Gallring

Gallringsdagarna 2018

331 inlägg 120535 visningar 84 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525426
NiDu skrev:
Zixten skrev:
NiDu skrev:Hej alla, en liten fråga. Går det att ta sig fram med barnvagn?


Ja, i alla fall om du har någon som puttar på vagnen.... :d

Provytorna är väl det enda som inte riktigt är nåbart med barnvagn....
Då får jag ta med mig frun också...

Hummm... är hon så ung att hon måste åka barnvagn?? :???:

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

rejser  
#525427
NiDu skrev:Hej alla, en liten fråga. Går det att ta sig fram med barnvagn?

Jag var där med barnvagn igår, som sagt, bär på provytorna, men man ser också provytorna tämligen bra från gångstråket.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

Kjello82  
#525433 På väg mot Gallringsdagarna!

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

Fredrik Reuter  
#525437 Entrégänget är redo för ytterligare en strålande dag i gallringsskogen, välkomna!

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

Fredrik Reuter  
#525441 En uppdatering såhär innan öppning av dag 2.
Torsdagen var riktigt bra och det är många som kommit fram till oss och talat om att de är riktigt nöjda både med besöket och utställning. Vi har inte räknat några besökare från gårdagen ännu men torsdagen var välbesökt och det luktar rekord lång väg.

Seminariet var väldigt uppskattat igår så har du chansen att vara med på det idag kl 13:00 så bör du inte missa det. Heta frågor om virkesmarknaden och många bra frågor från publiken. Vi återkommer med en sammanfattning här.

Jämförelseslingan är också uppskattad. Det är många som påtalat att det varit nyttigt att med egna ögon kunna jämföra olika typer av gallringar, uttag och stickvägsbredder med hjälp av all taxeringsdata som finns i foldern och på skyltar utefter slingan.

Nu kör vi in i kaklet även sista dagen, hoppas vi ses!

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

NiDu  
#525442
Zixten skrev:
NiDu skrev:
Zixten skrev:[quote="NiDu"]Hej alla, en liten fråga. Går det att ta sig fram med barnvagn?


Ja, i alla fall om du har någon som puttar på vagnen.... :d

Provytorna är väl det enda som inte riktigt är nåbart med barnvagn....
Då får jag ta med mig frun också...

Hummm... är hon så ung att hon måste åka barnvagn?? :???:[/quote]Nej nej nej, hon följer med för att det är så bra drag i na

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2018

certis  
#525445 Var på GD igår och tycker det var ett mycket bra upplägg :-bd
Ett stort tack till Fredrik och Torbjörn samt alla forumister som hjälpt till att skapa dessa dagar

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

Fredrik Reuter  
#525450 En kort video inifrån mässområdet.


Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

sundelius  
#525473 Måste säga att allas vår @Seb Macahan har ballar som medicinbollar. Hand upp de som vågat köra sin haussade knappt inkörda maskin i demo inför publik :-bd

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

sundelius  
#525484 Efter önskemål på campen så kommer receptet på äpplemer:
Dela äpplen i en behållare som är ca 10 liter.
Täck med vatten
Tillsätt 1 tsk Natriuombensonat och 1msk Vinsyra
Låt stå 3 dygn
Häll ut i annan behållare genom sil
Tillsätt socker efter smak. Jag kör på 4-5dl
Klart

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

Granstorp  
#525488 Hemkommen efter en dag på gallringsdagarna och jag måste säga att det var ett trevligt arrangemang!

Sen att det slutade med att jag hade en liten vagn efter bilen hem var inte riktigt planerat, men så kan det gå ibland!

Image1537540291.798693.jpg

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2018

miffoweiron  
#525490 Tack för en mycket bra mässa

Mvh
Mikael

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2018

zeetorg  
#525491
sundelius skrev:Måste säga att allas vår @Seb Macahan har ballar som medicinbollar. Hand upp de som vågat köra sin haussade knappt inkörda maskin i demo inför publik :-bd


Det såg väldigt bra ut på den där korta snutten, speciellt med tanke på att han säkert inte har hunnit blivit så van än!

Mina ballar är nog betydligt mindre...

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

källshult  
#525492 En mycket bra mässa och ett stort tacka till alla som har hjälpt till

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2018

bgsentr  
#525505 Besökte gallringsdagarna igår
Mycket trevligt och i lagom format
Kul att se all 11 olika provytorna
Den stora besvikelsen var ju seminariet, antagligen hade jag missuppfattat detta
Jag trodde det skulle handla om just gallringsmetoderna, istället skulle man lyssna på någon från SLU som jag egentligen inte vet vad han ville säga.
Södra och Sydveds företrädare kunde man definitivt sluppit
Vidas företrädare var ju påläst och kunnig, men behövde inte ägnat halva tiden till att tala om hur stora vida är
Bra moderator, men som sagt det borde handlat om gallringsmetoderna
Och där borde det varit engagerade skogsägare som stått där framme inte virkesindustrin.

När det gäller gallringsytorna så var det ju lätt att se vilket som såg bäst ut, men jag tror inte ATV och motorsåg är försvarbart idag mer än i undantagsfall.
Däremot beståndsgående skördare och skotare, det kostar kanske 2000:-/ ha mer men då står ju skogen kvar imorgon efter stormen också.
Det var ganska märkligt hur man på informationstavlorna kommit fram till uttaget i stickväg, det var högre på system som inte har några stickvägar.
Om man har 1000stammar kvar efter gallring så är ju förbandet ca 3 meter
Då blir ju stickvägsuttaget noll på tex Malwa
Har man 4 meter väg så är det ju volymen på 1 meter som är stickvägsuttag
Har man katastrofala 5m som en viss sekt brukar vilja hugga upp så är uttaget volymen på 2 meter
Dom siffrorna hade jag velat se
Sen har man bäddat för stormluckor och insektsangrepp också.
Som sagt trevligt, men för mig en viss besvikelse.
:roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).