Gallring

Korridorgallring pressar gallringskostnaderna

29 inlägg 10878 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Korridorgallring pressar gallringskostnaderna

skogshare  
#788128 Som kuriosa minns jag att min far och jag på 1970-talet på bl.a. Lünerburgerheden i Tyskland köpte rotposter med tall som var sådd med radavstånd på 1,3 m och som vi anlitade en entreprenör att avverka med en Snorre-skotare (1,2 m bred vill jag minnas). Det handlade om tidiga förstagallringar och jag har för mig att vi tog ut var femte eller sjunde rad som stickväg och gallrade så gott det gick däremellan. Åtminstone tyskarna tyckte det var oerhört rationellt. Kostnadsmässigt kommer jag bara ihåg att vi betalade omkring 35 DM / m3t vid bilväg men i detta fall 0 på rot och alla verkade nöjda.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Korridorgallring pressar gallringskostnaderna

Lars Lundqvist SLU  
#788132 "…inte signifikant" betyder att det var så stor variation mellan de olika försöken att skillnaden i medelvärde kan bero på slump, dvs att det egntlogen inte finns nån skillnad.

Ljus behövs men det är marken som begränsar även i jordbruket. Olika åkrar ger olika, i samma by.

Användarvisningsbild

Re: Korridorgallring pressar gallringskostnaderna

hlb  
#788143 Svårt att mäta från skrivbordsstolen, Lars. Signifikant är ett ord för tyckare, eller hur. Det skiljer mycket mellan norr och söderläge. Du skojar inte med en som markkarterat sitt jordbruk i snart 60 år.

Användarvisningsbild

Re: Korridorgallring pressar gallringskostnaderna

Lars Lundqvist SLU  
#788155 Nej, signifikant är ett ord för statistik.

Att jämföra på ett ställe räcker inte, eftersom det alltid finns en naturlig variation som man inte har koll på. Att jämföra på två ställen är bättre, men vad ska du dra för slutsats om ena stället visar plus och det andra minus? Då jämför du på ett tredje, fjärde, femte, sjätte ställe, osv och räknar ihop ett medelvärde för alla platserna. Om medelvärdet säger att en behandling är 10% sämre men spridningen är från -20 till +20, vad ska du då dra för slutsats?

Det är där statistiken kommer in. Man förutsätter att en del av variationen beror på "naturlig slumpmässig variation" och beräknar sannolikheten för att den skillnad som medelvärdet säger beror på slump eller behandlingen. "Inte signifikant" betyder oftast 1/20, (5%), dvs om skulle göra ett oändligt antal experiment så skulle du få en tydlig skillnad vid var tjugonde försök även om det egentligen inte finns nån skillnad. Så "inte signifikant" betyder i klartext "troligen slumpen".

Om man läser originalstudien (som finns som referens) så ser man att det var tre lokaler och att variationen var så stor att det inte ens var nära att visa på någon effekt för tall men att det möjligen, eventuellt, skulle kunna finnas för gran, men så osannolikt att slutsatsen blir "ingen effekt".

hlb skrev:Njaåå. Ljus vill nog också till i processen. Gräset växer som exempel mycket fortare under en sommarmånad i Norrland än i Småland. Ljus under ett dygn.

Nej, det växer mycket sämre på Nordkalotten än i Småland... 😉
Det hjälper inte hur mycket ljus du har när marken begränsar produktionen. Det är därför man gödslar, dikar/bevattnar, men inte sätter ut strålkastare.

Användarvisningsbild

Re: Korridorgallring pressar gallringskostnaderna

hlb  
#788156 Hur dumt får man uttrycka sig i ditt yrke, Där föll din trovärdighet i mina ögon. Du vet, lika väl som jag, att forskare lätt får fram ett "Beställt" resultat. Varför tror du att man kostar på belysning i växthus?

Avatar Fallback

Re: Korridorgallring pressar gallringskostnaderna

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788157
hlb skrev:Hur dumt får man uttrycka sig i ditt yrke, Där föll din trovärdighet i mina ögon. Du vet, lika väl som jag, att forskare lätt får fram ett "Beställt" resultat. Varför tror du att man kostar på belysning i växthus?

Det är väl mer presentationen av forskningen som är beställd då, att man väljer vilka delar som ska med.

