Gallring

Mer varierat skogsbruk

14 inlägg 5472 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mer varierat skogsbruk

halvproffs  
#529474 Skogsstyrelsen bjöd in till en mycket trevlig och lärorik dag i Söderfors. Karin Lindh var den ena från SS.
SS tycker att det behövs mera löv med tanke på ett varmare klimat och därmed större brandfara.
Blev en hel del diskusioner om olika skötselmetoder.
Hittar jag bara bilderna i datorn så blir det fortsättning om ni vill. :d



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Mer varierat skogsbruk

80-90  
#529476 Vore jätte trevligt med mera info ang detta . Så kör på

Avatar Fallback

Re: Mer varierat skogsbruk

JoTh  
#529499 Det var en trevlig och intressant dag med många bra diskussioner och infallsvinklar kring skogsskötsel.

Frank Rangsmo heter den andra föredragshållaren som var med från Skogsstyrelsen på vår exkursionsdag,
som syns på bild 1 samt 3.
Tack för trevligt sällskap Halvproffs.

Användarvisningsbild

Re: Mer varierat skogsbruk

Samlarn  
#529512 Kör på med info, har 2,4 hektar där jag ska röja bort gran och främja lövträd så följer med spänning. Kan bli fler områden i framtiden, vill ha upp löv på ett område jag avverkat som är fuktigt.

Avatar Fallback

Re: Mer varierat skogsbruk

Vilsten  
#529517 Var på en liknande på Orbaden i sommras, var lite si och så på den kursen, var två kvinnor från skogstyrelsen bla en Lisa någonting. Diskussionerna haltade lite kanske på grund att det i huvudsak var färska skogsägare med i gruppen och till viss del på grund av skogsstyrelse folkets vinkling.

Men en del intressant fick man med sig om framförallt lövskogsskötsel och möjlighet till bidrag för det samma.

Avatar Fallback

Re: Mer varierat skogsbruk

JoTh  
#529543
Vilsten skrev:Var på en liknande på Orbaden i sommras, var lite si och så på den kursen, var två kvinnor från skogstyrelsen bla en Lisa någonting. Diskussionerna haltade lite kanske på grund att det i huvudsak var färska skogsägare med i gruppen och till viss del på grund av skogsstyrelse folkets vinkling.

Men en del intressant fick man med sig om framförallt lövskogsskötsel och möjlighet till bidrag för det samma.


Det var möjligen inte kursen i Orbaden som hade rubriken Mer varierat skogsbruk 21-22 juli, samtidigt som den tragiska branden i bla Kårböle härjade?
I sådan fall var vi på samma kurs Vilsten.

Kursen med ovanstående rubrik i Orbaden kan inte inom de skogliga delarna mäta sig med den som var i Söderfors.
I Söderfors skogarna var det mer av en riktig skogsexkursion genom besök i bestånd där grundläggande data var uppmätt i förväg och praktiska frågeställningar var förberedda på ett bra och föredömligt sätt från Frank och Karin från SS.
Det skapades då bra dialoger med flera goda infallsvinklar från många av deltagarna.
Vilket blir väldigt intressanta diskussioner, då det går att göra på många olika sätt utan att för den sakens skull göra mer rätt eller fel i ett varierat skogsbruk.
Det beror ju helt på vilken målbild man själv har kring sitt brukande och förvaltande av skog!

Avatar Fallback

Re: Mer varierat skogsbruk

Vilsten  
#529585
JoTh skrev:Det var möjligen inte kursen i Orbaden som hade rubriken Mer varierat skogsbruk 21-22 juli, samtidigt som den tragiska branden i bla Kårböle härjade?
I sådan fall var vi på samma kurs Vilsten.

Jo det var det.

Funderade på att åka till Söderfors också men kändes lite långt bara för en dag. Samt att jag blev lite avskräckt från skogsstyrelsekurser i orbaden. Men låter som om jag kanske gjorde fel val.

Användarvisningsbild

Re: Mer varierat skogsbruk

Älgfoderodlare  
#531645 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 03:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Mer varierat skogsbruk

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531648 Intressant! Jag röjer sen en tid sedan efter SS vattenkartor. Just i syfte att främja lövet. Slår ner barren och låter lövet komma.

Användarvisningsbild

Re: Mer varierat skogsbruk

Samlarn  
#531700 Det är till stor del gamla inägor som jag ska öpnna upp genom att ta bort gran. Jag har även ett område med gran under lövskärm där jag nu i vinter ska ta bort hälften av björken och sedan ta resterande om ett par år.

Användarvisningsbild

Re: Mer varierat skogsbruk

halvproffs  
#531707
Uvskogen skrev:Intressant! Jag röjer sen en tid sedan efter SS vattenkartor. Just i syfte att främja lövet. Slår ner barren och låter lövet komma.


Är det minst normalbördigt tycker jag som älgfoderodlare att spara gran under björkskärm som jag visade dig vid ditt besök här. Nu var ju inte det färdiggallrat än så det stod för tätt än. Är det blött där så ta bort granen. Lycka till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mer varierat skogsbruk

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531711
halvproffs skrev:
Uvskogen skrev:Intressant! Jag röjer sen en tid sedan efter SS vattenkartor. Just i syfte att främja lövet. Slår ner barren och låter lövet komma.


Är det minst normalbördigt tycker jag som älgfoderodlare att spara gran under björkskärm som jag visade dig vid ditt besök här. Nu var ju inte det färdiggallrat än så det stod för tätt än. Är det blött där så ta bort granen. Lycka till.
Nu är tveksamt om det är bördig nog någonstans för att fram fina granar. Marken är mager och planen är i år att i princip hugga ur all gran. I blötstråken , jag har väldigt tydliga sådan upp längs berget, satsar jag på löv av allehanda slag som vill vara där.
Men där jag har lite mer bördigt ska jag göra som ni föreslår, gran under björk.

Användarvisningsbild

Re: Mer varierat skogsbruk

Brozzlaren  
#531734 Den metoden ger en stormfast skog. Det varnas för pisksnärtskador på granen, tycker dock inte det är något större problem. kan man få in lite ek i bestånden så är det ännu bättre, den står emot det mesta i vindväg. Problemet är väl att skogen kräver skötsel som åtminstånde för mig är jobbig och dyr. Men det har hittills varit värt det.

Användarvisningsbild

Re: Mer varierat skogsbruk

Älgfoderodlare  
#539204 ...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).