Gallring

Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

46 inlägg 16316 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Stavve  
#553299 Hej,

Har varit ute och tagit lite ytor och hade i min enfald varit helt övertygad om att förstagallringen av aktuella bestånd skulle göras i år. När jag kör in data i INGVAR så säger Ingvar icke.

Hur hade Ni resonerat och gjort? Hur hade Ni gallrat?

Vad jag förstår så tar Ingvar inte med ränta/ekonomi och inte heller idén om att gallra tidigt och hårt för att få ett "stormfast" bestånd (om det nu finns sådana). Slutsatsen från Ingvar blev alltså att man ska vänta i fem år. Vidare antar jag att Ingvar maximerar produktionen/totala uttagen på en omloppstid.

Nedan bilder där alla beståndsdata och framkörningen finns.

Beståndet är planterat, röjt och klart för gallring om det nu spelar någon roll för analysen. Det är 99 % gran.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Stavve  
#553300 Och så lite obligatoriska bilder från beståndet i verkligheten:

   TS
Avatar Fallback

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553302 Hur ser grönkronorna ut? Ser ut som det börjar bli lite upphissade på bilden,så känns som det går gallra när som helst . Men SI är det verkligen g36?

Användarvisningsbild

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Stavve  
#553303 SI är uträknat av programmet från hur det växt i verkligheten, mao totalålder samt övre höjd, så ja det skulle jag säga. Ang grönkronor, det är planterat tätt men drygt en tredjedels grönkrona skulle jag säga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553324 Hur högt är det?

Användarvisningsbild

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553328 Ja, det är nog dags för en 1:a gallring, men inte tror jag att du får ut 54 m3f. Jag kallar det en röjningsgallring, skulle först ta röjsågen och ta ner allt som går att ta med den. Därefter kan du göra ett gallringsuttag av gagnvirke, det torde bli några travar massaved.

Användarvisningsbild

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Stavve  
#553333 54 m3fub är om man väntar 5 år med att gallra. Skulle man gallra idag är 30 troligen mer lämpligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553335 Jag hade röjt hårdare och gallrat senare men som det ser ut nu bör det nog gallras inom nåt år. Gör du arbetet själv?
0,05 i medelstam är väl gränsfall, avverkningskostnaden går upp rejält vid låg medelstam.

Det är förresten nåt som inte stämmer i beståndsinfo, medeldiameter 10,9cm och medeldiameter i uttag = 12cm. Det behöver ifs inte vara fel men det är något ovanligt med höggallring i en normal 1.a gallring. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Stavve  
#553341 OK, gallringen kommer att göras maskinellt och av en extern entreprenör. Har inte bestämt huruvida det ska ske stickvägs- eller beståndsgående. Sedan får man cirka 400 SEK/m3fub för massaveden så det blir ett vettigt netto även här.

Beståndsinfo stämmer, medeldiametern är idag, medeldiametern i uttag är som nämnt när gallring görs efter fem år och då har träden växt. Höjden framgår i underlaget men 11,5 m ÖH är det just nu (eller igår eftermiddags så kanske är det 11,501 nu 😉 )
Senast redigerad av Stavve sön 24 feb 2019, 20:50, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Vedproducent  
#553342
Mettämies skrev:Jag hade röjt hårdare och gallrat senare men som det ser ut nu bör det nog gallras inom nåt år. Gör du arbetet själv?
0,05 i medelstam är väl gränsfall, avverkningskostnaden går upp rejält vid låg medelstam.

Det är förresten nåt som inte stämmer i beståndsinfo, medeldiameter 10,9cm och medeldiameter i uttag = 12cm. Det behöver ifs inte vara fel men det är något ovanligt med höggallring i en normal 1.a gallring. :smile:

Om jag förstår det rätt så är medeldiametern just nu 10,9 cm. Men väntar du 5 år så är uttagsstammen 12 cm.

Avatar Fallback

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Tralsmo  
#553344 Tycker nog att det ä nåt som inte stämmer med det där.
Hursomhelst så håller ja på att röja i ett bestånd som ser likadant ut.

Användarvisningsbild

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553345 Det kommer inte att ge något netto om du tar in en entreprenör i dag (du kan bli skyldig i värsta fall). Bästa åtgärden nu är att röja och vänta i fem år med en maskingallring.

Avatar Fallback

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Chainsaw Charlie  
#553346 Vilka beståndsdata har du mätt och vad har Ingvar räknat fram?
Med en medeldiameter på 10,9 cm och stamantal på 2763 stammar/ha får jag grundytan till 26 m²/ha.

Är grundytan bara 21 så hade jag väntat 1-2 år till med att gallra. Är den 26 hade jag gallrat direkt.

Användarvisningsbild

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553350 Oj jag läste slarvigt, självklart är uttaget beräknat med tillväxt i 5 år. Men det betyder att medelstammen idag är ännu lägre än 0,05. Får man netto på det så har man hittat en billig entreprenör.

1/3 grönkrona och högt stamantal pekar ju på att det skulle behöva glesas ur. Tveksam till grundytan.
Låg medelstam pekar på att det blir en dyr åtgärd.

Avatar Fallback

Re: Förstagallringen i granskog, hur hade Ni gjort?

Skog71  
#553356 Om det inte går att hugga två bitar massaved av varje träd så blir medelstammen säkert 004 och då går inte gallringen ihop för dej

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).