Gallring

Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

46 inlägg 16318 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Stavve  
#553371
OAS-forests skrev:Det kommer inte att ge något netto om du tar in en entreprenör i dag (du kan bli skyldig i värsta fall). Bästa åtgärden nu är att röja och vänta i fem år med en maskingallring.


Vad tror du det skulle kosta för drivningen SEK per m3fub nu?

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Stavve  
#553373
Chainsaw Charlie skrev:Vilka beståndsdata har du mätt och vad har Ingvar räknat fram?
Med en medeldiameter på 10,9 cm och stamantal på 2763 stammar/ha får jag grundytan till 26 m²/ha.

Är grundytan bara 21 så hade jag väntat 1-2 år till med att gallra. Är den 26 hade jag gallrat direkt.


DGV satt jag i fält till 12 cm så Ingvar verkar ha dragit ned den till 10,9 cm av någon anledning (vet inte vilken diameter den har). Har märkt att vissa uppgifter ändras automatiskt i programmet.

GY+ÖH har jag tagit i fält, stamantal och DGV är gissade utifrån min erfarenhet i fält :roll: I denna typ av tät ung gallringskog så har jag förstått att skattningen av GY blir besvärlig och att en "korrekt" GY oftast är högre än uppmätt så kanske är den i praktiken högre. Vore skoj att klava beståndet.

Någon röjning blir det inte tal om, gjorde en gallring på 0,045 beståndsgående och fick typ +/0 när massaveden var 60-70 SEK lägre än idag så att man inte skulle få netto i denna håller jag som osannolikt.

Blir nog att vänta något år och se hur beståndet växt, bär lite emot när man är skolad med andel grönkrona. Å andra sidan verkar de ha helt andra tankar utomlands - var i Danmark på jakt innan jul och där var det inte mycket tussar till grönkrona vid gallring och de får höga volymer per hektar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553384 Med 1/3 grön krona och så tätt hade jag definitivt inte väntad i fem år.
Nu har jag kanske lite annorlunda tänk då jag gallrar allt manuellt och inte behöver tänka på avverknings kostnaden.
Har en G36/G38 som är 38 år gammal gjorde en 1:a gallring vid 28 års ålder och idag ångrar jag att jag inte gallrade tidigare. I ditt bestånd skulle jag dom närmaste åren huggit vägarna + lätt bortgallring av dom krokiga / skadade och klena träd man inte vill ha kvar produktion på, sedan kommit tillbaka efter 5-7 år och gallrat igen.
Väntar man 10 år mellan åtgärderna i en G36 tycker jag man blir hopplöst efter.

Avatar Fallback

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

jannee  
#553399 Gå över ALLT med röjsågen, ta bort all skit + enbitsträden, vänta sedan 2 år och gallra.
Skulle du mot all förmodan gör jobbet själv (manuellt) börja idag och (röj) gallra.
Man ska ALDRIG leja någon för att gallra enbitsträd = rena förlusten.

Avatar Fallback

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553405 Jag tycker enbitsträden ska ut ur skog oavsett lönsamhet.
Jag vet at inte alla resonerar så, men måste man alltid uppnå maximal lönsamhet?

Avatar Fallback

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

isteskog  
#553407 Jag tar också ut enbitsträden när jag gallrar! Ska man röja ner dem så måste man se till att det sker under rätt årstid, annars kan det bli kusodling om det är större mängder ........ 😱

Avatar Fallback

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Avslutat-02  
#553446 Ganska vanligt att enbitsträd blir ned röjda, om man röjer åt bolagens inköpare.

Privata är mera försiktig med skogen.

Användarvisningsbild

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553517
Stavve skrev: Vad tror du det skulle kosta för drivningen SEK per m3fub nu?

Antaganden;
- vi nyttjar en gallringsskördare + gallringsskotare som betingar 1500 kr/timme tillsammans.
- vi antar att medelstammen är 0,05 m3fub per träd.
- vi antar att industrin betalar 320 kr per m3 fub.

Då kan vi räkna fram hur många träd sköraren skall hugga i timmen för att det ska bli ett 0-summespel..
1500/(0,05x320)=94 träd i timmen i snitt -> det betyder 38 sekunder per träd i snitt.

Det får inte jävlas mycket för att det ska bli en förlustaffär :(

Användarvisningsbild

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

svampbob  
#553569
OAS-forests skrev:
Stavve skrev: Vad tror du det skulle kosta för drivningen SEK per m3fub nu?

Antaganden;
- vi nyttjar en gallringsskördare + gallringsskotare som betingar 1500 kr/timme tillsammans.
- vi antar att medelstammen är 0,05 m3fub per träd.
- vi antar att industrin betalar 320 kr per m3 fub.

