Gallring

Provat Malwa

5 inlägg 4538 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Provat Malwa

bgsentr  
#505804 Har vid några tillfällen fått utskick från Malwa att de kan hålla demo om man tar kontakt.
Så nu tog jag kontakt i vinter och vi bestämde att jag återkommer när jag huggt ett lämpligt objekt.
Bakgrund:
Jag lejer alltid en H8 till gallring då jag har ganska elak terräng på många ställen, och tycker då att H8 gör ett bättre jobb.
stickvägsgående skördare utan pendelarmar tenderar att hugga bort skogen där den växer som bäst och där det är besvärligt blir det inte gallrat.
Problemet har hela tiden varit skotarna, hur glad blir man när det kommer en Valmet 840, tonvikt 16ton, bredd 2,90 utan band, och det går ju av någon obegriplig anledning inte köra utan, alltså bredd 3,20.
Vikt lastad närmare 30 ton i gallring i Småland där det sällan blir tjälad mark,sjukt!
Efter att vi gallrat ett tjugotal hektar som redan hade stickvägar, körde vi en första gallring med H8 där föraren gjorde precis som jag vill.
2st mellanslag där skördare matade ut virket, så skotaren bara körde var tredje väg, och dessa vägar är inte bredare än att H8 tog sig fram.
Flera vägar var backvägar för att inte köra onödigt i beståndet.

Så kom Malwan!
Men det blev inte en demokörning som jag trodde, utan jag fick låna den två dar och köra själv, perfekt, efter ett par timmar gick det som en dans.
Den tog sig med lätthet fram där H8 gått, 2,15 bred vikt 5,5ton lastar lika mycket
Detta blev den finaste gallringen sen jag högg manuellt för 35 år sedan och körde ut med traktor och vajerkran.
Supernöjd!



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Provat Malwa

sundelius  
#505812 Vilken trevlig läsning på morgonen :-bd
Funderar du på köp eller försöker du leja in entrepenör med Malwa vid nästa gallring?

Användarvisningsbild

Re: Provat Malwa

JensSkoog  
#505815 Så nu blir det köp :grin:

edit: Tänkte ju att "sundelius" var på väg :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Provat Malwa

bgsentr  
#505903 Helst vill jag inte köpa, då jag har begränsat med tid att köra själv, då jag har en annan rörelse som tar all tid i anspråk.
Är ju lite svårt att motivera ekonomiskt också, även om jag gallrar drygt tusen fub varje år, så skulle den stå still 10-11 månader om året och kostar 1;5 milj.
Jag hoppas att en duktig entreprenör i mitt område köper en som jag kan leja.
Problemet är att det finns en sekt som motarbetar detta system med näbbar och klor då det blir mindre massaved till industrin.🤑

   TS
Avatar Fallback

Re: Provat Malwa

bgsentr  
#505907 Jag gillade maskinen mycket, även om jag har ett par synpunkter
1. Ramen som utgör skyddsbåge i hytten sticker in i hytten och gör det väldigt trångt när man ska snurra stolen, det vore lätt åtgärdat då det finns plats ut mot hjulet att flytta ut den 5cm
2. Andra banken satt väl långt bak, kollade inte om det gick flytta fram den, 2,5m kubb var knappt de räckte över båda bankarna
3. Ljudnivån på värmefläkten var för hög även på lägsta hastighet, kanske kunde ljudisoleras
4. Ibland uppstod något som liknade pumpkavitation, vet inte varför men det brukar inte vara bra för livslängden
5. Gillade inte att stöttorna var lösa, men såg sedan att det gick sätta i skruvar
6. Tyckte rostskyddet var dåligt, rostfläckar på lackerade ytor

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).