordbrukstraktorn såg dagens ljus, svårt att få tjäle som håller.


Oj, det där lät tungt!
Hade varit intressant att få prova Bison med band på en myr, men det kommer nog snart. Annars får jag prova på min egen myr.
Varför 515? Specialsågverk eller?

Sen, jag har helt missat att du bytt bort Yanmar och Möre! :shock: När hände det?

Användarvisningsbild

Re: Krav på 40 m mellan stickvägarna i Tyskland

JohannesG  
#573036 Förstå mig inte fel.
Det finns ställen där någon form av miniskotare är överlägsen antingen pga lågt marktryck eller små yttermått, eller rentav båda. Och konstigt är ju inte det då en Bison 11000 fullastad väger ungefär som en traktor med hypro-processor. Men bär det och finns fäste tror jag ändå att Traktorn vinner, ensam eller med driven vagn.

Skulle inte vilja kalla exempelvis en Valtra i 6000-serien för klumpig i skogen, men ändå har dessa ofta frigångshöjd på närmare 50cm, 15cm mer än Bison 11000.

Avatar Fallback

Re: Krav på 40 m mellan stickvägarna i Tyskland

axwell  
#573057
Uvskogen skrev:Oj, det där lät tungt!
Hade varit intressant att få prova Bison med band på en myr, men det kommer nog snart. Annars får jag prova på min egen myr.
Varför 515? Specialsågverk eller?

Sen, jag har helt missat att du bytt bort Yanmar och Möre! :shock: När hände det


"Varför 515 cm" en oansvarig skördarägare/förare som trots påpekande från mig om längdmätningen inte kalibrerar maskinen så fort han får veta att den mäter fel längd.
Har ursäktar sig med att jag ju visste att hans Komatsu 901 är en gammal maskin så han anser sig inte ha gjort något fel, utan tycker att jag är oförskämd som klagar på att nästan alla(ca.95%) är 4-6 cm för korta.

Hur svårt är det att kalibrera längdmätningen på standard Komatsu 901 ca 10 år ?

Allt annat har han gjort riktigt bra, sorterat sortimenten felfritt, placerat så mycket virke som möjlig närmast "basvägen", gjort sig väg för skördaren över sin mark när tjälen var som bäst.

Första och sista gången jag anlitar en amatör, @ jannee hade rätt:evil:

Köpte ju en 4,5 tonsvagn och då lade jag ut Möregripen på blocket i slutet av april. Alla seriösa spekulanter krävde att få köpa Yanmarn också men den villa jag sälja först till hösten.
När den tredje spekulanten kom med samma fråga erbjöd jag honom ett lägre pris för vagnen men nej: insåg att det var lättast att sälja hela paketet.

Avatar Fallback

Re: Krav på 40 m mellan stickvägarna i Tyskland

Avslutat-02  
#573059 Ja men om han inte kalibrerar om aggregatet, då mäter den ju fel jämnt.
Och då blir ju alla lidande även när han kör åt sig själv..... Snacka om idioti... ^#(^

Avatar Fallback

Re: Krav på 40 m mellan stickvägarna i Tyskland

Carabas  
#573204 Vet att flera sågverk har kortat längderna med 5 cm på timmret eftersom skördarna mäter bättre nuförtiden. Så 515 skulle kuna vara rätt längd enligt prislistan, men det ska ju skördarförarn ha koll på.

Avatar Fallback

Re: Krav på 40 m mellan stickvägarna i Tyskland

Tralsmo  
#573238 Ska inte va nåra problem att få äldre aggregat å skördare att mäta hyfsat rätt.
4 te 6 cm för kort är definitivt inte acceptabelt.
Nån enstaka stock som ä en eller två cm för kort kan de bli men inte mer.
Hur väl en skördare mäter beror till 95 procent t på förare. Låt va att olika aggregat mäter bättre eller sämre men även dom äldre mäter hyfsat.
Kapfönster på +1 te 2 cm på nyare aggregat. Alltså exempel 3,1 + 1 te 2cm.

Avatar Fallback

Re: Krav på 40 m mellan stickvägarna i Tyskland

Tralsmo  
#573242 Ibland går det för fort.

Alltså ett kapfönster som är 1 till 3 cm över min längd.

Avatar Fallback

Re: Krav på 40 m mellan stickvägarna i Tyskland

Richard B  
#573867 Blev förvånad över 20m och undrade vart träden ska kunna växa men bladverk och rötter är inte i fordonets höjd precis 😀

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).