Gallring

Gallringsdagarna 2018

331 inlägg 119449 visningar 84 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

Torbjörn Johnsen  
#514729
Vardon skrev:På de två flikarna med dagsprogrammet står det fredag / Lördag när gallringsdagarna är tors- fredag enligt datumen... Sånt kan bli tokigt...


Ja, det är lite sådana detaljer som ska fixas men det blir klart under veckan.

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

Torbjörn Johnsen  
#515567 Här finns ett pressmeddelande om Gallringsdagarna 2018 som gick ut i går:
I september är det dags för Skogsforums tredje upplaga av Gallringsdagarna. Ett arrangemang med utställning och demo som dragit flera tusen besökare i Tidaholm 2016 och i Dalarna 2017. I år kommer Gallringsdagarna till skogstäta Småland den 20-21 september och gallringsfrågorna är hetare än någonsin!


Läs hela här och känn er fria att dela:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressrelea ... ng-2547284

Idag har Fredrik och jag ägnat några timmar i skogen för att planera hur vi ska disponera området. I morgon träffar jag Sveaskog och gräventreprenören för att planera lite vägjobb.

Utställarna och samarbetspartners börjar boka upp sig på bred front och det ser ut att bli en ökning jämfört med både 2016 och 2017.

När det gäller jämförelseytorna har vi nu en bra idé om exakt vilka olika exempel vi vill visa upp. På papperet har vi 19 st olika ytor beskrivna idag men det kommer att kräva en del att få ihop alla. Vi får se hur många det slutligen blir. Det handlar om olika maskinsystem med olika stickvägsavstånd och stickvägsbredder men det handlar också om att visa olika gallringsformer (låg/hög/rak) samt olika uttagsnivåer.

Om det är någon av er medlemmar som bor i närheten av Jönköping/Fägrida, som har tid och som skulle tycka det är kul att vara med i förberedelsejobbet får gärna höra av er med PM till mig. Om inte annat är det ju trevligt att kunna fika ihop :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

Torbjörn Johnsen  
#516086 Började hugga upp montrar idag. Det var varmt! Totalt behövs plats för ca 50 utställare så det blir ganska fullspäckat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

Torbjörn Johnsen  
#516087 Lite fler bilder...

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2018

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516090 Snyggt, låter som du behövt en av de kommande skördarna med ac i hytten 😉

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2018

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516138 Det var lugnt och stilla där idag.
Marken påminner mycket om Tidaholm men med något bättre boniteter.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

Torbjörn Johnsen  
#516149 Ja, fast nu är det full fart! Varmt eftermiddagsskift i full gång. I morgon börjar vi göra i ordning vägen :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

Torbjörn Johnsen  
#516150 Går åt mycket vatten

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

Torbjörn Johnsen  
#516243 Idag börjar vi göra i ordning vägen/slingan. Samtidigt grovplaneras montrar. Jag försöker hugga i samma takt som grävarn jobbar. #jagad

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

Erre  
#516244 Fram med redbull och druvsocker :d

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

Torbjörn Johnsen  
#516246 Det värsta är att Husqvarnan (550) går som ett spjut i värmen och det skär sagoligt bra också. Undrar om det finns nåt belägg för att sågar går bättre mär det är varmt eller om det bara är inbillning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

källshult  
#516247
Torbjörn Johnsen skrev:Det värsta är att Husqvarnan (550) går som ett spjut i värmen och det skär sagoligt bra också. Undrar om det finns nåt belägg för att sågar går bättre mär det är varmt eller om det bara är inbillning?

Var ute i går kväll och fällde med min 550 men tyckte att den börja bli lite svag men vad det kan var vet jag inte riktigt har pratat med husqvarna återförsäljaren och sa att dom kan nypa när det är varmt ute nu 25 grader och uppåt .ska lämna in den i morgon så dom kan koppla upp datorn till sågen ev progamvaran nu är min så ca 6 år och den har varit med en del

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2018

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516248
Torbjörn Johnsen skrev:Det värsta är att Husqvarnan (550) går som ett spjut i värmen och det skär sagoligt bra också. Undrar om det finns nåt belägg för att sågar går bättre mär det är varmt eller om det bara är inbillning?


Det är inte så att fukthalten är optimal i virket så spånorna är större och går lättare än vanligt?

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2018

tallen100  
#516267 En tvåtaktare går allra bäst när den är på gränsen till att skära :geek:

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

källshult  
#516428 Såget är riktigt det var gasvajer som har blivit klämd och så ny programvara

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).