Gallring

"Skördarprislista" sek/m3fub

3 inlägg 3054 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

"Skördarprislista" sek/m3fub

89martin  
#569031 Sitter i förhandlingar med skogsbolag om att utföra gallring80% slutavverkning20%.
Skördare i klass med JD 1170E.

Som vanligt är det fråga om vad som är ett rimligt och marknadsmässigt m3fub-pris att kunna kräva för mig som entreprenör?

Därmed behöver jag jämföra med vad andra entreprenörer kör på för pris"sek/m3fub" för att få lite mer "kött på benen" i mina förhandlingar med bolagen.

Området som avses är Västra Götaland "Älvsborg och Bohuslän"


Tack på förhand!



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: "Skördarprislista" sek/m3fub

Aleck  
#569036 Är det inte bättre att räkna på vad du behöver för att gå runt. Och sedan lägga på 5-10%.

Användarvisningsbild

Re: "Skördarprislista" sek/m3fub

Fredrik Reuter  
#569039 Hej,
Det är nog en bra idé att göra både och.
Räkna på vart du ligger ekonomiskt och lägg på 10%.
Jag gissar att du sedan efter samtal med skogsbolaget får dra till med en tänkt årsmedelstam och sedan räkna ut vart du bör ligga, ex dina kostnader + 10% om du avverkar x/m3fub/h i 0,08.

På senare tid verkar skogsbolagen börja väga in mer parametrar i bortsättningen. Tidigare var det ganska enkelt med en bortsättningslista baserad på medelstam och allt "udda" förhandlades unikt.

Idag har de börjat föra in parametrar för hur terräng och mark ser ut, beståndets beskaffenhet, underröjning etc.

Det kokar ju ner till en förhandling där du måste ha koll på vad du kostar (och hur mycket vinstmarginal du siktar på) samt vad skogsbolaget är beredd att betala. Be att få ett förslag från dem som du sedan kan kontra med.

I vårt entreprenörsnätverk finns bortsättningslistor för både SAV, gallring, skördning och skotning. Skicka ett PM till mig med dina uppgifter så kan jag lägga till dig så kanske du hittar mer matnyttigt där.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).