Gallring

Gallra eller slutavverka?

9 inlägg 6321 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallra eller slutavverka?

dan_e_j  
#504066 Jag är tyvärr inte skogsägare idag men söker efter ett lämpligt objekt. Har varit och tittat på an fastighet igår med en del fin skog på frisk mark. Fastigheten ligger i norra Skåne och har ett område som består av dikad mosse, se bilderna nedan. Vad tror ni är det bästa att göra med detta område? Ska man gallra och om möjligt rensa dikena eller är det bättre att avverka och plantera/så ny skog med tanke på att det inte är någon strålande kvalitet?

Tacksam över att få ta del av era erfarenheter.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallra eller slutavverka?

jannee  
#504075 Slutavverka, rensa dikena noggrant (fördjupa). Plantera därefter stora förädlade barrotsplantor (gran). Plantera så pass glest att du ALDRIG behöver gallra bort några granar.
I.o.m. detta förvarande bör du ha ett område med avverkningsbar skog inom 60 år och med ett enormt virkesinnehav.

Avatar Fallback

Re: Gallra eller slutavverka?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504113 Jag skulle säga gallra. Hade marktypen varit bättre så hade det funnits betydligt mer granunderväxt. Hade det varit så hade jag trott på jannees förslag.
Går du in nu och gör en timmerställning i kombination med dikesrensning så får man en relativt hög tillväxt till mycket låg kostnad dessutom hamnar den tillväxten direkt i timmerdimensioner där den betalar sig bättre.

Användarvisningsbild

Re: Gallra eller slutavverka?

Chris983  
#504115 Två frågor;
Vad har du för mål med skogen?
Vad kräver banken? En del banker kräver att den skog som kan slutavverkas slutavverkas.

Användarvisningsbild

Re: Gallra eller slutavverka?

dan_e_j  
#504138
Chris983 skrev:Två frågor;
Vad har du för mål med skogen?
Vad kräver banken? En del banker kräver att den skog som kan slutavverkas slutavverkas.



Ja så brukar det vara, men det brukar begränsas till S2 skogen och detta skulle nog snarare benämnas G2 eller som allra mest S1.

Målet är väl att det ska bli en värdefullare skog på sikt. Avvägningen sammanfattas ganska bra av de två inläggen ovan. Är det bäst att avverka nu, det blir väl ett visst netto som kan bidra till insatsen, eller är det bättre att gallra och om 20 år ha en hyfsat fin timmerställning.

Kan tänka mig att knäckfrågan är hur pass produktiv marken är. Det är ju som sagt en torvmosse som dikats och det växer ju åtminstone blåbär men det är ju inte någon extrem mark direkt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallra eller slutavverka?

Torbjörn Johnsen  
#504140 Håller med busholle om att det här beståndet har mer att ge. En gallring där de bästa tallarna sen kan stå och lägga på sig rejält. Att hugga ner allt och sen försöka få upp gran på mossmark kan vara väldigt svårt p g a frost och annat elände. Bättre att använda det som redan finns och som säkert producerar bra idag. Det borde gå att på sikt föryngra till tall med skärmställning.

Avatar Fallback

Re: Gallra eller slutavverka?

jannee  
#504196 Dikade ut ett ha kärr/mosse på 70 talet. Stod där och var tall, för övrigt mest skvattran.
Enligt expertis var det bortkastade pengar att först dika ut och sedan plantera gran, är för dålig mark, blir inget av det sas det.
Gjorde helt rätt i att gräva djupa diken (marken har senare sjunkit minst 50 cm.
Gjorde dock HELT fel när jag planterade, enligt "expertis" skulle inga granar trivas med påföljd att jag för säkerhets skull planterade tätt. Blev inte lite problematiskt att senare gallra detta bestånd. Alla granrötter ligger nämligen i markytan för att inte säga ovanpå - blev så omständligt att den gallringen var rena förlusten, men tyvärr nödvändig.
Tror inte risken för vårfrost är direkt överhängande i norra Skåne dock kan det vara knepigt att få upp tall i skärmställning eftersom tillgången på älg är lite väl bra - men det är bara mina synpunkter.

Användarvisningsbild

Re: Gallra eller slutavverka?

halvproffs  
#504207 Håller helt med busholle. Glesa ur så det blir som en timmerställning och sen får man se vad som kommer underifrån. På min mark med liknade myr blir granarna bara nån meter hög med 3cm toppskott. Är nog för kallt här, däremot tallen brukar komma rätt bra om det är urglesat tillräckligt.

Användarvisningsbild

Re: Gallra eller slutavverka?

dan_e_j  
#504357 Tack för era synpunkter!
Det är mycket funderingar som spökar inför ett fastighetsköp.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).