Gallring

Pengarproblem

9 inlägg 4985 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pengarproblem

Emanuel Olsson  
#547868 Tjena!
Jag vet inte hur forum och det här med inlägg fungerar men hoppas jag är på rätt väg.
Jag håller på och ska starta ett eget företag inom skogsbruket. Har ingen skördare eller andra maskiner. Så ska bara göra mindre jobb med motorsåg och röjsåg med mera.
Min fråga är då, hur mycket pengar brukar man ta av kunden? Behöver väl ingen exakt siffra men behöver någon utgångspunkt.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Pengarproblem

Aleck  
#547869 Hej, håller du med egen motorsåg/röjsåg och bil bör du antagligen ligga någonstans mellan 350-380 kr timmen plus moms. Men samtidig kanske det inte är rimligt om du inte är helt inkört 100%, men det får man väl diskutera. En duktig huggare kan ta upp mot 400kr i alla fall.

Man kan också vända på det, hur mycket betalt behöver du för att betala företagets utgifter men samtidigt ta ut en lön, pensionsspara och dräglig semesterersättning?

Användarvisningsbild

Re: Pengarproblem

Kloss  
#547927
Emanuel Olsson skrev:Tjena!
Jag vet inte hur forum och det här med inlägg fungerar men hoppas jag är på rätt väg.
Jag håller på och ska starta ett eget företag inom skogsbruket. Har ingen skördare eller andra maskiner. Så ska bara göra mindre jobb med motorsåg och röjsåg med mera.
Min fråga är då, hur mycket pengar brukar man ta av kunden? Behöver väl ingen exakt siffra men behöver någon utgångspunkt.

Vi tar 370 kr + moms för manuellt arbete.
Det är ingen som har protesterat än, så det är möjligt att det går att plocka ut lite till.

Kloss

Användarvisningsbild

Re: Pengarproblem

Emanuel Olsson  
#547934 Tack för hjälpen, nu har jag något att utgå ifrån. 🙂
Jag är bara 19 år så är väl inte den mest erfarna än så länge. Får försöka lägga mig på ett rimligt pris.
Men jag älskar att gå skogen, är väldigt driven och lär mig snabbt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pengarproblem

Kloss  
#548082 Ett tips : pruta inte på timpengen i början, justera lite på timmarna istället tills du har kommit upp i tillräckligt hög kapacitet. Det är svårt komma upp i rimlig nivå senare om du börjar för lågt.

Användarvisningsbild

Re: Pengarproblem

halvproffs  
#548093
Kloss skrev:Ett tips : pruta inte på timpengen i början, justera lite på timmarna istället tills du har kommit upp i tillräckligt hög kapacitet. Det är svårt komma upp i rimlig nivå senare om du börjar för lågt.


Jag rekommenderar inte det sätt att fuska med timmar. Lätt att bli avslöjad och det är inte bra. Börja med lite lägre med timpenning och är kunderna nöjda så sprids ryktet och då kan du höja för varv.
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Pengarproblem

Arvid0  
#548098 jag förstod svaret som att hellre ligga normalt/lite högre i pris men inte ta betalt för all tid, till en början, så inte direkt fusk.

Användarvisningsbild

Re: Pengarproblem

halvproffs  
#548105
Arvid0 skrev:jag förstod svaret som att hellre ligga normalt/lite högre i pris men inte ta betalt för all tid, till en början, så inte direkt fusk.


Kanske var så hen menade. Jag missförstod nog det. Sorry. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Pengarproblem

Kloss  
#548207 Ja det var så jag menade. Det är bättre att ta betalt för en eller två timmar mindre än att sänka sin timpeng. I slutänden blir det samma sak för kunden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).