Gallring

Gallringsdagarna 2018

331 inlägg 120513 visningar 84 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

Rassmus1970  
#525506 Takk for en fin dag!
Kommer nok til å reise over flere ganger.
IMG_20180921_100858.jpeg
IMG_20180921_123543.jpeg
IMG_20180921_110833.jpeg

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

ilbajten  
#525515 Vatt dä en sväng ida... trevlit. Hade tu mä vädret mä, böja regna nä ja ste u bilen hemma😄👍🏻
Go helg på e alla

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

halvproffs  
#525521 Nu har jag varit hemma en timme och kopplar av i soffan. Tack alla ni som ställt upp och alla trevliga människor som jag träffat.

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2018

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525523 Tack för ett par trevliga o intressanta dagar 😀 Vi hade tur med vädret ända tills vi skulle hem, hann bli rejält blöt av bara att skruva uppstödbenen på husvagnen.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

hlb  
#525527 Tack alla för gästfrihet och trevligt bemötande och särskilt till Torbjörn för en suverän referensslinga.

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2018

Hema  
#525537 Jag trodde att det skulle på till 16:00, men jag hade inte hunnit med allt iaf. Så jag passade på att göra ett besök hos Siggesmaskiner.

Nu står jag instängd under ett tak och vädret blev helt plötsligt skit. Nu missade jag ta kort på ladutaket, då en del plåt flög av.

Blev iaf en liten film.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

hemhuggare  
#525543 Tack för en intressant dag speciellt till Fredrik och Torbjörn och alla medlemmar som gjort detta möjligt. Lagom storlek och bra blandning av utställare. Provytorna är mycket intressant att se och jämföra Detta är ett mycket bra koncept det känns som det är de enda skogsdagar som är på leverantörens sida.

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2018

skogslaban  
#525545 Tack för en intressant dag. Blir det gallring i granskog nästa gång? Har ett förslag med namnlappar med alias på skogsforum medlemmar, Hlb hade detta när vi besökte honom i Markaryd

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2018

beas  
#525551 Tack för trevligt och bra arrangemang.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525552 Tack alla för ni gjort gallringsdagarna möjliga! 👍👍Jag och vovven tackar för gästfriheten vid campingen!🤗

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2018

uffejohan  
#525556 Instämmer i alla kommentarer om detta, fantastiskt initiativ och ett jättejobb av Torbjörn och Fredrik och alla andra, inte minst Tåndemåla!
Jag blev imponerad av det jobb som de beståndsgående skördarna gjorde, typ H8:an. Skillnaden på provytans 5 metersväg var slående. Nu vet jag hur jag vill ha det på min fastighet!

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2018

Hema  
#525568 En liten liten summering: Nästan precis som på första Gallringsdagarna utanför Tidaholm 2016, så upplever man att det är enklare att prata med utställarna.

Man får bland annat höra att Iggesund Forest bara gjort ett litet uppehåll i tillverkningen av motorsågssvärd. De kommer tillbaka! 👍

Husqvarna kommer komma med nyheter om en ny såg (jag tolkade hintarna som om det rörde sig mellan 6-12mån), de kommer med en ny huggarsele till Jul, även på kedjefronten verkar det som om guldlänken är här för att stanna och utbudet kommer bli bättre i X-cut-familjen (olika bredder och semi/hel-mejslade skärtänder) framöver.

Alla Yamahas Kodiak 700 ska numera ha låsbar framdiff och även servo. 450:n tappade dock låsbar diff. Verkar även som om deras tillbehörsprogram, börjar närma sig utbudet som den förra modellen hade.

Lennartsfors hjulhästen har sålt i ca 80 ex. och tröttnar man på vagnsdelen är den relativt lätt att byta/uppgradera. Vilket borde ge ett bra andrahandsvärde.

Vimek 404duo kan man nu snurra förarstol 180grader, så man sitter rakt vid körning i nonsens riktning. Jag ser framför mig, där man kopplar på en smidig 3-punkt och kan då koppla på ett lunningsspel, vilket gör den väldigt smidig vid vindfällshantering. Eller bara skörda, vinsch fram, skotta upp.
Känns som om att detta kan bli en bra kompromiss för den större självverksamme.

Angående Malwa, så tycker jag att de går förnämligt tyst. Deras skotare med tillhörande vagn, kanske passar fint, nu när Korsvirke börjar komma och det blir 3 & 6m längder, där 3m-längderna nog skulle göra sig bra.

Hj-metoden med att hänga upp en 6m-klentimmersstock och använda som fällbänk, kommer nog en hel testa. Men va uppmärksam på att du inte kapar dem för korta.

Nu har jag inte så mycket erfarenheter på skördare, men nog tyckte jag allt att Profi-skördaren kändes effektiv, även om jag föredrar resultatet av Rottnes H8D. Missade Terris 8-hjulingar, men jag tror de kan bli en ny utmanare för Vimek och Malwa. Frågan som man ställer sig, varför kom de inte med hjul tidigare (första gången Elmia förra året?)

