Gallringsmallarna överskattar verkligheten

Svara  16 inlägg  4413 visn.  4 följer
Användarvisningsbild

Re: Gallringsmallarna överskattar verkligheten

GremoNiclas skrev:
Älgfoderodlare skrev: Och kan inte en bättre planering av stickvägarna göra att man har en större möjlighet att spara fler dominanta huvudstammar, som skall vara kvar till slutavverkningen. Än att bara köra efter fastlagda mått mellan dom o få ett bestånd som liknar en krattat grusgång från luften.

Glider off topic nu kanske men... Vill du ha det så får du nog hugga själv tyvärr. Majoriteten av bolag/maskinförare bryr sig nog inte så mycket om att snirkla runt ett grövre träd. Grova träd ger högre medelstam och kanske någon timmerstock i utbyte. Det finns nog bara ekonomiska fördelar för bolag/maskin att "sikta" på grövre träd i vägarna... Även för skogsägarn, på kort sikt... :???:

Det är ju det jag gör också. Och som du säger att det är bättre att ta ett grövre träd i en stickväg vid gallring, gynnar ju inte mig som markägare. Då det oftast är högre drivningskostnader vid gallring som ger sämre netto än en slutavverkning. Klart man ser helst att de mest produktiva står kvar. Därför låggallrar jag manuellt med minimala kontinuerliga uttag.

Malwa Gallring
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Annonser