Gallring

Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

46 inlägg 16320 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553794
Skogsola skrev:Du har fortfarande ett feltänk. Du utgå ifrån att skotaren ska stå still och debitera timtid istället för att vara någon annanstans tills skördaren har gjort färdigt det aktuella skiftet. Om vi tittar i facit istället. (ett gångbart prissättningsunderlag) Så ska skördaren kosta 195 kr m3fub vid medelstam 0,05 och skotaren 60-75 kr beroende på väglängd. Flytt och ev. förröjning tillkommer.
Ja, du har naturligtvis rätt det tar ju betydligt längre tid att hugga än att skota. Skillnaden i prestation för skördare jfm skotare torde väl bara bli större vid klen skog jfm grov skog?

Malwa
Avatar Fallback

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553798 Så är det ju. I klengallring nära väg så producerar skotaren dubbelt mot skördaren. Slutavverkning på längre avstånd så blir det snart tvärtom.

Avatar Fallback

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

jannee  
#553898 Hurudan blir gallringen om varje stam ska upparbetas på långt mindre tid än 1 min.
Skördarföraren har inte en chans i helvete att ta rätt stam.
Nu har jag en 20 årig granplantering som jag fått ca 10 % toppbrott i.
Låter jag nu detta stå orört till 1.a gallringen blir det med största sannolikhet inte att alla toppbrutna granar blir bortgallrade - eller hur :?:
För mig blir det till att något år INNAN jag gallrar köra omkull alla toppbrutna träd + enbitsträd, annars riskerar jag att det slutar med att jag efter gallringen fortfarande har en massa toppbrutna med röta som påföljd.
En maskingallring (1:a) blir aldrig riktigt bra och framförallt inte om det också ska gå undan. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Tralsmo  
#553912 En duktig skördarförare fixar det utan å göra avkall på ackordet men hur många såna det finns vet inte jag.

Användarvisningsbild

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Stavve  
#553918 Intressant diskussion, för eventuella kalkyler ska man i detta fall räkna med 400 SEK/m3fub för massaveden snarare, så att det inte skulle gå ihop sig, ja det håller jag för extremt otroligt.

Som det ser ut nu så blir det att vänta något år, ska tillbaka i vår och se igen och fundera. Gå över mer noggrant och mäta.

Även om det kanske finns någon stam att förröja ut som skulle vara billigare med röjsåg, så tror jag det det kan sprida röta när man inte kör med behandling.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Stegskördare  
#557688 Intressant diskussion, men jag ser inte vilken yta det gäller, eller har jag missat den. Jag kämpar med att få egenverksamma att se positivt på att göra gallringar själva. Om gallringen täcker säg 10ha så borde ett lönsamt alternativ vara att göra det själv med en liten skördare på traktorn. Med 400 SEK/m3fub borde ditt netto definitiv bli över 200 SEK/m3fub, då säljer du skördare och det du får för den är ren vinst, kanske tom 100 000SEK för några veckors jobb. Jag antar då att du gallrar 15-20 m3fub per dag, så 10ha borde gå på ca 20 dagar effektiv tid, lika mycket tid behövs för utkörningen med traktor.

Avatar Fallback

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Norrtälje  
#557707
Stegskördare skrev:Jag kämpar med att få egenverksamma att se positivt på att göra gallringar själva.


Du skulle kunna prova att hyra ut aggregat eller ett färdigt ekipage. Det kan locka ett första intresse och demonstrera att grejerna fungerar om inte annat. Du säger att det är bra ekonomi i dina produkter, så kan det vara men många produkter på hemsidan har vare sig exempel, video, bilder eller priser. Det blir svårt att skaffa sig en uppfattning.

Användarvisningsbild

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Stavve  
#557735
Stegskördare skrev:Intressant diskussion, men jag ser inte vilken yta det gäller, eller har jag missat den. Jag kämpar med att få egenverksamma att se positivt på att göra gallringar själva. Om gallringen täcker säg 10ha så borde ett lönsamt alternativ vara att göra det själv med en liten skördare på traktorn. Med 400 SEK/m3fub borde ditt netto definitiv bli över 200 SEK/m3fub, då säljer du skördare och det du får för den är ren vinst, kanske tom 100 000SEK för några veckors jobb. Jag antar då att du gallrar 15-20 m3fub per dag, så 10ha borde gå på ca 20 dagar effektiv tid, lika mycket tid behövs för utkörningen med traktor.


Hej, har Du en Excel-kalkyl att skicka så man förstår hur Du räknar? Och/eller kan Du delge samtliga Dina indata, priser, prestation, service etc? Att komma på forum med dylika antaganden som säljare av produkter så känns det inte särskilt seriöst utan att ge kalkylen.

Det aktuella beståndet är 4 hektar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

svampbob  
#557742
Stavve skrev:
Stegskördare skrev:Intressant diskussion, men jag ser inte vilken yta det gäller, eller har jag missat den. Jag kämpar med att få egenverksamma att se positivt på att göra gallringar själva. Om gallringen täcker säg 10ha så borde ett lönsamt alternativ vara att göra det själv med en liten skördare på traktorn. Med 400 SEK/m3fub borde ditt netto definitiv bli över 200 SEK/m3fub, då säljer du skördare och det du får för den är ren vinst, kanske tom 100 000SEK för några veckors jobb. Jag antar då att du gallrar 15-20 m3fub per dag, så 10ha borde gå på ca 20 dagar effektiv tid, lika mycket tid behövs för utkörningen med traktor.


