Gallring

AB kort (Jobba för andra)

43 inlägg 10022 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: AB kort (Jobba för andra)

JörgenO  
#561404 Den här tråden blev riktigt rolig.
Tänk att en ytterst knapphändig och förvirrande trådstart med en uppenbar missuppfattning (30cm bhd) kan utlösa sådana känslostormar hos vuxna män. :d
Vi som gått utbildning vet ju att det är en säkerhetsutbildning och inte en yrkesutbildning.
Men om ni som förfasas ändå skulle ha nån sorts önskan att leja en medelålders fondförvaltare för att fälla bamsegranen så är det naturligtvis fullt tillåtet, lagligt och försäkringsgrundande. Tyvärr äger jag bara ett 13tumssvärd, så större granar är nog ändå ohotade, men inte pga att jag inte får \:d/

Malwa
Avatar Fallback

Re: AB kort (Jobba för andra)

Avslutat-02  
#561408 Jag har ett 42" svärd så då kanske alla stammar under denna dimension är säkra. :-bd

Eller så är det kanske bara hur verkligheten upplevs med vissa som har behörighet och beter sig som idioter, och de som verkligen är proffs och skiter fullständigt i vissa behörigheter men kan sitt jobb sedan många år tillbaka.

Avatar Fallback

Re: AB kort (Jobba för andra)

Avslutat-02  
#561410 Jag har köpt öl och whisky idag vem känner för att titta på medans en fondförvaltare fäller ett träd?

Jag kan bjuda på 🍿 :d :-bd

Avatar Fallback

Re: AB kort (Jobba för andra)

tallen100  
#561427
JörgenO skrev:Vi som gått utbildning vet ju att det är en säkerhetsutbildning och inte en yrkesutbildning.
Men om ni som förfasas ändå skulle ha nån sorts önskan att leja en medelålders fondförvaltare för att fälla bamsegranen så är det naturligtvis fullt tillåtet, lagligt och försäkringsgrundande. Tyvärr äger jag bara ett 13tumssvärd, så större granar är nog ändå ohotade, men inte pga att jag inte får \:d/

Ett 13tumssvärd räcker fint till bamsegranar :-bd

Avatar Fallback

Re: AB kort (Jobba för andra)

Avslutat-02  
#561428 Japp, plockat ner många grovgranar med 13".

Men då är vi inne på erfarenhet och skicklighet, eller hur Tallen?
:-bd

För papperslappar förlänger inte svärdet.
Ja skulle vara pengar då... :d

Användarvisningsbild

Re: AB kort (Jobba för andra)

Emil 91  
#561458
anersimyra skrev:Jag läste någonstans en text där man rekommenderar att vid fällning av träd med en BRD över 30 cm så bör man skaffa sig ” behörighet ” högre än AB..🤑🤑🤑🤑🤑


Intressant, då hade jag nog hört fel. I sådana fall vore det ju toppen :)

   TS
Avatar Fallback

Re: AB kort (Jobba för andra)

röjar kalle  
#561481
JörgenO skrev:Den här tråden blev riktigt rolig.
Tänk att en ytterst knapphändig och förvirrande trådstart med en uppenbar missuppfattning (30cm bhd) kan utlösa sådana känslostormar hos vuxna män. :d
Vi som gått utbildning vet ju att det är en säkerhetsutbildning och inte en yrkesutbildning.
Men om ni som förfasas ändå skulle ha nån sorts önskan att leja en medelålders fondförvaltare för att fälla bamsegranen så är det naturligtvis fullt tillåtet, lagligt och försäkringsgrundande. Tyvärr äger jag bara ett 13tumssvärd, så större granar är nog ändå ohotade, men inte pga att jag inte får \:d/

Så har det alltid varit man utgår från sin egen erfarenheter man gör bedömningen av det som blir framlagda. Kommer i håg som ung pojke när hugger laget var på kurs i bänkhuggnig dom äldre ungarna skrek rakt ut.Vad i helvete skall vi brossla i timret också det kan dom glömma Nu är man själv gammal ock ligga dan dom kan ta sitt plastkort och dra åt helvete.Man får väl skylla på man hade dåliga föredömen.

Avatar Fallback

Re: AB kort (Jobba för andra)

hpskog  
#561512 Vad gäller försäkringar så har jag en ansvarsförsäkring och en olycksfallsföräkring. Det räcker för mig. Angående timpris så får du prova dig fram. Ta ett timpris som anser dig behöva. Efter några jobb märker du om du ligger för lågt eller högt. Ringer telefonen konstant är det dags för en prishöjning.
Själv anser jag att timpriset inte säger så mycket. Kunderna går nog mer på vad hektarpriset i röjning blir. Tillsammans med kvalitén naturligtvis.
Kör hårt och lycka till.

Avatar Fallback

Re: AB kort (Jobba för andra)

Palakangas  
#561514
röjar kalle skrev:
JörgenO skrev:Den här tråden blev riktigt rolig.
Tänk att en ytterst knapphändig och förvirrande trådstart med en uppenbar missuppfattning (30cm bhd) kan utlösa sådana känslostormar hos vuxna män. :d
Vi som gått utbildning vet ju att det är en säkerhetsutbildning och inte en yrkesutbildning.
Men om ni som förfasas ändå skulle ha nån sorts önskan att leja en medelålders fondförvaltare för att fälla bamsegranen så är det naturligtvis fullt tillåtet, lagligt och försäkringsgrundande. Tyvärr äger jag bara ett 13tumssvärd, så större granar är nog ändå ohotade, men inte pga att jag inte får \:d/

Så har det alltid varit man utgår från sin egen erfarenheter man gör bedömningen av det som blir framlagda. Kommer i håg som ung pojke när hugger laget var på kurs i bänkhuggnig dom äldre ungarna skrek rakt ut.Vad i helvete skall vi brossla i timret också det kan dom glömma Nu är man själv gammal ock ligga dan dom kan ta sitt plastkort och dra åt helvete.Man får väl skylla på man hade dåliga föredömen.



"Kommer i håg som ung pojke när hugger laget var på kurs i bänkhuggnig dom äldre ungarna skrek rakt ut.Vad i helvete skall vi brossla i timret också det kan dom glömma"
Klart ungarna klagade.

Avatar Fallback

Re: AB kort (Jobba för andra)

Avslutat-02  
#561517 Att jobba ergonomiskt är ju bara bra, men att lära sig trams kan man vara utan.

Användarvisningsbild

Re: AB kort (Jobba för andra)

anersimyra  
#562051 Notre Dame står sen 19.00 i lågor. På platsen pågick diverse byggarbeten, undrar om den skyldige hade behörighet heta arbeten.. :shock: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: AB kort (Jobba för andra)

Palakangas  
#562054
anersimyra skrev:Notre Dame står sen 19.00 i lågor. På platsen pågick diverse byggarbeten, undrar om den skyldige hade behörighet heta arbeten.. :shock: :lol: :lol:

Quasimodo glömde nog att fimpa i pisshinken.

Användarvisningsbild

Re: AB kort (Jobba för andra)

anersimyra  
#562056
Palakangas skrev:
anersimyra skrev:Notre Dame står sen 19.00 i lågor. På platsen pågick diverse byggarbeten, undrar om den skyldige hade behörighet heta arbeten.. :shock: :lol: :lol:

Quasimodo glömde nog att fimpa i pisshinken.
. =)) =)) =))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).