Gallring

Gallringsdagarna 2018

331 inlägg 119626 visningar 84 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2018

jsn  
#525607 Jag är helnöjd med gårdagen, jag lyckades få provköra 4 av 5 sågmodeller jag valt imellan samt se den sista av de 5 gå en fäll och kvistningsduell mot 550XPG, med Husqvarnas fabriksförare!
(så jag köpte en Hva 545 idag)

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2018

Hema  
#525616
jsn skrev:Jag är helnöjd med gårdagen, jag lyckades få provköra 4 av 5 sågmodeller jag valt imellan samt se den sista av de 5 gå en fäll och kvistningsduell mot 550XPG, med Husqvarnas fabriksförare!
(så jag köpte en Hva 545 idag)

Vilka sågar handlade det om?

Samt är du även i behov av skyddskläder/utrustning?
Vill inte hälla smolk i bägaren, men om du inte hunnit använda sågen (ångerrätt /bytesrätt) så fanns det (vad jag kunde se och förstå) ett rätt bra erbjudande i GD-broskyren.
1537615460_dsc_1404.jpg

Dock räcker inte 3000:- långt, om det är proffsserieprylar, såsom bilden ger sken av? Man får lätt intrycket att man får skor, byxa, jacka, hjälm, handskar och väska på köpet..

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2018

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525618 Du får någon/några av prylarna iaf

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2018

jsn  
#525619 Jag har sett erbjudandet och jag har all utrustning jag behöver förutom ett 4-5 motorsågar till då.. Det jag gav för 545'an + 3000 har ändå bra marginal upp till priset på en 550XPG!
(Tro inte att mässor är till för att få testa olika motorsågar, Stihl och Hva hade varsin för testning ms-201 resp. 572XPG om jag minns rätt, handlarna ska kunna tillhandahålla demosågar men de är också rätt svårflörtade på det området...)

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2018

Hema  
#525621 Men vad bra, då är det bara att gratulera. 👍

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

Seb macahan  
#525624 Som vanligt supertrevligt folk och ett bra engagemang. Det känns lite som o komma hem till en andra familj. Bra diskussioner och lärorikt på de flesta sätt. Har ju redan nämnts men seminarietältet var en besvikelse. Pigg o bra moderator men fy vad tråkiga talare. Den enda jag lärde mig på 1timme var Vidas kvalitets klassning som ändå ger lika betalt till råvaruleverantören......???? Jusst det vi lärde oss att Södra har ett rörelsenetto på över 30% just nu på massaved för att kunna betala oss bättre i dåliga tider. Det ska vi inte glömma medlemmar! Jag satt o letade som en tok efter diagrammet med prisindexreglerade priser över tid som Fredrik eller Torbjörn la upp om massavedspris kontra barrsulfatmassapris. Utan o lyckas. Skulle så gärna velat ställt frågan varför man behöver "buffra" kapital så mycket mer idag jämfört med de senaste 50åren, men feg som man är när man inte har alla siffror så höll man tyst..spännande för de som säljer massaved till andra än Södra, vad ska vi trösta dem med :???: men vi låter inte detta ta fokus. Kanon dagar och det bästa händelsen på året! Tack alla

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2018

Hema  
#525807 Kanske gått på en tankevurpa, men borde inte Gallringsdagarna ha ett Skogsforumstält inne på området som på Elmia?

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525810
Hema skrev:Kanske gått på en tankevurpa, men borde inte Gallringsdagarna ha ett Skogsforumstält inne på området som på Elmia?


Detta tält saknade jag med, med lite fina gamla motorsågar som det var sist på Elmia....

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525828 Hade inte möjlighet att närvara med mina veteranmotorsågar men hoppas vi får en platts på Elmia skog till sommaren

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525874
sundelius skrev:Efter önskemål på campen så kommer receptet på äpplemer:
Dela äpplen i en behållare som är ca 10 liter.
Täck med vatten
Tillsätt 1 tsk Natriuombensonat och 1msk Vinsyra
Låt stå 3 dygn
Häll ut i annan behållare genom sil
Tillsätt socker efter smak. Jag kör på 4-5dl
Klart

En liten förbättring :
Lös natriumbensoaten och vinsyran i en liten slatt hett vatten innan tillsättandet. Det löser sig mycket bättre då.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

Torbjörn Johnsen  
#526005 Första offret för vinden i 2018 års jämförelseceller. Kantträd i yta 5 (5m vägbredd och 45% uttag) som inte pallade trycket i fredags kväll...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

Torbjörn Johnsen  
#528441 Lantmännen har lagt upp en video på sitt skogsprogram. Delar av den spelades in på Gallringsdagarna 2018:


   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

Göt  
#528444 I senaste numret av tidningen Trucking finns det ett fint reportage om gallringsdagarna... :-b

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2018

spink  
#529157 Här kommer en film från Weimers monter.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2018

halvproffs  
#532619 Lite goa gubbar på gallringsdagarna

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).