Då kan vi räkna fram hur många träd sköraren skall hugga i timmen för att det ska bli ett 0-summespel..
1500/(0,05x320)=94 träd i timmen i snitt -> det betyder 38 sekunder per träd i snitt.

Det får inte jävlas mycket för att det ska bli en förlustaffär :(


Lite off topic men är inte 1500 kr/tim väldigt lågt? Jag tar 850 kr/tim för skotaren och gärna lite till för skördaren.

Avatar Fallback

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553577 4,7 m3fub i timmen, det är rimligt för skördaren i 0,05 skog. Skotaren hinner med runt det dubbla om det inte är långt att färdas.

Avatar Fallback

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

jannee  
#553590 En gallringskotare ska inta kosta mer än 600 - 650 kr/timme/ en gallringsskördare 850 kr/timme (H 8)
Entreprenören vill självklart ha mera men de är inte värda mer, i alla fall inte skördaren, om den ens är värd 850.
Ta istället en H 14 + en gallringsskotare, blir några hundra dyrare/timme men vilken skillnad i både räckvidd och effektivitet. Utrymmesmässigt är det ändå skotaren som tar platsen.
Ingen mening att vara dumsnål.

Användarvisningsbild

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553765
svampbob skrev:Lite off topic men är inte 1500 kr/tim väldigt lågt? Jag tar 850 kr/tim för skotaren och gärna lite till för skördaren.
Man kan diskutera ersättning till entreprenör och även betalning till skogsägaren men jag antog visa förutsättningar för att se vad som krävs av en skördare för att det ska gå +-0.

ok, jag kan göra nya antagande eftersom du vill ha mer betalt!
Antaganden;
- vi nyttjar en gallringsskördare + gallringsskotare som betingar 2000 kr/timme tillsammans.
- vi antar att medelstammen är 0,05 m3fub per träd.
- vi antar att skogsägaren får 300 kr/m3fub betalt för massaveden.

2000/(0,05x300)=133 träd i timmen i snitt -> det betyder 6,66 m3fub/time (27 sekunder per träd).

Vi ser att det krävs betydligt större prestation av entreprenören för att inte skogsägaren skall bli skyldig pengar vid dessa antaganden.

Avatar Fallback

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553777 Du har fortfarande ett feltänk. Du utgå ifrån att skotaren ska stå still och debitera timtid istället för att vara någon annanstans tills skördaren har gjort färdigt det aktuella skiftet. Om vi tittar i facit istället. (ett gångbart prissättningsunderlag) Så ska skördaren kosta 195 kr m3fub vid medelstam 0,05 och skotaren 60-75 kr beroende på väglängd. Flytt och ev. förröjning tillkommer.

Användarvisningsbild

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

svampbob  
#553784
OAS-forests skrev:
svampbob skrev:Lite off topic men är inte 1500 kr/tim väldigt lågt? Jag tar 850 kr/tim för skotaren och gärna lite till för skördaren.
Man kan diskutera ersättning till entreprenör och även betalning till skogsägaren men jag antog visa förutsättningar för att se vad som krävs av en skördare för att det ska gå +-0.

ok, jag kan göra nya antagande eftersom du vill ha mer betalt!
Antaganden;
- vi nyttjar en gallringsskördare + gallringsskotare som betingar 2000 kr/timme tillsammans.
- vi antar att medelstammen är 0,05 m3fub per träd.
- vi antar att skogsägaren får 300 kr/m3fub betalt för massaveden.

2000/(0,05x300)=133 träd i timmen i snitt -> det betyder 6,66 m3fub/time (27 sekunder per träd).

Vi ser att det krävs betydligt större prestation av entreprenören för att inte skogsägaren skall bli skyldig pengar vid dessa antaganden.


Det finns ingen naturlag som säger att alla skogliga åtgärder ska ge ett netto. Prissättningen är en affärsuppgörelse mellan två parter och är inte båda parterna nöjda med uppgörelsen så blir det ingen affär ingendera parten kan tvinga på den andra en prisnivå.
Så länge som jag kan debitera en högre timpenning när jag sitter på ett kontor än när jag sitter i en skogsmaskin så blir det bara sporadiska timmar i skogen.

Avatar Fallback

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Aleck  
#553789 G36 bär rätt många stammar innan det börjar bli kritiskt att gallra, och oftast gallras det för hårt i en G36 och för lite i en G24, det har att göra med att uttaget brukar bli desamma oavsett SI, man hittar sin metod att gallra och har svårt att justera efter skillnader i SI. Själv skulle jag nog vänta tills träden är 13 meter i en G36 med normalt avstånd mellan plantorna och välröjt. Istället för gallra tidigt och riskera en förlustgallring helt i "onödan".
Men skulle man gallra 5 år tidigare kan man eventuellt savva 5 år tidigare också så det är en smaksak om när man vill ha vinsten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).