Gallring

Omöjligt skogsskifte, eller?

22 inlägg 8331 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Omöjligt skogsskifte, eller?

Lars Lundqvist SLU  
#535097
dhaglund skrev:Sannolikt har ingen rört denna skog på 30 år förutom jag som har börjat gallra.

En liten detalj: 30 år är inte så mycket i trädens värld i din del av landet. Det går inte så fort så du har ingen akut brådska. Du måste inte göra allting nuuu.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Omöjligt skogsskifte, eller?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535185 På min egen skog är jag iofs en superrationell produktionsnörd men på 5 ha olikåldrig blandskog som du verkar ha så skulle jag strunta i skogsbruksplaner och volymsugna virkesköpare. Fortsätt som du gör och gå där och mys!

Användarvisningsbild

Re: Omöjligt skogsskifte, eller?

Byggonomen  
#535328 Bra svar från många, man ska vara nöjd över det man har och hellre lite i mycket än mycket i lite. Skogen ger en underbar plats att vara på när man landat och satt sig till ro. Oanade värden för en själv finns lite varstans bara man letar. Vi har ett svampställe i guld på en bit som är lycka varje gång.

Användarvisningsbild

Re: Omöjligt skogsskifte, eller?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535364 Jag skulle inte ta dit en virkesköpare, hellre någon oberoende eller någon kunnig granne eller liknande som du känner. När det är såpass litet skulle jag hellre sköta det själv och låta det ta det den tid det tar. Du lär dig med tiden och får en kul sysselsättning under många helger. Gör det i din egen takt!

Avatar Fallback

Re: Omöjligt skogsskifte, eller?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535428 Tänk på att en virkesköpare måste köpa åtminstone 100 m3 om dagen för att motivera sin existens.

Avatar Fallback

Re: Omöjligt skogsskifte, eller?

BackstugeBengt  
#536825 Jag har själv ett liknande område och jag har helt släppt skog/ved/virkes-tänket. I stället går jag helt in för naturvärdet och släpper alla funderingar på att det på något sätt skall gå ihop sig ekonomisk.

Några exempel: Ta fram en vacker glänta, ringbarka några träd för fåglar, fälla aspar för vilet under vintern, gräva ut en vattensamling och sätta upp saltsten, släppa in sol i områden med blåbär, röja bort lite i områden för svamp, lägg upp fällda större stammar på solbelysta stenhällar för skalbaggar, gör mulmholk, borra hål för solitärbin osv. osv. Finns egentligen hur mycket som helst skoj.

Vissa delar röjer jag upp enbart för att det blir vackert och kanske sätter dit en bänk eller något.

Måste nog säga att dessa områden faktiskt är de som är riktigt roliga att hålla på med. Och framför allt att tillbringa tid i.

Användarvisningsbild

Re: Omöjligt skogsskifte, eller?

JensSkoog  
#536853
BackstugeBengt skrev:.............Några exempel: Ta fram en vacker glänta, ringbarka några träd för fåglar, fälla aspar för vilet under vintern, gräva ut en vattensamling och sätta upp saltsten, släppa in sol i områden med blåbär, röja bort lite i områden för svamp, lägg upp fällda större stammar på solbelysta stenhällar för skalbaggar, gör mulmholk, borra hål för solitärbin osv. osv. Finns egentligen hur mycket som helst skoj.

Vissa delar röjer jag upp enbart för att det blir vackert och kanske sätter dit en bänk eller något.
............

Har du några bilder att dela med dig @BackstugeBengt

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).