Gallring

43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

49 inlägg 21325 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

Torbjörn Johnsen  
#528587 ATL tar nu upp den enkätundersökning som elever på Linneuniversitetet genomförde åt Södra tidigare i år och som initierade den här tråden. Tyvärr är artikeln låst (bakom betalvägg) men Södras skötsel- och entreprenörsutvecklare Henrik Holmberg är intervjuas och han bekräftar bilden att det finns ett stort intresse för mindre maskiner bland Södras medlemmar.

Södra gjorde enligt tidningen en enkät i samband med Gallringsdagarna där man ställde frågan till besökare i sin monter om man kunde tänka sig att gallra med mindre maskiner även om man går back. 32% svarade jag och 9 % var osäkra. Just nu bör man ju inte gå back i en förstagallring om man får 400 kr m3fub eller mer för barrmassaveden i Götaland så frågan blir ju lite väl spetsig kan jag tycka.

Några av besökarna på Gallringsdagarna 2018 som vi pratade med sa att Södra i sin monter var mycket tydliga i budskapet att gallring med mindre maskiner (och smala stickvägar) i förstagallring kan ställa till problem i andragallringen då större maskiner enligt Södra krävs. Frågan är väl dock om inte detta är lite av en myt? Om man gör nästa gallring inom rätt tid, d v s innan 20 meters beståndshöjd så tror jag att det flesta beståndsgående skördare idag klarar att hantera den typen av avverkning utan problem. (Jag har lite videomaterial om beståndsgående skördare i andragallring som snart ska klippas ihop.)

Men det är klart, om man tvärt emot dagens rön och policys gallrar mycket skog med högre höjd än 20 meter så kanske det behövs större maskiner. Tyvärr verkar det ju helt uppenbarligen ske i stor omfattning idag enligt SLUs presentation på Gallringsdagarnas seminarium.

Se mer om SLUs beskrivning av den oroande trenden med sena gallringar i tråden Industrin vill öka Götalands gallringar - osäkert om det går

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

jannee  
#528592 Vad menas egentligen med en liten maskin kontra en stor och nu menar jag inte stora slutavverkningsskördare.
För övrigt är det väl skotaren som tar den stora platsen och behöver utrymme.
Personligen föredrar jag att nyttja en i storlek som H 14 i stället för en H 8 - blir först billigare och med längre räckvidd behöver gallringen inte bli sämre. Viktigast är ändå föraren.

Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528687
jannee skrev:Vad menas egentligen med en liten maskin kontra en stor och nu menar jag inte stora slutavverkningsskördare.
För övrigt är det väl skotaren som tar den stora platsen och behöver utrymme.
Personligen föredrar jag att nyttja en i storlek som H 14 i stället för en H 8 - blir först billigare och med längre räckvidd behöver gallringen inte bli sämre. Viktigast är ändå föraren.
I artikeln nämns småmaskiner som maskiner med bredd under 220cm.

Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528738 Hellre 3 m väg 20 m isär än 4,5 m väg 20 m isär, helt övertygad om beståndsgående rår på andragallringen i rätt tid.

Användarvisningsbild

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

halvproffs  
#528749 Det är ju även den stora tyngden från dem större masninerna som t.o.m smular stenarna och gör diken som är otrevliga.
Vi får nog använda så skonsamma metoder som möjligt på markerna annars kommer vi att bli straffade senare.

Användarvisningsbild

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

Torbjörn Johnsen  
#528853
bengt.a skrev:Hellre 3 m väg 20 m isär än 4,5 m väg 20 m isär, helt övertygad om beståndsgående rår på andragallringen i rätt tid.


Ja, det här med att man inte kan köra andragallringen med beståndsgående maskiner är nog att klassa som en högst välmående myt. Besökte en sådan strax innan gallringsdagarna och ska lägga upp lite film snart. Där gallrades ett område (med Malwa i det här fallet) som tidigare huggits motormanuellt och körts med traktor & huggarvagn. Vägarna var ca 3 m breda med lite varierande avstånd. Skogen var drygt 45 år och hade ÖH på knappt 20 m. Skördaren hade inga problem att ta de träd som skulle ner. Medelstammen i uttaget ca 0,2 m3fub. Några av de större granarna var barkborreangripna och även dessa klarade skördaren av. Skördaren körde en kombination av slingerstråk och instick mellan traktorvägarna och det var inga problem för skotaren att ta sig fram i de gamla vägarna.

