Gallring

43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

49 inlägg 21483 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529015 Traktorjämförelsen är intressant då de skadar marken allvarligt. Forskningen är tämligen överens om att alla hjullaster över 3ton skadar marken permanent och det spelar ingen roll vilken däcksutrusning eller ringtryck man använder annat än för de ytliga skadorna.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

mb-man  
#529019
Torbjörn Johnsen skrev: Skördaren hade inga problem att ta de träd som skulle ner. Medelstammen i uttaget ca 0,2 m3fub. Några av de större granarna var barkborreangripna och även dessa klarade skördaren av.


Den klarade kanske av träden men hur länge klarar den att hugga sådan skog innan reperationskontot blir väl högt? Tex. en H8 eller Sampo väger ju det dubbla. Maskinerna måste ju ändå vara dimensionerade för skogen de ska hugga!

Användarvisningsbild

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

halvproffs  
#529021
r93 skrev::lol: :lol:

Det är inte lätt, min fot är nog nästan lika lång som däcket är brett på min = halva vikten på bakaxlen hamnar på min fot, på fendten så är väl min fot en tiondel av anläggningsytan? kanske inte ens det? = en tiondel av halva bakaxlen.

Blir du hellre trampad på foten av en nätt dam med klackskor, eller en fullvuxen skogshuggare med stövlar? Odubbade förstås :wink:


Undrar hur många gånger större ytan är stöveln än på klacken? 50ggr?

Användarvisningsbild

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529030 Det får mig osökt att tänka på ett gammalt mätuppdrag, där markägaren hade grävt ner ett 20-tall störande dräneringsbrunnar på åkern. Jag hade förvisso mätt in dessa brunnar tidigare med GPS, men nu hade det blivit stopp i många nedgrävda brunnar och stor översvämning på åkern.

Bonden hade nu svårt att hitta de nedgrävda brunnarna, varpå jag fick i uppdrag att markera för grävmaskinföraren exakt var dessa brunnar fanns. Det gick förvisso bra.

Men poängen är att nu var det is som varken bar eller brast för mina 100 kg + med skostorlek 47, men isen höll däremot utan problem för den 20-25 ton tunga grävmaskinen...
/Niklas

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).