Gallring

43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

49 inlägg 21429 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

Torbjörn Johnsen  
#516327 I dagarna publicerades ett intressant examensarbete om skogsägares inställning till gallring med små maskiner. Det är två elever på Linnéuniversitetets Skogs- & Träprogram, Filip Jägervall och Bennie Johansson, som gjort en omfattande attitydstudie bland skogsägare i Götaland. Studien är initierad av Södra som vill veta mer om hur främst deras medlemmar ser på användningen av små maskiner.

Resultatet är mycket intressant och borde, om Södra tar till sig resultatet, leda till en hel del förändringar i sammansättningen av den maskinpark som ska göra gallringsjobben hos medlemmarna framöver.

Undersökningen baseras dels på en enkätundersökning som gjorts med 500 slumpmässigt utvalda södramedlemmar inom hela verksamhetsmrådet. Enkäten gjordes via postutskick med uppföljande webbenkät och svarsfrekvensen blev över 50% vilket man måste se som bra i jämförelse med liknande enkäter.

Kort sammanfattat kan man säga att det finns ett massivt intresse från skogsägarna om att använda mindre maskiner i gallring. Med mindre menas i det här fallet mindre än 2,2 meters maskinbredd och inkluderar då maskiner som Rottnes H8, Sampos lilla skördare samt Malwas, Vimeks och Terris maskiner. Utan hänsyn till kostnadsbilden svarar 83% att de skulle/i vissa fall skulle välja mindre maskiner.

Att intresset finns är kanske inte så förvånande men sedan kommer några frågor som enligt författarna (och deras referenser) tydligt visar att det finns en klar skillnad mellan vad skogsägarna egentligen tycker mot vad virkesköparna/inspektorerna TROR att skogsägarna tycker. Skogsägarna ser mer långsiktigt på gallringsinsatsen än enbart till det direkta gallringsnettot medan inköparna tror att gallringsnettot är det viktigaste.

Gärna mindre maskiner även om det kostar 45 kr/m3fub mer
Även om det kostar 45 kr/m3fub mer med mindre maskiner än med konventionella maskiner så skulle 43% av skogsägarna välja mindre maskiner medan 36% säger nej. (21% svarar vet inte.)

1530176190_skärmavbild_2018-06-28_kl._10.12.28.png


De skogliga rådgivarna/inköparna har helt klart ett stort inflytande över skogsägarnas beslut och hela 88 % av skogsägarna skulle absolut eller i vissa fall välja mindre maskiner om rådgivarna föreslår det.

Så här skriver författarna om rådgivarnas roll:

Enligt figur 7 skulle 88 % av skogsägarna välja att gallra med små maskiner vid minst något tillfälle om deras skogliga rådgivare förslog det. Vilket innebär att skogliga rådgivare, t.ex. virkesinköpares åsikter har stor påverkan på skogsägaren. Enligt figur 8 vet 21 % av skogsägarna inte om de kan tänka sig betala mer för att gallra med små maskiner än normalstora maskiner. Även detta gör att det finns möjlighet för virkesinköpare att ge råd om det. Virkesinköpare föreslår inte nyttjandet av små maskiner i någon stor utsträckning eftersom resultatet från intervjuerna visade att fem av sex skogsägare inte har fått råd av någon att använda små maskiner vid gallring. Detta stycket sammanfattas till, att om skogsägarens rådgivare har en negativ inställning till gallring med små maskiner spelar det ingen roll om företaget erbjuder små maskiner då rådgivaren ändå inte kommer förespråka små maskiner vid lämpliga bestånd.


1530176191_skärmavbild_2018-06-28_kl._10.09.40.png


Bättre gallring med mindre maskiner enligt skogsägarna
Som komplement till enkätundersökningen gjordes intervjuer med en handfull skogsägare som anlitat mindre maskiner i gallring. Dessa fick sökas utanför Södras medlemsbas eftersom Södra hittills inte erbjudit gallring med mindre maskiner. De skogsägare som intervjuades angav att de inte fått rekommendationer om att använda mindre maskiner utan att de drivit det här helt på eget initiativ.

Både enkätsvaren från ca 250 Södramedlemmar och svaren i intervjuerna visar att skogsägarna anser att mindre gallringsmaskiner ger mindre skador på skog och mark samt att gallringen blir jämnare. Man anser också att det är viktigt att hålla ner stickvägsbredden. Även om det inte finns ett massivt stöd i forskningen för det här förhållningssättet så är skogsägarnas uppfattning mycket tydlig.

Undersökningens slutsatser

1530176190_skärmavbild_2018-06-28_kl._10.11.27.png

- Det finns en stark övertygelse bland Södras medlemmar om att skogen ska gallras. Mindre än en procent av medlemmarna säger nej till gallring.

-Det finns en relativt hög efterfrågan (43 %) på små maskiner i förstagallring i södra Sverige även vid en ökad kostnad på 45 kr/m3 fub.

-Även vid dyrare m3 fub pris än 45 kr/m3 fub skulle 21 % välja små maskiner vid förstagallring.

-Om ingen kostnadsbild tas upp till skogsägaren skulle 83 % välja/eller i vissa fall välja små maskiner i gallring om det finns tillgängligt.

-Skogsägare i Kronoberg och Västra Götalands län är generellt mer positiva till att gallra med små maskiner än skogsägare i andra län, även när det innebär en högre kostnad.

-Majoriteten av skogsägarna (69 %) tycker att föraren är viktigare än maskinstorleken vilket visar på vikten av att det även krävs en duktig förare om små maskiner i gallring ska efterfrågas.

