Gallring

Tips på åtgärder

17 inlägg 8267 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tips på åtgärder

Machman  
#566928 Vet inte om detta riktigt faller under kategorin gallring men hittade ingen bättre.

För några år sedan tog vi över en stuga med 2,5h tomt varav ca 1,5h består av ca 90 årig tallskog. När vi tog över så hade allt stått helt orört i 17 år. Tallarna står idag ganska tätt och en stor del av tallarna har knappt någon krona alls och är väldigt långsmala. Jag har gallrat ut en del döda och skadade tallar, samt lövträd som skymmer sjöutsikten. Det finns ännu ett fåtal tallar med grönkrona men med skadad bark och murken stam på ca 1-3m höjd.

Så min fråga är: hur skulle ni sköta om detta område? Eftersom stugan står mitt i "skogen" är slutavverkning inte ett alternativ även om skogen skulle vara mogen för det. Samt, vad kan ha hänt med de växande tallarna med murken stam?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Tips på åtgärder

anersimyra  
#566931 90 åriga tallar är i princip i början på sin levnad. Själv skulle jag gallra runt de friskaste och kraftigaste individerna.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Virkesaffär - Bästa säljtipsen vid avverkning av skog

Anna 3219  
#566936 Som nybliven skogsägare undrar jag hur lång tid det bör ta mellan sista mätsedel erhållits och slutredovisning är gjord? Jag har väntat 2 mån och har att göra med ett medelstort sågverk - inköparen skyller på en rad olika egna problem.

Avatar Fallback

Re: Tips på åtgärder

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566967 Brukar stå i kontraktet? Södra har 45 dagar vill jag minnas.

Användarvisningsbild

Re: Tips på åtgärder

Anna 3219  
#566972 Tack - kollade i kontraktet och där stod inget.

Användarvisningsbild

Re: Tips på åtgärder

Machman  
#633041 Hade tänkt ta bilder tidigare men blev inte av då. Var ut till stugan och kollade läget idag och hittade då några "fina" exempel på skadorna jag nämnde. Förloppet verkar vara långsamt, tog ner alla med torr krona för 5 år sedan. Kronorna på de kvarvarande skadade tallarna är gröna, inga andra synliga skavanker utom på själva stammen. På de skadade områdena finns det endel små hål efter insekter och sen har spillkråkan härjat.

Kan det vara törskatesvamp?

1584888159_3.jpg

1584888159_2.jpg
1584888158_1.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på åtgärder

Avslutat-02  
#633043 Ser då så ut...
Fäll och kapa till ved... underbar till tändved. :-bd

Avatar Fallback

Re: Tips på åtgärder

isteskog  
#633045
Machman skrev:Hade tänkt ta bilder tidigare men blev inte av då. Var ut till stugan och kollade läget idag och hittade då några "fina" exempel på skadorna jag nämnde. Förloppet verkar vara långsamt, tog ner alla med torr krona för 5 år sedan. Kronorna på de kvarvarande skadade tallarna är gröna, inga andra synliga skavanker utom på själva stammen. På de skadade områdena finns det endel små hål efter insekter och sen har spillkråkan härjat.

Kan det vara törskatesvamp?

1584888159_3.jpg

1584888159_2.jpg
1584888158_1.jpg

De två översta bilderna ser ut som Törskate. Den nedre som en brandlyra. Har det brunnit i denna skog?

Användarvisningsbild

Re: Tips på åtgärder

Machman  
#633056
vinterrojarn skrev:Ser då så ut...
Fäll och kapa till ved... underbar till tändved. :-bd

Jo tack! Gjorde tändved av de mest indränkta delarna av de vi fällde tidigare, slår allt annat. Ett par småstickor per tändning och det är bra fyr i brasan. :grin:

isteskog skrev:De två översta bilderna ser ut som Törskate. Den nedre som en brandlyra. Har det brunnit i denna skog?

Det har aldrig brunnit här. Jag har tänkt ta ner tallen på den nedersta bilden ett par år men den står 1m från en lada och lutar lite mot den så det har inte blivit av... Arbetet är välplanerat kan vi säga. =))

Jag har sett det på kanske 5-10 träd förutom de jag redan fällt. Träden på detta område har en medelhöjd på 23m och är på en brant kulle vid en sjö så det är väldigt utsatt för vind.

Bör jag ta ner alla träd med synligt Törskateangrepp eller hur sprider det sig?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på åtgärder

Avslutat-02  
#633057 Alla träd som ens verkar påverkade i det närmaste området...

Avatar Fallback

Re: Tips på åtgärder

isteskog  
#633069 Ta ner alla tallar som har törskateangrepp! Törskate sprids via sporer har jag för mig.

Avatar Fallback

Re: Tips på åtgärder

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633073 Det sprids men det går väldigt sakta. Inte som corona.

Användarvisningsbild

Re: Tips på åtgärder

Machman  
#633108
Skogsola skrev:Det sprids men det går väldigt sakta. Inte som corona.

Jo, långsamt verkar det gå. Eftersom detta i princip är stugans gårdsplan så spelar den förlorade inkomsten av döda träd ingen roll, det kommer ändå aldrig bli någon slutavverkning. Jag har annan skog för det ändamålet. Men vi vill ju ha kvar någon skog här också om 30 år...

Blir svettigt värre detta börjar det låta som.
Två av de drabbade tallarna ligger hyfsat bra till. De andra jag hittade växer i brant backe, osäker på om jag kan ta mig dit med ATV:n (som är 7 mil bort). Snöskoter kunde kanske fungera ifall det kommer snö nästa vinter. Tidigare har jag burit upp 1m bitar för hand, det ger god aptit vill jag lova! =))

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på åtgärder

Machman  
#637103 Tack för svaren och tipsen så långt. Skred till verket och tog ner två av de skadade tallarna igår, lite knepig fällning på den ena. Motlut, 40cm i roten och 1m från en ladvägg. Här kommer några närbilder. Dessa två stod 4m ifrån varandra. 20m längre bort finns det tre till i en klunga. Därifrån är det ytterligare ca 30m till området där jag tidigare tagit några men finns nån kvar ännu.

1586668348_2-2.jpg
1586668348_2-3.jpg
1586668347_2-1.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på åtgärder

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637105 Det där ser inte ut som töre. Detta är någon typ av skada som uppkommit av yttre våld. Fällskada eller brand kanske blixen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).