Gallring

Dom här mindre traktorerna vad klarara de?

5 inlägg 8736 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dom här mindre traktorerna vad klarara de?

Byggonomen  
#506020 De här mindre traktorerna det finns flera modeller av det är den minsta. Ingen gräsklippartraktor utan en traktor av mindre modell. Har någon erfarenhet kring en sån? Har kikat på en till landet. Till plogning mestadels men funkar de även att gräva med eller blir det en kort historia?

Har en mindre fungerande 4-hjuling nu men den räcker inte till att skotta snön ens, det går men det är inte utan att det är ett tillhörande företag. Det tar lite för lång tid också man måste köra upp och ner och åt sidorna för att få bort snön det funkar men är inte det bästa. Därför tanken om en traktor och det känns som en mindre modell klarar mig ur knipan till att börja med.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Dom här mindre traktorerna vad klarara de?

Hema  
#506046 @axwell

Avatar Fallback

Re: Dom här mindre traktorerna vad klarara de?

axwell  
#506052 Ge lite mer om vad du menar med "mindre traktorer" och ett hum om tänkt budget.

Den här Fiaten är en mindre 4wd jordbrukstraktor med lastare som lätt borde klara det mesta inom snöröjning.
Den har 55 hp och väger drygt 3 ton med lastare.
https://www.blocket.se/sodermanland/Tra ... 282694.htm

Här en likadan som jag har och till den har jag spetsplog 170 cm, snöskopa 150 cm, snöblad 150 cm, jordskopa, pallgafflar, grävaggregat med 3,4 m räckvidd som lyfter drygt 1 ton, griplastarvagn som drivs av traktorns hydraulsystem. Lastaren lyfter minst 400 kg (200 kg i annons kan inte stämma).
http://traktortema.se/traktorer/yanmar%20ym-1510d.html

Lägger in ett klipp med spetsplogen där sidovingen sitter i markplanet på vänster sida, senare på höger sida högre upp för lägga ut snövallarna. Det mesta är hemgjort av mig enl. "man tager vad man haver". :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dom här mindre traktorerna vad klarara de?

Torleif  
#506796 Jag har en Massey-Ferguson 165 på 62 hästkrafter och skulle säga att den klarar allt vi behöver för husbehov och några hektar skog.
Ett problem är då snön går över baknaven. Då sitter man fast och eftersom den inte har fyrhjulsdrift är det bara att ta skyffeln och börja skotta loss sig. Naturligtvis skall det vara grova piggkedjor på bakhjulen hela vintersäsongen annars kommer man knappt sig utanför liderdörren.

Eftersom MF165 har ett väldigt utsatt styrsystem så har vi gjort ett bottenpansar av 7mm fartygsplåt som sträcker sig under hela främre delen av traktorn. Det skyddar mot vassa stenar i skogen.
Skogen är extremt stenig här i byn och med en liten traktor är det begränsat var man kan köra. Därför använder jag vinsch i skogen så jag kan köra der det går och vischa ut virket till körstråket.

Skall man gräva så skall det vara grävmaskin men det går bra att lasta jord och grus med en baklastaraggregat typ Renki eller liknande även på en mindre traktor. Jag har frontlastare på min för att min rygg inte tycker om att arbeta med baklastaraggregat eller bakskopa men för att det skall fungera med frontlastare på en mindre bakhjulsdriven traktor måste man ha en rejäl motvikt hängande i lyften alltid när man använder frontlastaren. Skall man köra i skogen måste frontlastaren gå enkelt att ta av och lämna hemma. Med frontlastaren på blir det för mycket vikt på de små framhjulen som gräver ned sig i snö och mjuk jord.

Om vi talar mindre traktorer så har jag ganska mycket erfarenhet av Leyland 254 på 50hkr och Massey-Ferguson 35x på 42hkr. Min uppfattning är att MF 35 är ungefär det minsta i traktorväg som är värt att ha för annat än trädgårdsbruk. Den klarar ungefär samma arbeten som min 165 men lassen blir mindre och framkomligheten i skogen och i djupsnö är sämre och redskapen blir smalare.
Jag skulle inte ha frontlastare på en traktor som är mindre än 50 hästar.


Det här är det bästa jag kan bidra med

Användarvisningsbild

Re: Dom här mindre traktorerna vad klarara de?

Byggonomen  
#508133 Har sett lite mindre än den men man skulle klara sig med men då får man väl ångra sig att man inte tog den större modellen senare. 125 tusen låter väl rimligt men det är lite över min budget nu. Är tillbehören kompatibla så de passar alla maskiner.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).