Så länge man gallrar när man ska, d v s innan skogen blir för hög och grov, så klarar beståndsgånde maskiner av jobbet. Däremot gäller väl samma generella förutsättningar som vanligt. D v s att skotningen blir dyrare med en liten skotare än en större. Men det är ju uppenbarligen en kostnad som många skogsägare är beredda att ta enligt trådstartens undersökning :-b

   TS
Användarvisningsbild

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

källshult  
#528857 Ska man gallra med små maskiner i en tidig första gallring då måste man köra det konceptet även i en andra gallring så som Torbjörn beskriver sen hoppar man över tredjegallringen och vänta till slutavverkning det tro jag mycket på .

Användarvisningsbild

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

Torbjörn Johnsen  
#528871 Ska man gå efter gallringsmallarna så är det få bestånd som föreslås få mer än 2 gallringar. De bästa granbestånden på de bördigaste markerna kanske. Men där om någonstans är det väl aktuellt att sänka slutavverkningsåldern och då kanske två gallringar blir norm där också?

Inte i någon av jämförelseytorna på årets Gallringsdagar föreslog gallringsmallen en tredje gallring. Trots måttfulla förstagallringar och en hög bonitet (T30 i en del ytor).
Samtliga av de föreslagna andragallringarna (om 12-20 år) skulle lätt kunna hanteras med beståndsgående maskiner om man ser till medeldiametrar och medelstam. Jag ska leta upp de uppgifterna och lägga upp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

källshult  
#528923 nu har malwa och södra en skogsdag på söndag 21/10 https://www.blocket.se/kronoberg/Malwa_ ... ?ca=21&w=3

Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

r93  
#528979
halvproffs skrev:Det är ju även den stora tyngden från dem större masninerna som t.o.m smular stenarna och gör diken som är otrevliga.
Vi får nog använda så skonsamma metoder som möjligt på markerna annars kommer vi att bli straffade senare.


I våras när jag skulle köra ut min ved så fick jag be grannen köra ut det för min 430 med gammal mohedavagn sjönk.

Han har en valtra a75 (tror jag) med en moheda åtta ton efter.

Hans ekipage borde väga dubbelt så mycket än mitt, ungefär lika brett men efter han blev det knappt ett spår, medans min ”minitraktor” gjorde diken.

Självklart beror det på att han har breda däck. Jag får troligtvis köra två vändor för att få med samma som han tar på en.
Vilket är värst för skogen?

Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

jannee  
#528984 Jag har en ungefär lika stort (tungt) ekipage som du r93 men några större eller djupare spår har jag inte upplevt.
Å andra sidan har jag dyrt lärt mig att anlägga vägar där det bär eller köra när det finns bärighet men framför allt inte lasta fullt när bärigheten är dålig.
Frugan tycker att mina körvägar är utmärkta stigar att ta skogspromenader på, jämna och fina (välpackade). Hur det sedan påverkar skogen i vägens närhet är jag osäker på.

Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

r93  
#528988 Så är det naturligtvis, dock var det lite extremt i våras med den enorma snösmältning som var.

Det jag vill få fram är att troligtvis har en liten maskin med smalare däck högre marktryck än en större med bredare däck.

Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

r93  
#528998
1539802778_e45e8e79-2f76-47d9-a548-86e498001ca3.jpeg


Tunnan på bilden väger 14 ton tom tar 35 kubik, traktorn väger 14 ton plus tanken på framlyften, ingen aning om hur stor den är?

Troligtvis är detta ett ekipage som väger närmare 70 än 60 ton, det är många hjul men tar marken skada av det?

Bönderna borde ju veta, skulle dom förstöra jordstrukturen längre ner så borde det väl märkas på åkrarna att det blir sämre och sämre för varje år.

I skogsbruket så blir maskinerna mindre och lättare, och i jordbruket tvärt om.

Intressant är det i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

halvproffs  
#529004 Vilken traktors bakhjul skulle du vilja få foten överkörd av? Den stora traktorn eller din lilla 430?

Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

r93  
#529011 :lol: :lol:

Det är inte lätt, min fot är nog nästan lika lång som däcket är brett på min = halva vikten på bakaxlen hamnar på min fot, på fendten så är väl min fot en tiondel av anläggningsytan? kanske inte ens det? = en tiondel av halva bakaxlen.

Blir du hellre trampad på foten av en nätt dam med klackskor, eller en fullvuxen skogshuggare med stövlar? Odubbade förstås :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).