Gallring

Gallra i en allé

12 inlägg 5778 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallra i en allé

waratha  
#566674 Hittar inte rätt ställe att fråga.
Letat runt med google med hittar inte nån som pratar allé.

Men tror kunskapen finns här.

En gammal lönnallé.
Det växer allt möjligt annat mellan alléträden.

Hur röja bäst utan att riskera alléträden?

Det växer små lövbuskar/träd mellan alléträden.
ca 100-120 cm höga.

Bara köra röjsäg eller kommer det komma upp mera och då med rotskott?
Går det att använda round-up och pensla på varje oönskad buske/ungträd?
Kan Round-up skada alléträden?


Ska jag trimma kronorna?
Ska jag låta gamla stammar som är väldigt gamla stå eller ta bort och sätta dit yngre eller blir det fult?

Funderar på att beställa hit arborist men vet ju som sagt att varenda skrå har klåpare.
Lyssnar lite först för att ta in idér och andras kunskap-



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallra i en allé

bgl  
#566675 För det första : ingen Roundup!!
Alléer har biotopskydd, samhället(Länsstyrelsen) har massor med synpunkter på hur alléer sköts.
Börja med att kontakta LST, där borde du få hjälp., kanske t.o.m. ekonomiskt stöd för korrekt åtgärd.

Avatar Fallback

Re: Gallra i en allé

Ferguson system  
#566678 Har du bilder av den?

Avatar Fallback

Re: Gallra i en allé

waratha  
#566680 Har inga bilder då det är på mark jag lagt anbud som accepterars men ej klart hela vägen i kedjan med lantmäteriet som slutlig instans, så det kan skita sig

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra i en allé

waratha  
#566682
bgl skrev:För det första : ingen Roundup!!
Alléer har biotopskydd, samhället(Länsstyrelsen) har massor med synpunkter på hur alléer sköts.
Börja med att kontakta LST, där borde du få hjälp., kanske t.o.m. ekonomiskt stöd för korrekt åtgärd.


Ligger lågt med myndighetskontakt då lantmäteriet inte är klart med sin del i köp av denna fastigheten.
(alltid orolig för vad myndigheter kan försena eller stoppa)

Har dock tagit reda på att det fanns en gång ett bidrag via länsstyrelsen men som numera inte finns.

Jag vill göra det hela rätt med biotopskydd och alltihopet, bevara.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallra i en allé

JensSkoog  
#566927 Först - det skulle ju inte vara något problem als i att röja mellan träden i en allé. Kapa ner det som kommer upp så nära marken du bara kan. Rotskott får man ta när de kommer, så blir dom borta med tiden. Men roundup är fy-fy :mrgreen:
Senn om det blir köp, så är det bara att beskjära så mycket du orkar. Beror ju lite på vilket klimat du har där du bor, men här toler lönnen att man kapar bort nästan hela kronan, och senn på senhösten klipper man alla skott som kommer genom sommaren. Då blir lönnen som en beskuren "poppel".

$matches[2]

Här är en som är "beskurit" ner till stubben. Det syns att den skjuter vattenskott
direkt, och mycket villigt.


Tog en bild i går i en alle där det står varannan lönn och ask. Faktisk svårt att se förskel på dom nu, så den bilden som jag bifogar här, är ask.
1558162966_beskjaere_alle_17_05_19_(4).jpg

Avatar Fallback

Re: Gallra i en allé

waratha  
#620643 Nu är lantmäteriet klara! :)
(nu bara räkningen att betala för deras jobb)
Jag ska börja med att städa bort mellan träden.
Någon klåfingrig har tidigare satt i "stängselpluttar" i alléträdens stammar.
Ringisolatorer heter det antar jag. Svart plastöggla med skruv för at dra elstängsel genom.
Dom sitter hårt så jag kan inte bara vrida ur dom utan måste ta till mejsel och vrida ur dom.

Gör jag mera akada att skruva ur dom? Ska jag lägga i fett/ympvax i hålet där dom suttit eller är det minimalt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra i en allé

jannee  
#620647 Man använder t.o.m mejsel när man skruvar i stängselknoppar (el) och det är bara att skruva bort dem, trädet självläker.
Du röjer även ned allt buskage du vill ha bort, till sommaren kan du duscha rotskotten/stubbskotten med roundupblandning.
Alléeträden kommer inte att ta skada.
En del har verkligen en negativ uppfattning om roundup men flera kommuner nyttjar fortfarande detta för att döda buskage och obehaglig växt.

Användarvisningsbild

Re: Gallra i en allé

anersimyra  
#620663 Men som tidigare sagts, att röra minsta lilla pinne, även om den är död utan att samråda med LS kan bli en närmast konkursartad historia.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Gallra i en allé

waratha  
#629034 Jag beställde info från länsstyrelsen när det gäller aller.
Det kom en mängd läsbart.
(hämtade hem anonymt för jag vill inte hamna under deras lupp)
Det verkar som om alleer har mera beskrivning än att bygga en rymdraket och åka månen tur o retur!
Såå mycket regler och dispenser och en massa!
Jag får inte såga av grenar tjockare än 10 cm utan at ha begärt dispens och utretts!
Träden är såå höga och jag har ett som ligger ned och kunde mäta hur långt upp i toppen jag måste gå innan jag får kapa något alls.
Stammarna och deras förgreningar är 10 cm låååångt ut i bladverket så det ser ut som om jag inte ens får bryta en endaste kvist!
Sen fick jag rekommendation per telefon att låta det som faller ligga för biotopernas skull.

Som det ser ut nu så kan jag inte göra mera än att städa mellan träden och sen avvakta at dom trillar omkull och såga ned det som ramlat i mindre bitar och lägga upp nån sorts brötar åt sidan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallra i en allé

fendt311  
#629069 Verkar väldigt omständligt att äga en alle. Verkar som sunt förnuft inte råder hos länsstyrelsen.
Men använd absolut inte roundop.

Användarvisningsbild

Re: Gallra i en allé

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629116 Eventuella stubbskott kan ju förebyggas med Ecoplug https://www.webbsmart.se/OmEcoplug.html Tydligen ok enligt FSC!
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).