Gallring

Flisa groten och lämna flisen i skogen

7 inlägg 5940 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flisa groten och lämna flisen i skogen

erik  
#522886 Ska i vinter börja gallra lite i några olika bestånd. Det mesta är i stolek så det blir en eller två vettiga pinnar att skota ut, men så kommer det ju bli en hel del kvistar och toppar också. Jag gillar att gå runt i skogen, ofta med hunden med, och slipper gärna trampa runt i kvistarna. Jag tänkte att jag kanske kunde flisa det jag inte tar ut, blir ju små dimensioner då jag tar med resten ut, för att på så vis få trevligare promenader i skogen.

Jag förstår att jag inte kan räkna hem varken flishugg eller tidsåtgång på något annat än rekreationskontot, men min fundering är om det på något vis är sämre än att bara lämna kvar det som det är.

Gissar att det kan vara bra att spara tallbitarna så länge barren är gröna, så att älgen kan äta på den istället för de jag lämnar kvar. Något mer jag borde tänka på?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Flisa groten och lämna flisen i skogen

molnia  
#522949 Jag förstår din tanke, har grunnat på något liknande pga av frun gillar att rida i skogen. Min tanke var då att flisa och göra en trevlig stig av fliset för att minska riskerna med skadade rötter på marker som inte är vår.

Men i ditt fall, om man vill låta djuren komma åt och äta så gillar de ju mer än bara tall. Om man medvetet lägger riset så att det finns promenadstråk i alla möjliga riktningar och låter det ligga kvar? För fliset var annars tänkt att sprida ut för att få näringen till skogen?

Avatar Fallback

Re: Flisa groten och lämna flisen i skogen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523066 Visst har just denna frågan varit uppe innan?

Jag hittar inte tråden när jag söker men någon annan kanske har mer tur?

Avatar Fallback

Re: Flisa groten och lämna flisen i skogen

erik  
#523078 Det närmsta jag kom när jag kollade innan jag postade var denna tråd, kan det varit den:

Flisa i eftersatt gallring

Det jag tycker blev tydligt i den tråden är att det inte finns några så stora vinningar med att flisa att det var värt jobbet. Förstod det dessutom som att det handla om att flisa allt, inte bara groten.

Min fundering är snarare om det finns några negativa effekter för skogen om man skulle flisa av "andra skäl" (estetiska, trevligt att gå i/på osv.). Men håller med, finns ett överlapp mellan trådarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flisa groten och lämna flisen i skogen

Hema  
#523090 En bra grej är att kunna fylla på med flis vid träd med utsatta rötter osv.

Avatar Fallback

Re: Flisa groten och lämna flisen i skogen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523094 Ska du hugga själv så finns en medelväg och det är att kvista ut topparna. När allt material kommer i kontakt med marken så går förmultningen fort. Annars tror jag inte att skillnaden är så stor mellan flis och mindre kvistar, de ruttnar ungefär lika långsamt.

Avatar Fallback

Re: Flisa groten och lämna flisen i skogen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523147 Inte riktigt ämnet men för en massa år sen flisades en massa grot längs min skogsväg och endel hamnade på marken runt om.
Maken till fröuppslag av granplantor de blev i flisen har jag inte sett varken förr eller senare

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).