Gallring

nettot i gallring

14 inlägg 6073 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

nettot i gallring

Camaro1969  
#546167 hej!

vad är realistiskt att räkna med för netto av gallringar

enligt skogsbruksplanen på en fastighet jag räknar på ska 3000m3sk gallras inom 5 år.

700m3 40-49 år
1200m3 50-59 år
600m3 60-69år
200m3 70-49 år
300 m3 80-89 år

vad kan vara realistiskt att räkna på för netto på denna volym?

är 200:- att ta i?

ligger i hälsingland nära kusten/E4



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: nettot i gallring

Aleck  
#546207 Hej

Enkelt svar, det varierar. Variabler är saker som, förröjning (dyrt), Medelstam-timmerutbyte (tillstånd före gallring), avstånd till avlägg. Även svårt att lita på uttaget som står i planen eftersom det kanske inte gallras i samma procent som på papper.

Sedan är jag tveksam till de sena gallringarna, vad är det för mark? Kan det vara lönsamt med en tidigare SAV om du är i behov av att frigöra pengar?

Användarvisningsbild

Re: nettot i gallring

Camaro1969  
#546222 Jo jag förstår det varierar och håller med om det ang äldre skog..

Ganska stor fastighet med många områden så det borde ändå gå få till ett snitt tänker jag..

Kostnaden för drivning uppskattar jag till 150-175:-
Och massaveden betalas väl till 350 iaf?
Och det borde bli en del timmer med?
Så jag tyckte mitt antagande om 200 netto lät bra[emoji2]

Men kanske ska sänka det till iaf 150:- för att inte göra nån glädjekalkyl:)

   TS
Avatar Fallback

Re: nettot i gallring

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547650 Gallrar man 60 +

Avatar Fallback

Re: nettot i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547826 Ja, om det är låg bonitet.

Avatar Fallback

Re: nettot i gallring

isteskog  
#547856 Tall kan man gallra vid +60, iaf om man jobbar med timmerställning och kommande fröträd.

Avatar Fallback

Re: nettot i gallring

bgl  
#557412 Jag använder den här tråden, frågan jag fick nyss passar hjälpligt.
Avverkningsuppdrag på gallring som tecknades med virkesköpare hösten 2017 men som inte avslutats förrän nu i vinter, vilka prislistor använder köparen?
Prislistor som gällde vid avtalstecknandet eller som gäller vid inmätningen. vid de prishöjningar som varit senaste säsongen blir det stor skillnad på nettot i gallringen.

Användarvisningsbild

Re: nettot i gallring

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557423 Beror på vad som står i kontraktet, jag brukar kunna välja på pris vid kontraktskrivandet, eller pris vid huggning.

Avatar Fallback

Re: nettot i gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557458 Bra fråga. Tror att inmätningsdagens pris gäller i allmänhet men att vissa företag börjat tillämpa kontraktsdagens pris. Jag har tillämpat en extraklausul i kontrakten. "Kontraktsdagens pris gäller som lägsta nivå"

Avatar Fallback

Re: nettot i gallring

Avslutat-02  
#557475
Skogsola skrev:Bra fråga. Tror att inmätningsdagens pris gäller i allmänhet men att vissa företag börjat tillämpa kontraktsdagens pris. Jag har tillämpat en extraklausul i kontrakten. "Kontraktsdagens pris gäller som lägsta nivå"



Det där väl kanske en fråga om hur seriöst man håller relationen till skogsägaren, vill man göra affärer igen, så betalar man efter in mätningen nu, annars kan man ju också tänka sig att man betalar efter dåtidens taxa och lägger på mellanskillnaden som premie. Om man har en seriös chef ovanför sig vill säga. Men det är bara min tanke..... :-bd

Avatar Fallback

Re: nettot i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557493 Man betalar efter vad som kommit överens. Det är inte seriöst tycker jag att komma överens om ett pris, och sen som skogsägare vill ha mer om det råkat gå upp.

Avatar Fallback

Re: nettot i gallring

Avslutat-02  
#557494
Mangan skrev:Man betalar efter vad som kommit överens. Det är inte seriöst tycker jag att komma överens om ett pris, och sen som skogsägare vill ha mer om det råkat gå upp.


Men om det inte framkommit på kontraktet då?

Hur skulle du vilja ha det då?
Jag skulle vilja att virkesköparen åtminstone försökte, få till en riktigt bra deal,,🤔 :-bd

Avatar Fallback

Re: nettot i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557538 Om det inte står vilket pris du får, eller hur det skall beräknas, är det ens ett kontrakt? :ugeek:

Men visst, det är väl som att be chefen om högre lön i efterskott. 🙏 🙏 🙏

Avatar Fallback

Re: nettot i gallring

Avslutat-02  
#557539
Mangan skrev:Om det inte står vilket pris du får, eller hur det skall beräknas, är det ens ett kontrakt? :ugeek:

Men visst, det är väl som att be chefen om högre lön i efterskott. 🙏 🙏 🙏



Njaä, det kan man ju undra, men hoppas kan man ju alltid att få mer betalt...

\:d/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).