-Om den skogliga rådgivaren (troligtvis inköparen) föreslår små maskiner i gallring skulle 88 % välja det eller i vissa fall välja det. Detta resultat visar på hur viktig inköparens roll är om en organisation ska införa små maskiner vid gallring.

-De viktigaste orsakerna till varför skogsägaren väljer små maskiner är troligtvis bredden på stickvägen, att skogsägaren anser att det blir mindre skador och att det blir ett jämnare bestånd efteråt.

Här hittar ni hela Examensarbetet där ni kan läsa mer om studien.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

hlb  
#516345 Så utskälld jag blev, när jag började tala om detta på Södramöte för 5-6 år sedan. Känns så skönt att de börjar ändra sig.

Användarvisningsbild

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

Traktordave  
#516389 Svara på enkät går nog bra men verkligheten är jag rädd är en annan.
På mina föräldras fastighet ska Södra gallra. Frågade då om mindre gallringsgrupper typ Malwa. Fick då till svar att dom slutat med det då många tyckte det blivit för dyrt...

Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516393 Jag vet inte om man skall skratta eller gråta :-) Ser ut som om du har din skog i Kinna Sbo @traktordave?
I Kinna går det 2 st Malwa skotare bakom Rottne H8 varav den ena gruppen går upp och kör skift för att möta efterfrågan i augusti! Du får gärna ringa mig så skall jag förmedla kontakt till entreprenörerna.
mvh
Magnus Wallin
Malwa Forest AB
0768-439595

Användarvisningsbild

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

Traktordave  
#516398 @Swetrac. Detta är i Broby verksamhetsområde, nordvästra Blekinge. Har du kontakt med entreprenörer där också?

Användarvisningsbild

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

källshult  
#516400 Det är ett svalt intresse på ljungbys sbo också pratade med min inspektor i höstas om små maskiner i gallring .

Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516405 Ok då vet jag!
Vi hade demo och informationsträff för en månad sedan i Ljungby.
Tyvärr har vi ingen entreprenör där nere, vi levererar en maskin till Braås idag men det är nog lite långt:-)

Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

bgsentr  
#516414 Klart att södra motarbetar detta med näbbar och klor!
Det blir ju mindre massaved och mer timmer
Billig massaved är ju det södra jagar konstant

Användarvisningsbild

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

dan_e_j  
#516450
bgsentr skrev:Klart att södra motarbetar detta med näbbar och klor!
Det blir ju mindre massaved och mer timmer
Billig massaved är ju det södra jagar konstant



Jag ser inte riktigt kopplingen. Vad är det som gör att det blir mindre massaved och mer timmer med små maskiner? Tar man inte ut lika stor mängd i motsvarande gallring?

Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

jannee  
#516460 Personligen har jag den uppfattningen att avgörande är INTE storleken på gallringsskördaren utan avgörandet ligger på den som framför maskinen och vilka direktiv han fått sig tilldelat.
Bestämmer sig skogsägaren för att det är det mest optimala som gäller för honom och maskinföraren programmerat in detta i datorn så vore väl f*n om det inte då blir klentimmer/kubb i stället för massaved om det nu kommer att ge mer i börsen.
För övrigt är det väl skotaren som är problemet - tar störst plats, och det är väl just också där den stora kostnaden ligger.
MEN gör du smala vägar vid 1:a gallringen hur blir det då vid 2:a gallringen (kanske sista gallringen)?
Även då en "pytte"liten maskin eller ska de gamla kantträden tas bort och hur ser det ut bakom dessa?
Tror inte man ska stirra sig blind på maskinstorleken utan i stället vara noga men vilken entreprenör man får sig tilldelad.
De entreprenörer som du kanske får vänta åravis på kanske är väl värda att vänta på.

Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

Amatörhuggare 62  
#516466 Helt klart, piloten d hänger på.

Och smal maskin första. Å stor maskin sedan.
Är det då gallrat bakom vägträden.
Ja då så kan väggata,Helt plötsligt bli sex sju meter. Å då blåser d omkull sedan.
För nya kantträden i väggata. Inte så rotade. Som dom andra.
En fundering.

Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

Tikka  
#516476 Ja mindre maskiner i gallring och framför allt mindre skotare är något jag hoppas på inom snar framtid. Senast jag gallrade pratade jag med skördarföraren om sticksvägsarealen och som han sa får han hugga några extra träd bra för att skotaren skall komma fram. I tallbestånd med lägre stamantal till slutavverkning går det väl an med den sticksvägsbredden som blir med dagens maskinsystem. Granbestånd med större antal stammar till slutavverkning blir idag väldig ojämt gallrade för att inte ta för hårt i grundytan med hänsyn taget till stickvägsarealen.
Som det är idag har jag lite ont i magen varje gång jag ska ut och se på resultatet efter utförd gallring.

Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

alias  
#516487
Traktordave skrev:@Swetrac. Detta är i Broby verksamhetsområde, nordvästra Blekinge. Har du kontakt med entreprenörer där också?


@Traktordave:

Evaldssons Gård i Eringsboda har i alla fall kört åt Södra tidigare, är dock kanske inom Karlskrona VO nu?

http://www.evaldssons.com/evaldssons/

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

bgsentr  
#516505
dan_e_j skrev:
bgsentr skrev:Klart att södra motarbetar detta med näbbar och klor!
Det blir ju mindre massaved och mer timmer
Billig massaved är ju det södra jagar konstant



Jag ser inte riktigt kopplingen. Vad är det som gör att det blir mindre massaved och mer timmer med små maskiner? Tar man inte ut lika stor mängd i motsvarande gallring?

Mer träd kvar som blir timmer, färre som huggs bort för att stora maskiner ska fram

Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

bgsentr  
#516506 Man ska köra små maskiner i både första och andra gallring, ALDRig stora!
Helt värdelöst!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).