Miniskotare som Usewood och Kinitec, med deras förlängningsbara lastutrymme, kommer nog att anammas av fler framöver.

Kranman hade jag dålig timing för att snacka, men jag tror på P25-bärare till mer uppdrag än bara bära runt på en processor. Vad sägs om att skifta till kran, stödben och litet flak, för att utföra dike rensning eller för att dra upp telefonledningsstolpar och kunna ut, likt den gamla stolpmyran? Jag säger bara se möjligheterna.

Slutligen seminariet. Tyckte att kvinnan som höll i hela framförandet gjorde ett bra jobb. Intrycket man fick av sittningen var att man var rätt nöjd med prisbilden och att vi generellt gallra för sent. På påståendet att skogsägaren hellre väntar lite med gallringen, för att inte få ett minusresultat. Skulle man se upp med stormskador, då risken ökar med trädhöjden. På en Södra träff, fick jag information om att massan från ungskog är extra bra (beror visst på vad man ska producera). Så frågade representanten från Vida hur klentimmer från gallringsskogen står sig mot motsvarande klentimmer från slutavverkning. Han svarade att klentimmer från slutavverkning var lättare att få rak, men att med rätt utrustning vid torkning gick det även bra med klentimmer från gallringsskogen, plus att den innehåller finare kvistar. Vida hade även blivit godkända för den Japanska marknaden som köper mycket kortvirke (kubb, konstruktionsvirke)

Södra (om jag nu minns rätt) tyckte som sagt att prisbilden låg bra på massa och Sydved tyckte att prisbilden på massan nu låg så pass bra att det var lätt att gå plus på en förstagallring. Inte ordagrant men: Att gå mer plus, var snudd på att vara pengakåt. Detta är väl fel ställe o gnälla. Men kan man uttrycka sig så när det verkligen går jättebra för massaindustrin där de gör 200-300% i förtjänst på råvarupriset och de inte i närheten vill dela med sig av kakan?

Det pratades om hur viktigt det är att gallra i tid. Hur kommer det då bli vid en lågkonjunktur? Utan incitament kommer väl få vilja gallra tidigare än de gör nu?

Sist men verkligen inte minst, jämförelserutorna, hörde bara gott om detta och att det redan var klart och inga maskiner som tog fokus som Sundelius (han med snyggaste solbrännan) så bra uttryckte det. Fast precis vid ingången (eller uppgången om vi ska vara ärliga) tog Sebbe med sin fina MF en massa uppmärksamhet och hur fint han körde den med så lite tid bakom spakarna, imponerande! Var detta nog en fullpott, kanske lite negativt att alla inte hade så lätt att gå runt där. Men överlag var detta nya visualiseringskoncept en fullpoängare.

Hlb och jag var överens om att det vore intressant att göra en forumsträff om ca 5år och sedan utvärdera ytorna igen. Även från äldre gallringsdagar.

Lite bilder:
1537569807_dsc_1389.jpg

1537569816_dsc_1388.jpg

1537569827_dsc_1387.jpg

1537569835_dsc_1385.jpg

1537569845_dsc_1384.jpg

1537569861_dsc_1386.jpg


Tack till Fredrik och Torbjörn, alla forumister och andra trevliga deltagare. Tur med vädret hade vi verkligen också. :-bd Nya forumister att träffa irl va källshult, SHR, björnjägarn och molnia 👍👍

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

JensSkoog  
#525569 Hemma efter två trevliga och lärorika dagar, med många trevliga människor.
Blev lite extra tid i bilen, eftersom alla färjor låg still i stormen, så vi fick
köra upp till tunnellen under Oslofjorden.

Vilket fantastiskt jobb som var gjort innan man öppnade för publiken, av
Fredrik och Torbjörn och alla som hade hjulpit till. Hatten av. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

JensSkoog  
#525578 Hoppas att inte stedningsjobbet efter dagarna blåste till skogs.
Kände på mig när vi fick höra att vinden och regnet drabbade illa
att vi skulle ha stannat och gett en hand i nedriggning av tältet och
annat som vinden kunne blåsa åt skogen :oops:

Men, vi som skulle till Norge fick en
bra extraresa eftersom alla färjer över fjorden var inställda så det
blev femtiosex mil innan vi var hemme :lol:

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

Torbjörn Johnsen  
#525598
JensSkoog skrev:Hoppas att inte stedningsjobbet efter dagarna blåste till skogs.
Kände på mig när vi fick höra att vinden och regnet drabbade illa
att vi skulle ha stannat och gett en hand i nedriggning av tältet och
annat som vinden kunne blåsa åt skogen :oops:

Men, vi som skulle till Norge fick en
bra extraresa eftersom alla färjer över fjorden var inställda så det
blev femtiosex mil innan vi var hemme :lol:


Ingen fara Jens!
Vi röjde upp det grövsta i går kväll och på måndag kommer Fredrik ner så slutstädar vi av området. Tack Jens för dina (och @Sundelius) insatser för att hålla campande skogsforummedlemmar mätta och glada även efter stängningstid :-bd
Nu laddar vi om för GD19!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).