Hej, har Du en Excel-kalkyl att skicka så man förstår hur Du räknar? Och/eller kan Du delge samtliga Dina indata, priser, prestation, service etc? Att komma på forum med dylika antaganden som säljare av produkter så känns det inte särskilt seriöst utan att ge kalkylen.

Det aktuella beståndet är 4 hektar.


Jag kan intyga att Börje är en väldigt seriös, ödmjuk och kunnig person så jag är säker på att han har stöd för sina siffror. Jag antar att han räknar på ett välröjt skifte med bra terräng som gallras i rätt tid. Jag gissar också på att han inte räknar på någon timpenning för markägaren då han jobbar i skogen.
Han räknar nog inte heller med värdet i tillfredsställelsen i att själva sköta sin skog.

Avatar Fallback

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Norrtälje  
#557794 Det blir en sidodiskussion om Jobo men det jag läst så är de väldigt servicevänliga och seriösa med bra kvalité på sina produkter. Marknadsföringen borde ägnas en tanke för det finns potential att skala upp och öka försäljningen det tror jag absolut.

Avatar Fallback

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Stegskördare  
#557809 Det är absolut inte min avsikt att utnyttja Skogsforum som en säljkanal. Mitt dilemma är att alternativet små maskiner inte kommer fram ens i gallringsdiskussioner. Jag borde säkert hållit mig till tråden om utdöende egenverksamma, det är mera rätt. Skall där försöka mig på en utvärdering av lönsamhet med liten skördare. Men jag är nog förvånad att inte vem som hellst kan räkna fram lönsamhet i gallringar och det gäller vilken liten skördare som hellst. Tror att problemet ligger i att man räknar investeringen i maskinen enbart som en kostnad inte en investering.
Så mitt bidrag i denhär tråden blev tydligen litet fel, återkommer på annat lämpligare sätt.

Avatar Fallback

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Forestboy  
#557814 Hade det varit min skog i Finland och inte tänkt göra nåt själv, då lönar det sog bäst ta allt som energived. Billigaste drivningskostnad. Nu när jag hugger själv så blir det 3 sortiment i första gallring. Flisved, brännved och massa ved. Vi får ett undetstöd på 450€ / om vi tar ut energived men måst bli 1600 stammar kvar på hektar.

Användarvisningsbild

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Stavve  
#557815
Forestboy skrev:Hade det varit min skog i Finland och inte tänkt göra nåt själv, då lönar det sog bäst ta allt som energived. Billigaste drivningskostnad. Nu när jag hugger själv så blir det 3 sortiment i första gallring. Flisved, brännved och massa ved. Vi får ett undetstöd på 450€ / om vi tar ut energived men måst bli 1600 stammar kvar på hektar.


Intressant att höra hur det är i Finland. Vad är skillnaden på flisved och brännved? Understödet på 450€, är det per hektar och vad avser det? Måste man ansöka om det eller får man det "automatiskt" ? Tycker det låter som ett tätt bestånd efter - är det för att det ska producera mycket biomassa?

Tror dock inte det är lönsamt här under rådande prisläge, tror bränsleved (som är samma som energived antar jag) ligger kring 250 SEK/m3fub fritt bilväg. Vore dock intressant att se hur det skulle påverka drivningskostnaden, vad är det som gör att drivningen skulle bli så mycket billigare vid uttag av energived kontra massaved?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

sundelius  
#557817
Stegskördare skrev:Det är absolut inte min avsikt att utnyttja Skogsforum som en säljkanal. Mitt dilemma är att alternativet små maskiner inte kommer fram ens i gallringsdiskussioner. Jag borde säkert hållit mig till tråden om utdöende egenverksamma, det är mera rätt. Skall där försöka mig på en utvärdering av lönsamhet med liten skördare. Men jag är nog förvånad att inte vem som hellst kan räkna fram lönsamhet i gallringar och det gäller vilken liten skördare som hellst. Tror att problemet ligger i att man räknar investeringen i maskinen enbart som en kostnad inte en investering.
Så mitt bidrag i denhär tråden blev tydligen litet fel, återkommer på annat lämpligare sätt.

Bra
Tror att många med mig är nyfikna och intresserade

Avatar Fallback

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Forestboy  
#557835
Stavve skrev:
Forestboy skrev:Hade det varit min skog i Finland och inte tänkt göra nåt själv, då lönar det sog bäst ta allt som energived. Billigaste drivningskostnad. Nu när jag hugger själv så blir det 3 sortiment i första gallring. Flisved, brännved och massa ved. Vi får ett undetstöd på 450€ / om vi tar ut energived men måst bli 1600 stammar kvar på hektar.


Intressant att höra hur det är i Finland. Vad är skillnaden på flisved och brännved? Understödet på 450€, är det per hektar och vad avser det? Måste man ansöka om det eller får man det "automatiskt" ? Tycker det låter som ett tätt bestånd efter - är det för att det ska producera mycket biomassa?

Tror dock inte det är lönsamt här under rådande prisläge, tror bränsleved (som är samma som energived antar jag) ligger kring 250 SEK/m3fub fritt bilväg. Vore dock intressant att se hur det skulle påverka drivningskostnaden, vad är det som gör att drivningen skulle bli så mycket billigare vid uttag av energived kontra massaved?
450€ är ett statligt stöd som skall ansökas. Drivningskostnaden blir lägre då inte massa och energived behövs sorteras. Brännved tar jag ut då jag hugger själv, annars skulle det gå till flis och samma pris. Här i Finland betalas all drivning per kubik. Kanske nån röjning enligt timme.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).