Användarvisningsbild

Re: Korridorgallring pressar gallringskostnaderna

Lars Lundqvist SLU  
#788159
hlb skrev:Varför tror du att man kostar på belysning i växthus?

Framförallt därför att växthus blockerar en del av det inkommande ljuset, för att det inte ska bli för varmt, och sen kompenseras det med artificiell belysning, plus att man vattnar och gödslar massor. Det går att näringsbevattna så ljuset blir begränsande, även på friland, men då krävs det enorma mängder vatten och gödsel.

Seriösa forskare vid universitet producerar inte "beställda" resultat. Däremot producerar de ibland resultat som är felaktiga p g a okunnighet. Det dyker upp alltmer sånt numera i och med att forskare utan skoglig kunskap ger sig in i debatten om skogsbruket. Men du får gärna förklara vem som skulle "beställa" en studie som visar att rektangelförband inte har nån effekt. Data finns ju tillgängligt för vem som helst som är intresserad och vill kolla själv.

Användarvisningsbild

Re: Korridorgallring pressar gallringskostnaderna

hlb  
#788162 Jag tvivlar inte på att lite variation i position är betydelselös. Sålunda låter jag alltid träden stå tätare vid en kant eller väg. Jag har noterat att dessa träd håller jämna steg i tillväxt med kollegorna, som står glesare, inne i beståndet, då de får ljus och näring utifrån också. Två träd kan stå helt inpå varandra om det finns extra utrymme runt omkring utan att tillväxten reduceras.
Dock föreslog jag min södra-inspektor att planera gallringsvägar redan vid planteringen för att optimera antalet växande träd efter gallring men det föll inte i god jord alls, Han behövde väl mycket massaved från gallringarna. Jag menar fortfarande att det är en intressant tanke. Många av mina gallringar är satta med plantavstånd på 1.80. Vill man då ha 4 m gallringsväg, får man ta två rader och vägen blir 5.40. Dessutom kan man läsa terrängen och planera väg mycket bättre vid plantering än vid gallring. Du kommer nog att sabla ner mig, men i vår skog gör vi som vi tycker är bäst.

Användarvisningsbild

Re: Korridorgallring pressar gallringskostnaderna

Lars Lundqvist SLU  
#788163 Att planera stickvägar från början är smart. Varför plantera träd som ska bort för att ge utrymme för stickväg?

Användarvisningsbild

Re: Korridorgallring pressar gallringskostnaderna

hlb  
#788165 Av samma anledning som att södra ofta siktar på de största träden, när man gör vägar. Man kan presentera ett bra ekonomiskt resultat för markägaren,
Tack för den första meningen, den värmer.

Avatar Fallback

Re: Korridorgallring pressar gallringskostnaderna

alias  
#788168
Lars Lundqvist SLU skrev:Att planera stickvägar från början är smart. Varför plantera träd som ska bort för att ge utrymme för stickväg?


Jag kan hålla med dig om att det låter som ett vettigt förslag i teorin.

I praktiken finns det ju dock ofta en viss nytta med att kunna köra på riset (och armeringen från stubbarna/rötterna) som man får från vägträden. Samtidigt är det ju svårt att veta vilken stickvägsbredd eller vilket stickvägsavstånd man ska räkna med.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Korridorgallring pressar gallringskostnaderna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788170 En risk med det är att ändrad teknik kan ställa ändrad krav på stickvägarna. Stickvägar för vinschgallring, stickväg för dagens gallringssteknik och för morgondagens gallringsteknik kanske skiljer sig?

Och ändrade hänsyn kring tex körskador och vad som skall lämnas orört i beståndet. Men vet man hur man skall gallra om 25 år så varför inte?

Användarvisningsbild

Re: Korridorgallring pressar gallringskostnaderna

hlb  
#788172 Även om vägarna får ändras, syns mina 4 m vägar inte uppifrån drönaren och då menar jag att hela vägytan utnyttjas för tillväxt. Står träden dessutom något tätare vid vägkanten ser jag inte problemet.

Användarvisningsbild

Re: Korridorgallring pressar gallringskostnaderna

p till p  
#788518 Borde det inte bli tjur i virket om man koridorgallrar sedan va det hur det blir med snöbrott och stormar .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).